پیوندهای مهدوی «دحوالارض»؛ از روزهای محتمل برای قیام امام زمان(عج)


پیوندهای مهدوی «دحوالارض»؛ از روزهای محتمل برای قیام امام زمان(عج)

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه برخی روایات دحوالارض را روز قیام امام زمان(عج) معرفی کرده‌اند، گفت: ما باید این شب‌ها و روزها را قدر بدانیم و برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت. به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام والمسلمین «حسن کمالی»، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده حوزه فرهنگ و دین گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

دحو الارض چه روزی است؟

بعضی از روزها و ماه هها و برخی از مکان ها از لحاظ معنوی ارزش و اثر گذاری خاصی بر روحیات انسان دارند که طبق قرآن و روایات دحول الارض یکی از این روزها است که بسیار با ارزش و فضیلت می باشد، طبق روایات نخستین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد مکه بود، در قرآن و احادیث اسلامی به روز دحو الارض اشاره شده است و عبادت در این روز ارزش بسیار زیادی دارد. لذا دحو الارض مصادف با 25 ذی القعده روزی است که بخش هایی از کره زمین که سراسر آب بود از این روز شروع به خشک شدن کرد.

ذی القعده یکی از چهار ماه حرام سال (ذی الحجه، محرم و رجب) است که از نظر فقهی جنگ در آن زمان حرام است و با توجه به اینکه در محرم جنگیدن حرام بود ولی دشمنان امام حسین (ع) جنگیدن و ایشان را به شهادت رساندند، در زمان هم صدام حسین ملعون این جنایت تاریخی را علیه کشور انجام دادند به همین دلیل در این چهار ماه دیه دو برابر می شود. به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، در تفسیر این ایه نیز آمده است،خداوند زمین را به گونه ای گستراند که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد.

همچنین در ماه ذی القعده که مصادف است با ولادت امام رضا (ع) و زیارت مخصوصه ایشان این ماه به ماه امام رضا(ع) و ماه کرامت نیز معروف شده است، این روزها برای انسان ارزش و فضیلت بالایی دارد، دحو الارض روز تولد زمین است، از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در ۲۵ ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت ۱۰۰ سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است، خواهد داشت.

انجام چه اعمالی در شب و روز دحو الارض شفارش شده است؟

در روایات مختلفی بیان شده که روز دحوالارض ، یکی از روزهای محتمل برای قیام امام زمان می باشد بهتر است به دعای این روز بپردازیم و معانی عمیق آن را به صورت مختصر بررسی و درک نماییم . شیخ عباس قمی روز دحو الارض را از چهار روز مهم سال معرفی کردند که روزه آن ثواب 70 ساله دارد، لذا روز دحو الارض از روزهای پر برکتی است که خداوند برای بندگان خود قرار داده است و سالک الی الله باید نهایت استفاده و بهره بری از این روزها و شب ها را داشته باشد، گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده‌اند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛در کتاب شریف المراقبات روایت شده است،در شب 25 ذی القعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) متولد شدند، بنابراین این روز یک روز جهانی و بین المللی است که همه ما باید برادری و برابری خود را به بشرییت ثابت کنیم، همچنین در این روز رسول خدا (ع) به همراه 124 هزار حاجی به قصد حجته الوداع به سوی مکه عزیمت کردند، در این سفر همه اهل بیت پیامبر اکرم (س)،حضرت زهرا (س) و تمام همسران پیامبر حضور داشتند.

ذکر دعا، انجام غسل به نیت روز دحو الارض،خواندن نماز مستحبی، توبه و استغفار و شب زنده داری از جمله اعمالی است که در شب دحو الارض شفارش شده است، انجام این اعمال در خودسازی، عرفان و رسیدن به درجه انسانیت نقش به سزایی دارد لذا ما باید این شب ها و روزها را قدر بدانیم و برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کنیم البته خواندن دعای مجیر، دعای کمیل و زیارت عاشورا هم نقش مهمی در تزکیه نفس انسان دارد.

یکی از راه های دور شدن از جهنم و استفاده کردن از روز مقدس دحو الارض رسیدگی به حال محرومان و نیازمندان جامعه است،این شیوه، بسیاری از عرفا و بزرگان دین بود،مانند حضرت زهرا (س) که با توجه به نیاز خود، غذای سه روز خود را به مسکینان و نیازمندان بخشید و از جانب خداوند سوره انسان نازل شد «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» (ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند).

یکی از مسایل و مشکلاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما شده و حتی در تشدید ویروس کرونا هم بی تاثیر نبوده،بی توجهی به رعایت حقوق شهروندی است، این مهم قباحت خود را در جامعه ما از دست داده است،اگر ما حقوق دیگران را رعایت نکنیم ،از چراغ قرمز عبور کنیم و نا به جا با بوق زدن آلودگی صوتی ایجاد کنیم به حقوق اجتماعی تجاوز کردیم ، تجاوز به حقوق اجتماعی یعنی اجحاف به حقوق همه جامعه بشریت، انسان باید انسانیت خود را در رعایت حقوق اجتماعی ببیند.بنابراین اگر ما آرامش و اسایش زمین و سلامتی خود و جامعه را می خواهیم باید حقوق اجتماعی را رعایت کنیم، زیر بار ظلم نرویم و ظلم هم نکنیم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد