چوب حراج به ابراز علاقه و محبت کردن به دیگران نزنید!


چوب حراج به ابراز علاقه و محبت کردن به دیگران نزنید!

یک روانشناس در رابطه با آسیب هایی که ابراز علاقه و محبت های افراطی می توانند به همراه داشته باشند، توضیحاتی داد.

آفتاب‌‌نیوز :

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که بیش از حد ابراز مهر و محبت می‌کنند به خصوص در مقابل افرادی که دوستشان دارند، اما با این وجود، به همان اندازه مهر و محبت دریافت نمی‌کنند و طرف مقابلشان بالاخص همسرشان، بی تفاوت به این حجم از ابراز محبت و احساسات است و اطراف آن‌ها نیز، از افراد طلبکار محبت پر است.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آسیب های ابراز محبت افراطی اظهار کرد: نکته‌ای که در خصوص ابراز محبت افراطی وجود دارد این است که باید برای هر چیزی قدر و اندازه‌ای باشد حتی اگر آن چیز محبت و ابراز علاقه است چرا که اگر بروز این نوع احساسات خالصانه، افراطی شود بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محبت بی اندازه وظیفه فرد مقابل است و یا باعث تحکیم رابطه شان می‌شود.

وی بیان کرد: باید توجه کرد که در یک رابطه سالم، هر چیزی به ویژه محبت کردن، دو طرفه است و اگر یکی از طرفین، محبت خود را بیش از حد ابراز کند طرف دیگر، پس از مدتی به گرفتن محبت بدون ابراز محبت عادت می‌کند و به این دلیل که شما هیچ عکس العمل مهربانانه‌ای دریافت نمی‌کنید به طور مرتب محبت تان را به امید مهربانی دیدن از طرف مقابل خود اضافه می‌کنید و از همین جا رابطه خراب می‌شود؛ به طوری که احساس سرخوردگی می‌کنید و به طور مرتب، احساس ناراحتی می‌کنید و با خود می‌گویید: " نکنه من خوب نیستم، نکنه ... "که این حس، شما را مضطرب می‌کند و حتی می‌تواند باعث افسردگی شود.

این روانشناس تصریح کرد: توجه کنید برای خوب زندگی کردن حتما از خطوط میانی یعنی تعادل حرکت کنید و برای دوست داشته شدن هر کاری نکنید چرا که این کار، سلامت روانتان را به خطر می‌اندازد و به خاطر داشته باشید که محبت خود را درست، به موقع و به اندازه خرج کنید و حراجش نکنید!

کوهپایه زاده ادامه داد: یکی از اشتباه‌های افراد به ویژه خانم‌ها این است که آنقدر به همسرشان عشق ورزی و محبت می‌کنند که از خودشان غافل می‌شوند و به طور دائم، نگران هستند که دوست داشته نشوند و می‌ترسند که نکند همسرشان، آن‌ها را دوست نداشته باشد یا ترکشان کند.

وی افزود:در واقع، این افراد، خودشان را عمیقاً باور نکرده اند و دچار خلأ بزرگی هستند و این خلأ را با توجه زیاد به همسرشان پُر می‌کنند.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: هر فرد باید اول خودش را دوست داشته باشد و خودش را موجودی دوست داشتنی بداند چرا که یکی از فاکتور‌های سلامتی "خوددوستی" است و اگر از ترس طرد شدن، محبت‌های افراطی و نابجا کنید، همسرتان بیشتر، از شما فاصله روانی می‌گیرد و در روابط بین فردی، افراد غالبا بیشتر به سمت ارتباطاتی گرایش دارند که در آن فرد مقابل، اعتماد به نفس و حرمت نفس داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو