آبرسانی پایدار به 18 روستای خراسان جنوبی تکمیل شد


آبرسانی پایدار به 18 روستای خراسان جنوبی تکمیل شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: آبرسانی پایدار به 18 روستای استان با اعتبار 20 میلیارد تومان تکمیل شده و آماده افتتاح است.

حسین امامی در پنجمین نشست قرارگاه آب استان که عصر یکشنبه به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با تکمیل این تعداد طرح پنج هزار نفر در روستاهای استان از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

وی بیان کرد: علاوه بر این از ابتدای سال جاری طرح آبرسانی به ۱۲ روستا را افتتاح کردیم و تا پایان شهریور امسال ۲۰ روستای دیگر استان نیز به شبکه آب شرب پایدار متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با اشاره به تامین آب شرب شهرستان درمیان گفت: تا افق ۱۴۱۵ تامین آب روستاها و شهرهای شهرستان درمیان از دشت خوشاب سربیشه و نوار مرز به دلیل کیفیت خوب آب آن برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: در مجموع برای این پروژه به حفر ۶ حلقه چاه در دشت خوشاب، اجرای ۸۰ کیلومتر خط انتقال و اعتبار بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم و در صورت اطمینان از آبدهی چاه‌ها از محل اعتبارات تنش آبی کل پروژه را به زودی اجرایی خواهیم کرد.

امامی گفت: هدررفت آب در شبکه‌های روستایی در ۲ بخش آب بدون درآمد ناشی از انشعابات غیرمجاز و کنتورهای خراب و فرسوده و بخش دیگری هدررفت شبکه‌‎هاست.

وی با بیان اینکه برای اصلاح و بازسازی خطوط و شبکه‌‎های آب فرسوده در تمامی شهرستان‌ها برنامه جامع طراحی شده است افزود: تا پایان سال جاری تلاش ما این است که از هدررفت ۲.۵ درصدی آب در شبکه‌ها جلوگیری کنیم تا به استاندارد ملی نزدیک شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری ۶۵ کیلومتر اصلاح و بازسازی خطوط فرسوده آب استان انجام شده است و ماهانه تعویض هزار و ۲۰۰ کنتور فرسوده را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه سالیانه ۳۳ میلیون متر مکعب تولید آب را در بخش روستایی داریم اضافه کرد: در این زمینه هدررفت ۴۲ درصدی آب را داریم یعنی از این مقدار ۱۴ میلیون متر مکعب پرت شبکه است.

امامی گفت: برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده استان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در مجموع ۱۴۵ هزار مشترک روستایی و ۱۹۵ هزار مشترک شهری در خراسان جنوبی داریم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ درخصوص فایناس داخلی هم گفت: برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان در سفر معاون اول رییس جمهوری به استان مصوبه خوبی داشتیم که در مراحل پایانی کار است و از این محل ۲۵۰ میلیارد تومان به طرح‌های آبرسانی روستایی استان تزریق می‌شود و باعث جهش در اجرای این طرح‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: تلاش ما این است که در۲ سال آینده با تزریق این اعتبارات روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از شبکه آب شرب پایدار برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: در سال جاری ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در بخش‌های شرب و فاضلاب از محل منابع مختلف اعتباری داریم و در چارچوب مصوبات قرارگاه آب استان، اقدامات خوبی در استان انجام شده و تنش آبی در برخی مجتمع‌های آبرسانی استان به حداقل رسیده است.

امامی گفت: در زمینه تامین آب شرب شهرهای استان جز در شهرهای آبیز زیرکوه و ماژان خوسف در هیچ نقطه دیگری تنش آبی نداریم و در این ۲ تا شهر به ۱۸ هزار متر مکعب احداث مخزن آب نیاز داریم که قرارداد احداث ۱۵ هزار متر مکعب مخزن را با پیمانکاران بسته‌ایم.

وی افزود: در بخش تامین آب شرب پایدار روستاها هم ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در پیک مصرف کمبود تامین آب داریم و این کمبود آب را با کمک تانکرهای آبرسانی سیار تامین می‌کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۰ درصد مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان فاقد تنش آبی است گفت: در ۲۰ درصد باقیمانده با قطعی آب مواجه می‌شویم و سرانه تولید آب ما از مصرف مردم کمتر است.

وی علت اصلی این مشکل را افت چاه‌ها و مصرف بی‌رویه به خصوص در فضای سبز ذکر کرد و افزود: از طرفی در سال جاری به دلیل خشکسالی‌ها تعدادی از روستاییان آب دام خود را نیز از شبکه ما تامین می‌کنند.

امامی یکی دیگر از مشکل تامین آب در مجتمع‌های روستایی را قطعی برق عنوان کرد و گفت: ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ آب داریم که تامین این تعداد ژنراتور برای ما هزینه‌بر است، به عنوان مثال قطعی سه ساعته برق به مدت ۲۴ ساعت تامین آب مجتمع‌های آبرسانی را دچار چالش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ۳۹۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود افزود: سرانه آب ارسالی برای هر خانوار روستایی ۱۲۰ لیتر است و در این زمینه سه میلیارد تومان دیون به پیمانکاران داریم که باید پرداخت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم