انتشار مقاله مشترک محققان دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه «The Lancet Planetary»


انتشار مقاله مشترک محققان دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه «The Lancet Planetary»

مقاله مشترک محققان گروه آب و هواشناسی و ژئومرفولوژی دانشگاه حکیم با پژوهشگران استرالیایی در نشریه The Lancet Planetary Health با ضریب تاثیر 19/173 منتشر شد.

پس از انتشار مقاله مشترک دکتر علیرضا انتظاری عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی و ژئومرفولوژی و دکتر فاطمه میوانه محقق دوره پسادکتری با گروهی از محققین کشور سوئد و انتشار آن در مجله Nature Climate Change با ضریب۲۰/۸۹۳ ، مقاله دیگری از نامبردگان به صورت مشترک با پژوهشگران استرالیایی با عنوان Global, regional, and national burden of mortality associated with non-optimal ambient temperatures from 2000 to 2019: a three-stage modelling study در نشریه The Lancet Planetary Health از مجموعه نشریات The Lancet(IF: 79.321) که دارای ضریب تاثیر ۱۹/۱۷۳ و در ردیف مجلات Q1 است، به چاپ رسید.

در این پژوهش تحلیل جهانی، منطقه‌ای و ملی مربوط به مرگ و میر با دمای نامطلوب محیط از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ طی یک مدل سازی سه مرحله‌ای انجام شد.

برای مدل سازی، داده‌های سری زمانی مربوط به مرگ و میر(۱۳۰ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان) و دمای محیط از ۷۵۰ مکان در ۴۳ کشور و پنج متا پیش بینی در یک شبکه‌بندی جمع آوری و از طریق استراتژی تجزیه و تحلیل سه مرحله‌ای ارتباط درجه حرارت و مرگ و میر برای هر مکان با استفاده از رگرسیون سری زمانی اجرا و یک مدل رگرسیون چند متغیره بین برآوردهای خاص مکان و پیش‌بینی‌های مرگ و میر طراحی گردید. شبکه بندی‌ها بر اساس تقسیمات منطقه‌ای سازمان ملل مد نظر قرار داده شده است.

حدود ۵ میلیون از مرگ و میرها در سراسر جهان(۵۲/۸ درصد مرتبط با دماهای نامطلوب حداقل و ۹۱ درصد مرتبط با دماهای نامطلوب حداکثر) در نتیجه درجه حرارت‌های نامطلوب رخ داده است.

نتایج همچنین گویای این واقعیت است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۷۴ مرگ و میر ناشی از اقلیم وجود داشته که از حیث پراکنش جغرافیایی متفاوت بوده است. حدود ۴۹% از این مرگ و میرها متعلق به آسیا بوده است. در اروپای شرقی بیشترین میزان مرگ و میر بیش از حد مربوط به گرما و در جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از سرما بیشتر است.

از سال ۲۰۰۰-۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶-۲۰۱۹، نسبت جهانی مرگ و میر ناشی از سرما با ۰/۵۱- درصد تغییر کرده و نسبت مرگ و میر جهانی ناشی از گرما ۰/۲۱ درصد افزایش یافته است که منجر به کاهش خالص نسبت کلی مرگ و میر می‌شود. بیشترین کاهش در میزان کلی مرگ و میر در جنوب شرقی آسیا رخ داده است.

لینک دسترسی به این مقاله:

https://doi.org/10.1016/S2542-5196(21)00081-4

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا