هشدار هواشناسی نسبت به وقوع سیل و آبگرفتگی در گلستان


هشدار هواشناسی نسبت به وقوع سیل و آبگرفتگی در گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به نفوذ سامانه پرفشار از سمت اروپا و تقویت جریانات مرطوب و خنک شمالی به این استان نسبت به آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب و کاهش 10 درجه‌ای دما در گلستان هشدار داد.

نوربخش داداشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تحلیل الگوهای هواشناسی از صبح چهارشنبه ۶ مردادماه تا پایان روز جمعه برای آسمان استان بارش تابستانی پیش بینی می شود که این پدیده جوی همراه با رگبار و رعد و برق، وزش شدید باد، کاهش محسوس دما و در برخی نقاط از جمله مناطق کوهستانی بارش تگرگ است.

وی پیش بینی کرد که این بارش ها در برخی مناطق گلستان همراه با سیلاب بوده و سبب آبگرفتگی معابر و خیابان ها شود.

وی از دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان گلستان از جمله هلال احمر خواست برای مقابله با تبعات این سیلاب احتمالی آماده باشند.

مدیر کل هواشناسی گلستان گفت: ناپایداری جوی تا پایان روز جمعه در استان ادامه دارد و لازم است شهروندان در این مدت از اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

داداشی همچنین اظهار داشت که وزش باد شدید در مدت زمان فعالیت این سامانه دریای خزر را مواج و متلاطم خواهد کرد.

استان سیل خیز گلستان در سال های اخیر همواره شاهد این پدیده قهری بوده است.

گسترده ترین و مشهورترین سیل گلستان فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد که در آن تعداد زیادی از مناطق شهری به خصوص در آق قلا و گمیشان دچار سیلاب و آبگرفتگی بزرگی شدند بطوری‌که ارتفاع آب در برخی نقاط به سه متر رسید.

ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی و خسارت بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریالی از جمله نتایج این سیل بود.

پیش از آن و در مرداد سال ۱۳۸۰ هم سیل دیگری در گلستان رخ داد که با حدود ۵۰۰ کشته به پرتلفات ترین سیل ایران مشهور است.

در جریان این سیل دهها نفر مفقود و تعداد زیادی از اجساد کشف شده نیز هیچگاه شناسایی نشدند و هم اکنون گورستانی در شرق گلستان با افراد گمنام دفن شده وجود دارد.

استان گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی، ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا