100 میلیارد ریال برای بهسازی روستاهای تاریخی گلستان اختصاص یافت


100 میلیارد ریال برای بهسازی روستاهای تاریخی گلستان اختصاص یافت

گرگان - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون 100 میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی برای اجرای طرح‌های بهسازی بافت با ارزش در 13 روستای تاریخی این استان اختصاص یافته است.

سیدمحمد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت که اعتبارات تخصیصی امسال نسبت به سال قبل که تنها ۳۴ میلیارد ریال بود، حدود سه برابر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: سال گذشته از محل اعتبارات تخصیصی، مرحله نخست بافت با ارزش روستاهای ساسنگ و قلعه قافه مینودشت، پاقلعه رامیان، شاهکوه سفلی گرگان و بنفش تپه بندرگز بهسازی شد.

حسینی اضافه کرد: با اعتبارات امسال علاوه بر اجرای مرحله دوم و تکمیلی بهسازی بافت روستاهای اشاره شده، بهسازی بافت روستاهای سرچشمه گالیکش، زرین گل و الازمن علی آباد کتول، گچی سو بالا کلاله، کوه میان آزادشهر، رادکان و خرم آباد کردکوی و جعفرآباد گرگان نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ادامه داد: عملیات اجرایی طرح بهسازی بافت با ارزش روستاهای تاریخی استان به زودی با توزیع اعتبار شهرستانی آغاز خواهد شد.

به گفته وی، اجرای این طرح با هدف حفظ میراث گذشتگان و نگهداری از بافت تاریخی و کالبدی روستاها و به‌ منظور شناساندن این میراث ارزشمند به دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی و آیندگان و بهبود زندگی اهالی روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

حسینی افزود: تهیه و تصویب طرح بهسازی بافت با ارزش برای یک روستا براساس شاخص‌های کالبدی (قدمت)، زیست - محیطی (جذب گردشگر)، اقتصادی (تولید محصول خاص) و فرهنگی اجتماعی (آداب و رسوم، زادگاه یا محل زندگی و آرامگاه شخصیت‌های نام آور و نیز محل وقوع اتفاقات فرهنگی و اجتماعی مهم) با هدف اصلی حفظ و احیای دوباره زندگی و کالبد روستا انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: زیر مجموعه‌های این هدف اصلی نیز حفاظت و مرمت بافت و کالبد روستا، ساماندهی هسته کهن و حفظ و احیای ارزش فرهنگی، تاریخی، کالبدی - فضایی و معماری روستا و نیز معرفی روستا در سطح ملی و جهانی جهت توسعه و رونق گردشگری است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تصریح کرد که طرح بهسازی بافت با ارزش روستا در کمیته فنی متشکل از نمایندگان مشاور، دفتر مرکزی بنیاد مسکن، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای اسلامی روستا (بنا بر ضرورت موضوع) در تهران مورد بررسی و تصویب نهایی قرار می‌گیرد و سپس مدارک و نقشه‌های مصوب به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ابلاغ می شود تا طرح آن براساس اعتبار تخصیصی عملیاتی شود.

طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ۹۶۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد.

استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۷ درصد آن در مناطق روستایی زندگی می کنند.

اقتصاد گلستان مبتنی بر کشاورزی و روستامحور است هرچند دارای مزیت های دیگر اقتصادی نظیر گردشگری و صنایع تبدیلی هم هست اما سهم آن به دلیل فقدان زیرساخت های لازم در درآمد سرانه مردم منطقه اندک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها