روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400+ جزئیات


روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400+ جزئیات

شرکت های مختلف بورسی در پایان هر سال مالی، به سهامداران خود سود نقدی پرداخت می کنند. اما روش های پرداخت سود سهام ، بنابر سیاست هر شرکتی متفاوت است. در ادامه این مطلب به روش های دریافت و پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400 خواهیم پرداخت.

به گزارش راهبرد معاصر، شرکت های سود ده بورس سالانه یکبار به سهامداران خود سود نقدی پرداخت می کنند که به آن سود نقدی یا ( DPS) می گویند. طبق قانون تجارت، در صورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه تقسیم سود تصویب شود، شرکت باید حداکثر ظرف 8 ماه از تاریخ تصویب، سود نقدی را به سهامداران پرداخت کند. روش های پرداخت سودنقدی مجامع بورس 1400 عبارت اند از : واریز به حساب بانکی سهامدار، پرداخت از طریق بانک ها و پرداخت از طریق سامانه سجام . در ادامه به جزییات این روش ها خواهیم پرداخت.

روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نحوه و مدل پرداخت سود نقدی شرکت‌های بورسی به سهامداران از گذشته تا به امروز، گفت: در گذشته پرداخت نقدی وجود داشته است و سهامداران با مراجعه به امور سهام شرکت‌ها سود را به صورت نقدی یا چک دریافت می‌کردند، که بعد از مدتی این چک وصول می‌شد.

وی افزود: بعد از مدتی به علت زیاد بودن تعداد سهامداران سیستم پرداخت سود دچار مشکل شد و صدور چک به حساب هر سهام دار کار سختی بود. شرکت‌ها به سهامداران اعلام کردند که شماره حساب و مشخصات بانکی که مدنظر است را اعلام کنند و شرکت‌ها از این طریق سود را پرداخت کنند.

عمیدی عنوان کرد: در روش واریز سود از طریق حساب بانکی سهام دار‌ها مجبور بودند برای دریافت سود، نزد بانکی که شرکت معرفی می‌کرد حساب باز کنند، یعنی سهامداران مجبور بودند در تعداد زیادی از بانک‌ها حساب باز کنند، تا بتوانند سود حاصل از مجامع را دریافت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای سهامداران مراجعه به بانک و افتتاح حساب فقط به علت دریافت سود سخت بود، علاوه بر این گاهی سهامداران از داشتن تعدادی سهم در یک نماد بی اطلاع بودند، که این سهام‌ها به سهام گمشده معروف هستند، به همین جهت برای سهامدار یک مطالباتی ایجاد می‌شد که هیچ وقت دریافت نمی‌شد و در حساب شرکت باقی می‌ماند.

وی افزود: این جمع شدن سود سهام گمشده به نفع شرکت‌ها بود، چرا که پول‌هایی را از سهامداران در اختیار خودشان داشتند و دارند که سهامداران به دریافت آن اقدام نمی‌کنند، بر همین مبنا در تمامی بورس‌های پیشرفته دنیا قرار شد شرکتی باشد که کارش وصول تمامی مطالبات سهامداران است. یک شرکتی که مسئول دریافت تمامی این پول‌ها از شرکت‌های بورسی و پرداخت آن به سهامداران است. در کشور ما نیز برای این که این فرآیند آسان‌تر صورت بگیرد شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، یک سامانه‌ای را به اسم سجام آماده کرده است.

عمیدی در رابطه با سامانه سجام گفت: در این سامانه سجام تمامی سهامداران یک حساب بانکی معتبر وارد می‌کنند و شرکت‌ها سود سهامداران را به حساب سجامی آن‌ها واریز می‌کنند؛ بنابراین اگر فردی حواسش نباشد که سهمی را در پرتفوی خود دارد، به صورت خودکار پول به حسابش واریز می‌شود.

وی افزود: با این روش پول به جای ماندن در شرکت به حساب سهامداران واریز می‌شود، بنابراین پرداخت سود از طریق سجام به نفع سهامداران است، چون بسیاری از افراد حوصله دریافت سود از بانک را ندارند یا اصلا از داشتن تعدادی از سهام‌های خود بی خبرهستند، که این عوامل باعث می‌شد، از سودی که قرار بود نصیبشان شود جا بمانند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد:البته الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، هنوز تصویب نشده و قرار است با اصلاحاتی که در قانون بازار سرمایه به دست مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود این الزام در نحوه پرداخت سود برای تمام شرکت‌های بورسی لحاظ شود. اما در حال حاضر شرکت‌ها به دلخواه، از روش‌های بالا برای پرداخت سود استفاده می‌کنند.

روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400+ جزئیات

سود سهام به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟



هر شخصی که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار شرکت باشد می‌تواند این سود را دریافت کند حتی اگر یک روز قبل از زمان مجمع سهم را خریداری کرده باشد.

به عبارتی شما برای دریافت سود سالانه نیازی نیست که یک سال سهامدار آن شرکت باشید. اما معمولا بعد از پرداخت سود، قیمت سهم به اندازه سود پرداختی کاهش میابد. روش دریافت سود سهام در شرکت‌هایی پذیرفته شده در بورس متفاوت است و معمولا به دو روش انجام می‌گیرد.


روش‌های پرداخت سود نقدی

واریز به حساب بانکی سهامدار

در این روش سود تقسیمی مستقیم به حساب بانکی سهامدار وریز می‌شود که در اینصورت سهامدار باید مشخصات شخصی و حساب بانکی‌اش را برای شرکت بفرستد (فکس یا پست کند). برخی شرکت‌ها فقط به حساب بانکی خاصی پرداخت انجام می‌دهند که در این مواقع اگر سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، می‌بایست یک حساب در آن بانک افتتاح کند و مشخصات آنرا برای شرکت بفرستد. ارسال مشخصات برای شرکت، معمولا از طریق سایت شرکت، فکس، ارسال پستی، ایمیل و یا مراجعه حضوری به امورسهام مقدور است.

پرداخت از طریق بانک‌ها

در این روش سهامدار باید به به یک بانک خاص مراجعه کند و با ارائه کارت ملی و کپی آن + کد معاملاتی (کد معاملاتی شما همان کدی است که پس از افتتاح حساب در یک کارگزار، به شما ارائه شده و معمولا شامل 3 حرف فارسی به همراه چند عدد است) سود خود را دریافت کند. در این روش، شرکت موردنظر با یک بانک قرارداد می‌کند تا سود سهامدارانش توسط آن بانک پرداخت شود و سپس نام بانک به سهامداران اعلام می‌شود.

برای دریافت سود سهام از طریق این روش کافیست با کارت ملی و کدمعاملاتی خود به یکی از شعب بانک موردنظر (که توسط شرکت به سهامداران معرفی می‌شود) مراجعه نمایید. ممکن است در بانک، کپی کارت ملی از شما درخواست شود، بنابراین بهتر است کپی کارت ملی را نیز همراه داشته باشید.

روش مشاهده میزان سود نقدی شرکت‌ها

در مجمع عمومی عادی سالیانه، میزان سود نقدی سال مالی قبل شرکت‌ها تصویب می‌شود. تصمیماتی که در این مجمع گرفته شده بصورت خلاصه در یک گزارش با نام “خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ” در سایت کدال ارسال می‌شود. برای اینکه بتوانید میزان سود نقدی یک سهام را مشاهده کنید، کافیست با جستجوی نماد شرکت در سایت codal.ir، گزارش “خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه ” را پیدا کنید.

بعد از پیدا کردن گزارش، آن را باز کنید. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید رقم سود نقدی در جدول “میزان سود” قابل مشاهده است.

روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400+ جزئیات


نحوه اطلاع از مقدار سود سهام و روش دریافت آن



معمولا سهامداران اصلا نمی‌دانند چگونه باید متوجه شوند که سهامشان چه مقدار سود دارد و چه زمانی این سود را می‌توانند دریافت کنند. جهت دسترسی به اطلاعات سود نقدی سهام شرکت‌های مختلف که سهامدار آن هستید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، مقدار سود یک شرکت را در سال مالی خاص بدست آورید. همچنین می‌توانید متوجه شوید که سود نقدی در چه زمان و چگونه پرداخت می‌شود.

1 – وارد سایت codal.ir شوید.

2 – روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید.

3 – در فیلد نماد، نماد بورسی شرکت مورد نظر خود را وارد کنید.

4 – در پایین همان قسمت، گزینه نوع اطلاعیه را روی “زمانبندی پرداخت سود” قرار دهید.

5 – در پایین فرم، روی دکمه جستجوی اطلاعیه‌ها کلیک کنید.

6 – اگر اطلاعیه‌ای ارسال شده باشد، روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ها، بصورت فایل pdf یا عکس دانلود کنید.

7 – در این اطلاعیه، معمولا نحوه دریافت سود ذکر شده است (به تاریخ اطلاعیه دقت کنید).

روش های پرداخت سود نقدی مجامع بورس 1400+ جزئیات


نکات مهم دریافت سود نقدی سهام (سود مجمع)



در اینجا ضمن جمع بندی مطالب به نکات مهم دریافت سود نقدی سهام اشاره میکنیم.

دریافت سود نقدی سهام (یا همان سود مجمع)، هیچ ربطی به کارگزاری و درصد سود و زیان توی پرتفوی بورسی شما ندارد و خود شما باید مستقلا برای دریافت این سود اقدام کنید. نگاه کنید به مقاله سرمایه گذاری در بورس چگونه است.
سود نقدی صرفا به کسانی تعلق میگیرد که در زمان مجمع سهامدار شرکت بوده باشد و به اصطلاح، با سهم به مجمع رفته باشد (حتی اگر در روز بسته شدن سهم سهمی خریده باشد).
اگر بعد از مجمع سهام بخرید، سود نقدی شامل شما نخواهد بود.
همچنین اگر یک روز قبل از مجمع سهم را بخرید و یک روز بعد از آن هم بفروشید، چون در زمان مجمع سهامدار بودید، سود نقدی به شما تعلق خواهد گرفت.
شرکت‌هایی که حقوق سهامدار برای انها اهمیت داره معمولا سود سهام را از طریق سجام به حساب افراد واریز میکنند.
همچنین می‌توانید با جستجوی نام شرکت در کنار عبارت “امور سهام” در گوگل، با امور سهام شرکت‌ها تماس بگیرید و از آنها در مورد نحوه دریافت سود سهام سوال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید