خطابه حسینی در اندیشه امام حسن(ع)


خطابه حسینی در اندیشه امام حسن(ع)

دایره المعارف تمدن کربلا مطالعه تخصصی را درباره نقش امام حسن(ع) و تاثیر خطابه وی در وقایع مهم اسلامی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از c-karbala، مرکز مطالعات و تحقیقات در آستان مقدس امام حسین(ع) در دایره المعارف تمدن کربلا مطالعه تخصصی را درباره نقش امام حسن(ع) در تاریخ علم خطابه عربی و تاثیر این نقش در وقایع برجسته و مهم اسلامی منتشر کرد.

در این دایره المعارف آمده است: امام حسن(ع) مباحث خطبه های خود را از واقعیت زندگی خود و حوادثی که با آنها ارتباط داشت، گرفته است. خطبه های امام حسن(ع) با استناد به آیات قرآنی بوده است.

در این مطالعه تخصصی با اشاره به کتاب «خطباء المنبر الحسینی» نوشته حیدر المرجانی درباره محور تاریخی خطبه های امام حسن(ع) آمده است: خطبه های امام حسن مجتبی(ع) برای بیدارکردن شور و اشتیاق، ایجاد عزم و انرژی در روح و جان ها و ترغیب برای جنگ با معاویه همانند جنگ جمل بود.

بخش تاریخ اسلام در این دایره المعارف آمده است: امام حسن(ع) خطیب و مبلغی در میان مردم بود که آنها به جهاد در راه خدا دعوت می کرد. به طوری که امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه خطابه غرایی ایراد کرد و گفت: سپاس خدای را سزاست که غیر او شایسته حمد و ستایش نیست. گواهی می دهم که معبودی جز او نیست. بی نیاز است و شریکی ندارد. ای بندگان خدا بشنوید که ماخاندانی هستیم که خداوند مارا به اسلام گرامی داشت و مارا برگزید و انتخاب کرد و مارا از بهترین مردم قرار داده است. به خاطر حفاظت کردن و ریخته نشدن خون ها و محبتم به خودم و خاندانم و یاران مخلصم صلخ کرد. اگرمن برای دنیا کار می کردم و در سلطه جویی و ریاست دنیا بیشتر کوشش و تلاش داشتم، معاویه در این زمینه از من قوی تر نبود و عزمش بیشتر از من نبود، اما نیتم غیر آن چیزی است که شما می اندیشید، عملی که انجام داده ام به خاطر جلوگیری از ریختن خون هاست. پس به قضای الهی راضی باشید و به امر او تسلیم باشید. درخانه هایتان بمانید و سکوت اختیار کنید

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06