بالاترین سطح اشعه فرابنفش در مشهد ثبت شد


بالاترین سطح اشعه فرابنفش در مشهد ثبت شد

مشهد- ایرنا- معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از ثبت بیشترین میزان اشعه ماورای بنفش در شهر مشهد، در تیرماه امسال خبر داد.

مهدی یعقوبی روز یکشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران افزود: اشعه فرابنفش یکی از شعاع‌هایی است که از خورشید به سطح زمین می رسد و میزان کم آن برای انسان بسیار سودمند است و می تواند در افزایش تولید ویتامین "دی" در بدن و در درمان بیماری هایی همچون نرمی استخوان، اگزما موثر باشد اما میزان بالای این اشعه نیز می تواند به سلامت انسان صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث شد تا مدیریت شهری کلانشهر مشهد، برای نخستین بار در کشور، با نصب ۱۰ دستگاه سنجش اشعه ماورای بنفش در نقاط مختلف شهر، گام موثری را در راستای سنجش و بررسی میزان این اشعه در سطح این کلانشهر بردارد.

یعقوبی اضافه کرد: این تجهیزات می تواند به صورت لحظه‌ای مقادیر اشعه ماورای بنفش را ثبت و بعد از تجمیع و تحلیل، در قالب شاخص یو. وی (UV) در اختیار شهروندان قرار دهد.

معاون شهردار مشهد افزود: این شاخص بر اساس میزان شدت تابش اشعه فرابنفش به پنج قسمت بی‌خطر از شاخص یک تا ۲، کم‌خطر با شاخص سه تا پنج، خطر زیاد با شاخص ۶ تا هفت، خطر بسیارزیاد با شاخص هشت تا ۱۰ و خطر بسیار شدید از شاخص ١١ به بالا تقسیم بندی می شود.

یعقوبی ادامه داد: تحلیل آمار و ارقام چند ساله اشعه یو. وی در شهر مشهد نشان می دهد که در فصل گرم سال و در ساعات اوج تابش خورشید، این شاخص به عدد ۷ و میزان خطر زیاد برای سلامت انسان می رسد که می تواند صدمات جبران ناپذیری را به افراد وارد کند.

وی افزود: بیشترین میزان شاخص ثبت شده اشعه فرابنفش در شهر مشهد ۸.۸۴ است که این میزان در تیرماه امسال به ثبت رسیده است.

معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش میزان این شاخص در فصول گرم سال، به کلیه شهروندان توصیه می شود در این ایام با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب استاندارد، عینک آفتابی دارای قابلیت حذف اشعه یو. وی و کاهش ترددها در ساعات اوج تابش خورشیدی، به حفظ سلامت خود توجه کنند.

فرابنفش یا به اختصار یو. وی (UV)، موجی در گستره امواج الکترومغناطیسی است با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است. به بیانی دیگر انرژی آن کمتر از پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. اشعه یو. وی در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰ درصد از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود.

این اشعه همچنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی منتشر می‌شود. همچنین برای تولید آن از لامپ‌های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ بخار جیوه استفاده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی