سرمایه‌گذاری بیش از 15 هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه


سرمایه‌گذاری بیش از 15 هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای احیای دریاچه ارومیه در هفت سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تومان به قیمت جاری سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه پروژه های زیست محیطی با حضور رییس جمهوری که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، افزود: در مدت هفت سال احیای دریاچه ارومیه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت عملیاتی اجرایی داشته که تا پایان سال ۱۴۰۱ به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری های بسیار سنگینی را در حوزه محیط زیست انجام شده است، گفت: در زمینه توسعه کشت جنگل ها و نهالکاری توسط سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری ۳۴۷ هزار هکتار جنگل کاری و یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار بیابان زدایی شده است.

کلانتری ادامه داد: در طول این دولت ۲.۱ میلیون هکتار به اراضی چهارگانه تحت پوشش سازمان محیط زیست اضافه شده است و گونه های در معرض تهدید از دو گونه به ۲۱ گونه تحت حمایت قرار گرفتند.

وی گفت: حقابه های ۳۵ تالاب بزرگ کشور در چهار سال گذشته توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو تعیین شده و حقابه ۳۷ تالاب دیگر نیز تصویب شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعیین و شناسایی کامل مناطق گرد و غبار خیز کشور به وسعت ۳۳ میلیون هکتار و مهار بخشی از آن ها در حاشیه شهرهای پرجمعیت به خصوص در استان خوزستان با هزینه ۳۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی است که در استان خوزستان تقربیا تمام مناطق غبار خیز درون استان مهار شده است.

کلانتری گفت: تولید روزانه بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی اعم از بنزین و گازوییل با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده که در سال ۹۲ تولید آن صفر لیتر بوده است.

وی افزود: ارتقاء استاندارد موتورهای ساخت داخل به یورو ۵ از اول سال ۹۹ و ارتقاء آن در اول سال ۱۴۰۱ به یورو ۶، کاهش ذرات معلق تولیدی از اگزوزهای خودروهای داخلی از ۱.۱ دهم گرم در هر کیلومتر در سال ۱۳۹۲ به نیم گرم در سال ۹۹، مهار بخش عمده ای از فلرهای نفتی که یکی از عوامل آلایندگی اصلی مناطق نفت خیز بوده از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: به روز رسانی و تعیین استاندارهای آلایندگی برای اکثریت فعالیت های انسانی شامل هوا، آب، خاک، سواحل و پایش آن، اجرایی شدن تدریس دو واحد درسی اجباری شناخت محیط زیست برای تمامی دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و افزایش سمن های محیط زیستی از ۴۲۳ تشکل در سال ۱۳۹۲ به هزار و ۱۲ تشکل تا پایان سال ۱۳۹۹ از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه چالش های بسیار بزرگی پیش روی کشور ایران و نسل های بعدی مردم این سرزمین قرار دارد گفت: اگر مانند نیم قرن گذشته که به این مسائل کم توجهی شده ادامه یابد، تمدن این سرزمین چندین هزار ساله در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت و نسل های بعدی از آن بهره مند نخواهند شد.

وی اظهار داشت: با حمایت های جدی جنابعالی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از اول سال ۱۳۹۷ دیگر هیچ پروژه ملی بدون ارزیابی زیست محیطی در کشور آغاز نشده، همچنین هیچ مجوزی برای توسعه صنایع آب بر مانند فولاد و پتروشیمی از اول سال ۱۳۹۸ در درون سرزمین صادر نشده و تمام صنایع آب بر به سواحل جنوبی و شمالی هدایت شده اند تا از آب دریا استفاده کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر چالش های بسیار بزرگی که ایران و نسل های بعدی مردم این سرزمین را تهدید می کند، گفت: اصلی ترین مساله حفظ منابع تجدید پذیر کشور برای جوانان امروز و نسل های آتی است که باید سیاست های متضاد امروز توسعه تبدیل به تعامل شود.

وی با اشاره به این سیاست ها گفت: شاهد استفاده بیش از حد و توان اکولوژیک و پایدار کشور از منابع آبی هستیم که با حذف حقابه های محیط زیستی و برخلاف استانداردهای تعیین شده بین المللی در حال حاضر به جای حداکثر ۴۰درصد استفاده از آب های تجدید پذیر حدود ۱۰۰ درصد آن استحصال و استفاده شده است؛ با ساخت هر سدی تالابی را خشکاندیم و رودخانه ای را از بین بردیم. لازم به یادآوریست که مقدار آبهای تجدید پذیر نیز در ۴۰ سال گذشته از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.

معاون رییس جمهوری در ادامه با اشاره به تضاد بهره برداری بی رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب های زیرزمینی، گفت: تزریق به منابع سالیانه کمتر از ۲۵ میلیارد متر مکعب و برداشت از منابع زیرزمینی بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است؛ تضاد بهره برداری بی رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب های زیرزمینی با حفظ کیفیت خاک ها که سالیانه صدها میلیون تن املاح از زیر زمین به روی زمین انتقال یافته و ضمن کاهش حاصلخیزی خاک ها باعث طغیان غبارهای نمک شده است.

کلانتری ادامه داد: تضاد بین استفاده بیش از توان اکولوژیک پوشش گیاهی برای تولیدات پروتئینی و حفاظت از پوشش گیاهی و خاک های زنده و مواد ژنتیکی در کشور، نیز یکی از چالش هاست؛ متاسفانه سالیانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصلخیز را از دست می دهیم در حالی که سالیانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در مترمربع به طور متوسط در طبیعت ایران به وجود می آید. به این معنا که حدود ۳۴ برابر فرسایش خاک در کشور بیشتر از توان تولید آن است این در حالیست که عمق متوسط خاک های زنده کشور فقط ۲۲ سانتیمتر است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به موضوع عدم توجه کافی به کاهش شدت انرژی در کشور که درخواست چندین باره مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بوده، به عقب ماندگی تکنولوژیکی در کشور و اسراف در مصرف انرژی تاکید کرد و افزود: عقب افتادگی تاریخی در استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد در کشوری که متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد، یکی دیگر از چالش های بزرگ است، البته عمده دلیل این عقب ماندگی تحریم های ظالمانه آمریکا بوده است.

کلانتری در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ پایدار منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور که حقوق نسل های آتی و نوجوانان امروز است، گفت: عمده دلیل تخریب منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور ناشی از قانون گذاری ها و تصمیم سازی های ناپایدار و غلط در کشور بوده است، امیدواریم با دستورات اخیر مقام معظم رهبری به اینگونه سیاست گذاری قانونی و ناپایدار سریعا پایان داده شود.

معاون رییس جمهوری همچنین با اشاره به رونمایی از سامانه جامع اطلاعات محیط زیستی کشور در راستای تحقق دولت الکترونیک گفت: این سامانه شامل اطلاعات پایش تمامی صنایع بزرگ کشور و همچنین ۱۳۷ هزار واحد تولیدی و خدماتی و اطلاعات جابه جایی بیش از ۳۰ میلیون تن پسماند در کشور در سال و پایش تمامی رودخانه ها و تالاب ها و دریاهای کشور و همچنین اطلاعات تمامی مجوزهای زیست محیطی صادر شده است و طی دو سال گذشته با همکاری دانشگاه ها و بخش خصوصی تهیه و تدوین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید