مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه


مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست؟ مارچوبه چه خواصی دارد؟ قیمت مارچوبه چقدر است؟ چرا مارچوبه انقدر گران است ؟ چگونه مارچوبه درست کنیم؟ طرز تهیه مارچوبه آبپز ، بخار پز، کبابی ، گریل ، سرخ شده روی گاز و درون فر چطور است؟ نحوه مصرف مارچوبه خام و خشک چگونه است؟ این سوالاتی است که در این نوشته […] نوشته مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه اولین بار در دلبرانه...

مارچوبه چیست؟ مارچوبه چه خواصی دارد؟ قیمت مارچوبه چقدر است؟ چرا مارچوبه انقدر گران است ؟ چگونه مارچوبه درست کنیم؟ طرز تهیه مارچوبه آبپز ، بخار پز، کبابی ، گریل ، سرخ شده روی گاز و درون فر چطور است؟ نحوه مصرف مارچوبه خام و خشک چگونه است؟ این سوالاتی است که در این نوشته از دلبرانه مختصرا به آن پاسخ میدهیم. پس اگر در مورد این گیاه پر حاشیه (که بعد از سریال هیولا مهران مدیر حسابی معروف شد) و گران قیمت (کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ) کنجکاوید با ما همراه شوید.

مارچوبه >> خواص – طرز پخت – نحوه مصرف – قیمت

بسم الله الرحمن الرحیم

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبهمارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست >> آشنایی با گیاه مارچوبه

مارچوبه به انگلیسی Ostāre یا Asparagus نامیده میشود. مارچوبه یا چهل گنجشکی گیاهی گلدار با فواید بسیار است .از شاخه های تازه ی مارچوبه، به عنوان سبزی بهاری استفاده می شود.درگذشته این گیاه در دسته گیاهان سوسن(مانند پیاز و سیر) بود.اما بعدها دانشمندان با توجه به تحقیقات ژنتیکی بیشتری روی آن انجام دادند.دانشمندان این سه گیاه را در سه خانواده جداگانه طبقه بندی کرده اند.این سه دسته با نام های سوسنیان، نرگسیان و مارچوبگان معرفی شده اند.این نوع گیاه بیشتر در اروپا و آسیای غربی یافت می شود .مارچوبه، به طور گسترده ای به عنوان یک محصول گیاهی در جهان کشت می شود.این گیاه، گیاهی علفی ست که ارتفاعی حدود ۱۵۰ سانتی متر دارد .مارچوبه، دارای ساقه هایی تنومند و شاخ و برگ بسیار است .مارچوبه، انواع مختلفی دارد و در رنگ های سفید، سبز و بنفش موجود است.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

خواص مارچوبه

مارچوبه، به دلیل عطر خوب و طعم به خصوصی که دارد؛ و همچنین خاصیت ادرار آور و عملکرد مفیدی که به عنوان داروی ضدتبخیر دارد، بسیار ارزشمند و مفید است. تاریخ شناسان تخمین می زنند که این گیاه اولین بار در دوران باستان، و در اسپانیا و سوریه شناخته شده بوده است. بعدها یونانیان و رومی ها نیز در فصل بهار این گیاه را تازه می خوردند و برای زمستان نیز خشک می کردند و نگه می داشتند.

در تاریخ آمده است که اولین بار امپراطور آگوستوس دستورالعملی برای پخت مارچوبه ارائه کرد تا مردم از فواید آن بهره بیشتری ببرند؛ همچنین در قرن دوم میلادی ، پزشک یونانی جالینوس که بسیار مشهور و محترم بود، مارچوبه را به عنوان گیاهی مفید معرفی کرد و ارزش دارویی آن را بسیار بالا عنوان کرد. بعد ها این گیاه در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شد و کاربردهای بسیار زیادی برای آن شناخته شد.

مارچوبه، سرشار از اینولین، ویتامین سی، بتاکارون، ویتامین ای، روی، منیزیم، سلنیوم، آسپاراژین و بسیاری از مواد مغذی دیگر است و کالری بسیار کمی دارد. خوردن این گیاه دید چشم را تقویت می کند و ضعف مثانه را برطرف می سازد و به دلیل داشتن ویتامین های زیاد، حافظه را تقویت می کند؛ ضد ویروس است و در درمان سرماخوردگی کاربرد زیادی دارد.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

قیمت مارچوبه چقدر است؟ از کجا بخریم؟

واقعیت این است که گذشته از خواص غذایی بالای مارچوبه، این گیاه جزء سبزیجات لوکس طبقه بندی میشود. و قیمت آن بخصوص خارج از فصل آن نسبت به سایر سبزیجات کمی گران تر است.

شاید بپرسید فصل کشت این گیاه چه زمانی است؟ مارچوبه، در این نهایتا تا آخر اردیبهشت کشت میشود و پس از آن معمولا افزایش قیمت دارد . یک کیلوگرم از گیاه خام مارچوبه، معمولا ۳۰۰ تا ۳۸۰ هزار تومن در فروشگاه ها به فروش میرسد. که البته معمولا به علت قیمت بالا بسته بندی های مارچوبه به صورت ۱۰۰ گرمی ، ۲۰۰ گرمی تا ۵۰۰ گرمی به فروش میرسد. مثلا بسته های صد گرمی مارچوبه، معمولا ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

سوال دیگری که ممکن است برای شما مطرح باشد این است که مارچوبه را از کجاب بخریم؟ خوب چون کاشت این گیاه هنوز چندان در داخل ایران رواج پیدا نکرده است معمولا فقط در فروشگاه های بزرگ و هایپر مارکت ها به فروش میرسد اما راه سریع تر خرید این کالا خرید اینترنتی حتی خارج از فصل است ، شما میتوانید انی محصول را در دیجی کالا یا بقیه فروشگاه های اینترنتی در تمام طول سال خرید کنید.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چه فوایدی دارد؟

از فواید این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کم کالری اما بسیار مغذی

مارچوبه، کالری کمی دارد اما از مواد معدنی و مغذی چشم گیری برخوردار است.جدول زیر ارزش غذایی این گیاه را در هر ۱۰۰ گرم نشان می دهد.

پروتئینچربیفیبرقندکربوهیدراتانرژی
۲.۲ گرم۰.۱۲ گرم۲.۴ گرم۱.۸۸گرم۴گرم۲۰کیلوکالری
۲- منبع خوب آنتی اکسیدان هاآنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و کاهش استرس کمک می کنند. به ویژه مارچوبه های بنفش حاوی رنگدانه های قدرتمندی هستند که اثر آنتی اکسیدانی آن ها را بیشتر می کنند.۳- بهبود سلامت گوارش

فیبر ماده ای ضروری ست که در حفظ سلامت دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد؛ چرا که باکتری های مفید روده را تقویت می کند و با تولید ماده ای ژل مانند در دستگاه گوارش عملکرد آن را بهبود می بخشد. همچنین به کاهش خطر ابتلا به فشارخون، بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند.

۴- کمک به داشتن دوران بارداری سالم

مارچوبه، سرشار از فولات است که ماده ای مغذی و ضروری ست که به رشد و نمو گلبول های قرمز خون کمک می کند. همچنین در دوران بارداری به رشد دی ان ای و رشد سالم کودک کمک می کند. مصرف فولات کافی در دوران قبل بارداری و اوایل بارداری بسیار حیاتی ست به طوری که پزشکان به افراد مصرف مکمل ها را توصیه می کنند. شما می توانید با مصرف مارچوبه به راحتی نیاز خود را تامین کنید.

۵- کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی و بروز سکته مغزی می باشد؛ تحقیقات نشان می دهند افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف نمک به طور همزمان، روشی بسیار موثر در کاهش فشار خون است. پتاسیم به دو روش فشار خون را کاهش می دهد:

۱-شل شدن دیواره ی رگ های خونی

۲-دفع نمک اضافی از طریق ادرار

مارچوبه، منبع پتاسیم است و مصرف آن روشی عالی برای کمک به حفظ فشار خون خواهد بود.

۶- کمک به کاهش وزن

در حال حاضر هیچ مطالعه ای اثر مارچوبه بر کاهش وزن را ثابت نکرده است. اما به طور کلی خواص آن می توانند کمک زیادی به کاهش وزن کنند. اول اینکه کالری خیلی کمی دارد و بعد از آن حدود ۹۴ درصد آن را آب تشکیل می دهد. مصرف غذاهای کم کالری و غنی از آب با کاهش وزن همراه است. فیبر موجود در این گیاه نیز عاملی موثر در کاهش وزن خواهد بود.

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید. فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه۶- بهبود حال خوب روحی

این گیاه سرشار از فولات است. فولات یک ویتامین B است که می‌تواند حال روحی شما را بهبود ببخشد. محققان ارتباطی بین سطح پایین فولات و افرادی که از افسردگی رنج می‌برند پیدا کرده اند. مارچوبه حاوی سطح بالایی از تریپتوفان (یک آمینو اسید) است که می‌تواند حس و حال افراد را بهتر کند.

۷- درمان بیماری‌های التهابی

مواد ضدالتهابی موجود در مارچوبه، عبارت‌اند از: ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین و فلاوونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کنند. سارساساپونین موجود در مارچوبه، یکی از مواد شیمیایی بسیار موثر در بهبود بیماری ALS (اسکلروز چندگانه آمیلوتروفیک) است؛ که یک بیماری خود ایمنی مزمن می‌باشد.

در این بیماری سیستم ایمنی بدن نورون‌های عصبی را به عنوان عوامل بیگانه می‌پندارد و علیه آن‌ها واکنش‌های متعدد التهابی نشان می‌دهد. مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضدسرطانی مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی‌اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است.

۸ – خاصیت ضد سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم و سلنیوم. مارچوبه همچنین سرشار از گلوتاتیون می‌باشد و به نسبت سایر سبزیجات از آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری تشکیل یافته است. این مقادیر بالای مواد آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و منجر به خواص ضدسرطانی می‌شود.

همچنین مواد شیمیایی فعال در مارچوبه، به علت کاهش التهاب می‌توانند فعالیت متابولیکی سلول‌های سرطانی را تغییر دهند. مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضدسرطانی مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی‌اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است.

۹- کاهش روند پیری

مشخص شده است که مصرف مارچوبه، به طور منظم و متوسط برای پوست ما بسیار مفید است و برای دور نگاه داشتن علائم مختلف پیری زودرس مثل خطوط ریز، چین و چروک، لکه های سیاه و غیره بسیار مفید است. این فواید مارچوبه، به طور عمده به خاطر حضور آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C، ویتامین E و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی در آن ها است.

این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن ما مبارزه می کنند، آن ها را تثبیت می کنند و در نتیجه مانع ایجاد آسیب اکسیداتیو به سلول های خود می شوند. این کار به کاهش خطر پیری زودرس و از بین رفتن خطوط ریز، چین و چروک، نقاط سنی و غیره کمک می کند.مواد غذایی دیگری مثل ویتامین ها، مواد معدنی و غیره نیز نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ما بازی می کنند.

۱۰- حفظ سلامت پوست با مارچوبه

خوردن مارچوبه، به طور منظم و متوسط برای سالم نگه داشتن پوست نرم و انعطاف پذیر بسیار مفید است. این فواید مارچوبه، که در بخش سلامت نمناک گفته شده است به طور عمده به خاطر حضور بسیاری از مواد غذایی نظیر ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد غذایی و غیره در آن ها است. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین c, ویتامین e و غیره سلول های پوست ما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

این کار به جلوگیری از پیری زودرس مانند خطوط نازک, چین و چروک کمک می کند و خطر سرطان پوست را نیز کاهش می دهد. فیبرهای رژیمی موجود در مارچوبه، در حذف سموم از سیستم ما کمک می کند که سلامت کبد را بهبود می بخشند و در نتیجه به سم زدایی پوست کمک می کنند. مواد مغذی دیگری مثل ویتامین ها و مواد معدنی مغذی مناسب پوست ما را تامین می کنند و باعث سلامت, نرمی و انعطاف پذیری پوست می شود.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چه ضرر ها و عوارضی دارد؟

مارچوبه، فواید بسیاری دارد، اما چند عارضه جانبی هم دارد که در این بخش به آنها اشاره کرده‌ایم:

تولید گاز در بدن: مارچوبه، حاوی نوعی کربوهیدرات به نام پرالترین است. بدن برای هضم این قند پیچیده،‌ باید عمل تخمیر انجام دهد. طی فرآیند تجزیه کربوهیدرات، گاز به‌شکل نفخ، تولید می‌شود.بارداری و تولید شیر: این گیاه با تغییر تعادل هورمونی، به‌طور سنتی، برای پیشگیری از بارداری استفاده شده است. البته این گیاه هنگام بارداری و تولید شیر، مشکلی برای زنان باردار ایجاد نمی‌کند. اما بدون توصیه پزشک نباید از آن استفاده کرد.واکنش‌های حساسیتی: مارچوبه می‌تواند در افرادی که نسبت به پیاز، تره فرنگی و دیگر گیاهان خانواده سوسن حساس هستند، موجب واکنش‌های حساسیتی شود.سنگ کلیه: مارچوبه، حاوی پورین است. پورین پس از تجزیه به اسید اوره تبدیل می‌شود و اگر مقدار زیادی پورین در بدن وجود داشته باشد، اسید اوره زیادی در بدن انباشته می‌شود. این موضوع برای افرادی که به سنگ‌ کلیه یا نقرس مبتلا هستند، اصلا خوب نیست. این افراد باید از خوراکی‌های حاوی پورین فراوان مانند مارچوبه دوری کنند.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

طرز پخت مارچوبه

مارچوبه، از سبزیجات فوق العاده پر خاصیت و خوشمزه است که در رنگ های مختلف سفید، بنفش و سبز یافت می شود و حدود ۳۰۰ گونه مختلف از آن در سراسر دنیا وجود دارد. مارچوبه، سبزی لطیف و معطری ست که در عرض چند دقیقه و به راحتی پخته می شود و می توانید از طعم خاص و فواید زیاد آن استفاده کنید. هرچند که این سبزی را می توان خام خورد و از طعم آن لذت برد، اما پختن آن نیز طعمی دلچسب به آن خواهد داد.

این گیاه را می توان آب پز کرد، تفت داد و یا سرخ کرد.

نکات مهم در پخت مارچوبه:

قبل از پخت مارچوبه، به نکات زیر دقت داشته باشید:

قبل از پخت مارچوبه، لازم است قسمت انتهایی آن را که بسیار سفت است جدا کنید. برای این کار با یک دست انتهای مارچوبه و با دست دیگر وسط آن را بگیرید و مارچوبه را به قدری خم کنید تا بشکند، این نقطه دقیقا قسمتی است که باید از آن جا به پایین را دور بریزید.مارچوبه های نازک تر نیازی به پوست گرفتن ندارند اما می توانید از پوست کن سبزیجات برای تراشیدن پوست ضخیم بیرونی مارچوبه های بزرگ تر استفاده کنید.قبل از پخت حتما مارچوبه را خوب بشویید و با حوله آشپزخانه خشک کنید. برای شستن مارچوبه، آن ها را داخل ظرف بزرگ یا سینک ظرف شویی بریزید و با آب سرد پر کنید. مارچوبه ها را داخل آب خوب تکان داده و تمیز کنید.مارچوبه، را می توان روی اجاق گاز، داخل فر یا حتی روی زغال بپزید. استفاده از زغال برای کباب کردن مارچوبه باعث می شود طعم دودی به مارچوبه می بخشد در حالی که بخارپز کردن رنگ سبز روشن و طراوت مارچوبه را حفظ می کند.مارچوبه خام طعم شیرین و بافت محکمی دارد در حالی که با پختن می توان طعم های جدید و متنوعی در آن ایجاد کرد. برای طعم دادن به مارچوبه، تنها به روغن زیتون، نمک و فلفل نیاز است اگرچه استفاده از سس یا آب لیمو نیز می تواند به خوشمزه شدن آن کمک کند.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۱- طرز پخت مارچوبه>> مارچوبه آبپز

در قابلمه ای بزرگ آب بجوشانید و به آن نمک نیز اضافه کنید؛مارچوبه را به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱ تا ۳ دقیقه بپزد.مارچوبه، هنگام پخت نباید تغییر رنگ بدهد و رنگ آن باید سبز روشن و ملایم باشد.در صورتی که نمی خواهید مارچوبه را بلافاصله میل کنید آن را داخل آب سرد بریزیداین کار باعث میشود تا فرایند پختن متوقف شود.زمانی که می خواهید از مارچوبه آب پز در غذا استفاده کنید آن را دوباره گرم کرده و ادویه بزنید.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۲- طرز پخت مارچوبه>> مارچوبه بخارپز

مارچوبه را در سبد بخارپز قرار داده و روی آن را بپوشانید.با حرارت زیاد آن را بپزید و تا نرم شدن آن صبر کنید.ممکن است پخت ۲ تا ۴ دقیقه طول بکشد.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۳- طرز پخت مارچوبه>> مارچوبه بوداده

مارچوبه را به همراه روغن زیتون، نمک و فلفل تا زمان قهوه ای رنگ شدن در ظرفی تفت دهید.همچنین این سبزی را می توانید به همراه سس هلندی و سس پستو میل کنید.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۴- طرز پخت مارچوبه>> کباب کردن مارچوبه

ابتدا مارچوبه‌ها را به روغن زیتون یا کره ذوب شده خوب آغشته کنید.برای کباب کردن میتوانید از منقل ذغال یا دستگاه باربیکیو استفاده کنید.اگر از باربیکیو استفاده می‌کنید، مارچوب ها را چرب کنید.چرب کردن مارچوبه‌ها باعث می‌شود تا به سطح توری شکل باربیکیو نچسبند.در صورتی که از ذغال استفاده می‌کنید می‌توانید مارچوبه‌ها را درون یک فویل آلومینیومی قرار دهید.کباب کردن مارچوبه‌ها با ذغال ممکن است کمی طعم دودی به آن‌ها دهد.زمان کبابی شدن مارچوبه‌ها بین ۷ تا ۱۰ دقیقه است .این زمان بستگی به سفتی و نرم بودن مارچوبه‌ها و همینطور حرارت گریل شما دارد.تا زمانی که مارچوبه‌ها کاملا ترد بشوند باید کباب کردن را ادامه دهید.حتما قبل از شروع منقل یا باربیکیو خود را آماده کنید تا داغ باشد.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۵- طرز پخت مارچوبه>> پخت مارچوبه با مایکروویو

مارچوبه را با دو قاشق غذاخوری آب درون یک ظرف بریزید.ظرف را در مایکروویو به مدت ۲ تا ۴ دقیقه قرار دهید.این روش ساده ترین روش پخت مارچوبه است.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۶- طرز پخت مارچوبه>> پخت مارچوبه در فر

فر را با حرارت ۴۲۵ درجه فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتیگراد از قبل گرم کنید.روی سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید.مارچوبه ها را به اندازه ۵ سانت از قسمت ته آن برش زده و کنار بگذارید.مارچوبه های تازه سرهای بسته و ساقه ای جوان دارند.در یک کاسه، بادام خورد شده، نمک، فلفل، پودر سیر، پنیر رنده شده و پونه بریزید.مواد گفته شده را ریخته و خوب مواد را با هم مخلوط کنید.تخم مرغ ها را در یک کاسه کم عمق دیگر، خوب بزنید.مارچوبه ها را در تخم مرغ زده شده غلطانده و سپس در مخلوط آرد بادام و پنیر فرو کنید .آنها را مرتب روی کاغذ روغنی روی سینی فر بچینید.سینی را روی پنجره وسط فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا مارچوبه ها خوب پخته و سرخ شوند.در نیمه پخت، سینی فر را بچرخانید تا حرارت به طور مساوی به همه مارچوبه ها برسد.مارچوبه سوخاری را به همراه سس ماست و پیازکوهی سرو کنید.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

۷- طرز تهیه مارچوبه>> مصرف خام مارچوبه

اگرچه مارچوبه خام قابل خوردن می باشد و برای سلامتی بدن بی خطر است .اما بهتر است آن را به صورت پخته مصرف کنید .زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی آن افزایش پیدا کرده و طعم آن لذیذتر خواهد شد.اگر قصد خام خواری دارید مارچوبه های نازک تر را انتخاب کنید که خوردن آن ها راحت تر بوده و طعم بهتری نیز دارند.همچنین توصیه می شود آن ها را بلافاصله بعد از خرید مصرف کرده و یا داخل ظرف آب در یخچال قرار دهید.ابتدا مارچوبه را به دقت شسته و تمیز کنید.سپس آن را به تنهایی و ترجیحا خنک یا به همراه روغن زیتون، نمک و فلفل طعم دار کرده و میل کنید.همچنین می توانید مارچوبه خام را با پنیر فتا یا پارمسان مخلوط کرده یا به اسموتی سبزیجات اضافه کنید.از مارچوبه خام می توان داخل سالاد و ترشی نیز استفاده کرد.برای تهیه سالاد کافیست مارچوبه را ریز خرد کنید .سپس به همراه کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی و سایر سبزیجاتی که دوست دارید مخلوط کرده و با سس میل کنید.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مار چوبه خشک و روش مصرف آن

اگر قصد دارید مارچوبه را به صورت قطعات خشک شده بپزید حتما قبل از استفاده آن ها را حداقل ۵ دقیقه در آب بخوابانید تا نوک آن ها نرم شود. تکه های مارچوبه خشک را می توان در خورش ها و سوپ ها استفاده کرد. برخی افراد از پودر مارچوبه در غذاها استفاده می کنند، برای این کار مارچوبه های خشک را آسیاب کرده و به صورت پودر به خورش و سوپ ها اضافه کنید. پودر مارچوبه به خصوص برای سوپ های خامه ای عالی است.

قبل از استفاده از پودر مارچوبه، خانگی حتما آن را از صافی عبور دهید تا ضایعات آن جدا شود.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

انتخاب مارچوبه خوب و تازه + نحوه نگهداری از مارچوبه

انتخاب مارچوبه:

فصل بهار بهترین زمان برای خرید مارچوبه است . ساقه های پهن تر نشان از رسیده تر بودن گیاه دارند و ساقه های نازک تر نشان می دهند مارچوبه تازه تر است. ساقه ها باید سبز روشن و سفت و محکم باشند و پوست آن ها باید حالت لاستیکی داشته باشد.

نگهداری مارچوبه:

یک سانتی متر از سر و ته مارچوبه را کوتاه کنید و آن ها را در حوله کاغذی مرطوب قرار داده و در کیسه ای پلاستیکی در یخچال نگهدارید. همچنین می توان آن را در ظرفی شیشه ای و در دار که حاوی آب باشد نگهداری کرد. توجه کنید که اگر مارچوبه نرم شود غیر قابل استفاده خواهد بود.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

نحوه مصرف مارچوبه به صورت ترشی و شور

ترشی مارچوبه شاید برای بسیاری ناآشنا به نظر بیاید ولی این ترشی جزء ترشی‌های خوشمزه و راحت دسته‌بندی می‌شود. ممکن است برخی به دلیل فانتزی بودن مارچوبه، تهیه این ترشی را کمی گران تصور کنند ولی این سیفی در میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه های اینترنتی به‌وفور یافت می‌شود و ارزش یک‌بار امتحان کردن را دارد. در مورد شور مارچوبه هم کافی است پس از شستن مارچوبه خام آن را به همراه نمک، سرکه ، آب جوشیده شده و سبزیجات معطر دلخواه کنسرو کنید و پس از چند هفته از آن کنار انواع غذا مصرف کرده و لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه ترشی مارچوبه:مارچوبه ۲ کیلوگرمپیاز قرمز یک عدد توسطفلفل قرمز تند ۴ تا۶ عدد (تازه، فریز شده یا خشک‌شده)سیر ۲ حبه (پوست‌کنده کمی له‌شده)سرکه ۲ و یک‌چهارم پیمانهآب یک و یک‌چهارم پیمانهشکر ۴ قاشق غذاخوری (یا ۳ قاشق عسل)نمک ۲ قاشق غذاخوریزیره یک و نیم قاشق چای‌خوریتخم گشنیز یک و نیم قاشق چای‌خوریدانه خردل یک و نیم قاشق چای‌خوریمواد لازم برای تهیه ترشی مارچوبهطرز تهیه ترشی مارچوبه:برای تهیه ترشی مارچوبه از مراحل زیر پیروی کنید.ابتدا مارچوبه‌ها را بشویید تا عاری از لکه احتمالی گل شودسپس اجازه دهید کاملاً آبگیری شوند.مارچوبه ها را بشوییددراین‌بین آب، سرکه، زیره، تخم گشنیز، دانه خردل، نمک و شکر را باهم مخلوط کنید .این مخلوط را روی شعله قرار دهید تا بجوش بیایند،بعد از ۳ تا ۵ دقیقه جوشیدن شعله خاموش کنید و اجازه دهید مایع کمی از حرارت بیفتد.آب، سرکه، نمک، شکر، زیره، تخم گشنیز و دانه خردلوقتی مایع‌ترشی سرد شد، می‌توانید سیر، پیاز، فلفل و مارچوبه‌ها را به قطعات دلخواه دربیاورید.مارچوبه ها را به اندازه دلخواه در بیاوریدسیر و پیاز ها را خرد کنیدفلفل ها را برش بزنیدکمی فلفل، پیاز و سیر در کف ظرف ترشی قرار دهید .سپس مارچوبه‌ها را مرتب و به هم چسبیده روی آن‌ها بچینید.مارچوبه ها را درون ظرف های ترشی بچینیدادویه ها را از آب و سرکه جدا کنید و درون ظروف ترشی به بقیه مواد اضافه کنید.مایع‌ترشی را روی مواد چیده شده بریزید سپس در ظرف‌ها را ببندید.ظرف‌های ترشی مارچوبه را درون قابلمه‌ای پر از آب در حال جوشیدن بگذارید تا یک ربع بجوشند.ادویه ها را روی مارچوبه ها بریزیدترشی مار چوبه را کنسرو کنید.چند نکته مهم در مورد ترشی مارچوبهبرخی از سبزی معطر برای تهیه ترشی استفاده می‌کنند .شما هم می‌توانید در ترشی مارچوبه از سبزی معطر استفاده کنید،البته مقدار آن باید با توجه به مقدار مواد ترشی در نظر گرفته شود.از انواع سرکه سیب، انگور یا سرکه سفید می‌توانید برای تهیه ترشی مارچوبه استفاده کنید.زیره، تخم گشنیز و دانه خردل را به‌صورت سالم و آسیاب نشده در این ترشی استفاده می‌شوند.می‌توانید از انواع دیگر پیاز یا موسیر هم استفاده کنید ولی به دلیل رنگ زیبای پیاز قرمز من از این نوع پیاز استفاده کردم.این ترشی پس از کنسرو کردن قاب استفاده است ولی با گذشت زمان طعم بهتر و بیشتری به خود می‌گیرد.ترشی مارچوبه بس از کنسرو کردن در بیرون از یخچال و در جای خنک و دور از نور خورشید قابلیت نگهداری دارد.اگر از عسل به جای شکر استفاده می کنید، پس از کمی خنک شدن مایع ترشی این کار را بکنیدتا مواد مغذی عسل در اثر دمای زیاد از بین نرود.

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

مارچوبه چیست ؟؟ خواص و طرز پخت + قیمت مارچوبه

بیشتر بخوانید :

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه ( آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

خواص سیاه دانه | فواید روغن سیاه دانه + جدول ارزش غذایی

بذر کتان | آشنایی با خواص تخم کتان + نحوه استفاده از آن

خواص عرق کاسنی | عرق کاسنی چه خواصی دارد؟؟

خواص و فواید سرکه سیب برای لاغری و سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان