پیگیری تخصیص و تأمین منابع مالی برای اجرای فاز دوم سد و نیروگاه رودبار


پیگیری تخصیص و تأمین منابع مالی برای اجرای فاز دوم  سد و نیروگاه رودبار

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت و اجرای طرح‌ها درحوزه آبخیز لرستان و سد بختیاری علاوه‌بر مهار سیلاب‌ها باعث افزایش طول عمر سد دز و تأمین منافع ملی خواهد شد.

دکتر محمد خدابخشی اظهار کرد: ساخت و اجرای طرح‌ها درحوزه آبخیز لرستان و سد بختیاری علاوه‌بر مهار سیلاب‌ها باعث افزایش طول عمر سد دز و تأمین منافع ملی خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها در عمران و توسعه لرستان مهم هستند و به مهار سیلاب‌ها و در نتیجه افزایش طول عمر سد دز کمک می‌کنند واگر این سدها ساخته نشوند در آینده نزدیک ممکن است سد دز با بحران مواجه شود.

خدابخشی با بیان اینکه این طرح‌های ملی با اهمیت هستند و منافع آن‌ها فراتر از یک استان است، گفت:مدیریت این سدها به همان شکلی که تابحال بوده ادامه خواهد یافت و مطالعات و اجرای این سدها که از طریق شرکت آب نیرو در حال انجام است استمرار دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح بحث‌هایی ازجمله اینکه مدیریت سد بختیاری به یک استان خاص سپرده شود انحرافی بوده و روند فعلی اجرای سدبختیاری منافع بیشماری برای استان‌خوزستان دارد.

وی افزود: مهم این است که اعمال مدیریت سد بختیاری منافع زیادی برای کشور و همچنین خوزستان و لرستان دارد و به افزایش طول عمر سد دز و مهارسیلاب‌ها کمک فراوان می‌کند.

نایب‌رییس اول کمیسیون برنامه و بودجه به تشریح طرح‌هایی که برروی رودخانه ۱۹۴ کیلومتری بختیاری تعریف شده پرداخت و بیان کرد: این طرح‌ها بر روی این رودخانه در حوزه جغرافیایی لرستان وعمدتاً شهرستان الیگودرز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اولین طرحی که اجرا شد سد و نیروگاه رودبار است که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده، عنوان کرد: برای اجرای فاز دوم آن نیز در حال پیگیری تخصیص و تأمین منابع مالی هستیم و رایزنی برای سرمایه‌گذاری انجام شده که برخی از بانک‌ها نیزاعلام آمادگی کرده‌اند.

خدابخشی گفت :در ادامه همین رودخانه بختیاری که البته در نقاط مختلف نام‌های متفاوتی دارد، برخی آن‌را رودخانه آب زالکی می‌دانند، درادامه مسیر به سد و نیروگاه لیروک می‌رسیم که خوشبختانه برای این طرح ردیف ملی گرفته شده و مطالعات آن به سرعت در حال انجام است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:حجم مخزن سد لیروک سه برابرمخزن سد رودبار بوده که پروژه بزرگتری است.

وی با بیان اینکه بعد از سد و نیروگاه لیروک به سد و نیروگاه زالکی می‌رسیم، گفت: حجم مخزن آن ۱۲ برابر سد رودبار لرستان است و پروژه بزرگتری است.

خدابخشی گفت: درادامه همین رودخانه به سد و نیروگاه بختیاری می‌رسیم که پروژه در حال اجراست و به گفته معاون وزیر نیرو تا به حال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و درحوزه جغرافیایی خرم‌آباد است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این رودخانه در ادامه مسیربه سدونیروگاه دز می‌رسد که طول عمر مفید آن رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که قبل از سد دز تعریف شده روی رودخانه بختیاری و در حوزه لرستان هستند که طرح‌ها ملی بوده واز طریق شرکت آب نیرو در حال مطالعه و اجراء است.

وی گفت: منافع این طرح‌ها به بیش‌از یک استان می‌رسد و توان تولید برق در سطح ملی را دارند که علاوه‌بر عمران و توسعه لرستان به مهار سیلاب‌ها و در نتیجه افزایش طول عمر سد دز کمک می‌کنند.

خدابخشی با تأکید بر اینکه مجمع نمایندگان لرستان پیگیر اجرای این طرح‌های مهم استان هستند، گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰با تلاش دکتر محمودوند پیگیری‌های خوبی کردیم و برای انعکاس اهمیت این موضوع با رئیس مجلس صحبت‌هایی داشتیم، بنابراین مردم مطمئن باشند روند ادامه دارد و پرقدرت‌تر ادامه خواهد یافت، لذا نگران این بحث‌های انحرافی نباشند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: جاهای دیگری که نیاز به تخصیص آب دارند مانند شهرستان‌های رومشگان، کوهدشت و سایر شهرستان‌های استان، این موضوع را به جد پیگیری خواهیم کرد و یکی‌از مباحثی که در سفر رئیس مجلس به صورت ویژه به آن پرداخته و پیگیری خواهیم کرد بحث تخصیص آب برای حوزه لرستان است.

وی افزود: چنانچه نگاه نظام و برنامه‌ریزی ما به توسعه کشور مبتنی بر آمایش سرزمین باشد که خروجی این بوده که یکی از مزیت‌های مهم لرستان کشاورزی است، بنابراین موضوع تخصیص آب باید با توجه به مزیت نسبی صورت بگیرد و اینکه درصد زمین‌های زراعی آبی استان ۲۳ درصد است در حالی‌که نرم کشور ۴۶ درصد است کاملا محرز بوده که با هدف‌های برنامه آمایش سرزمین که انجام شده تناسبی ندارد، لذا با توجه به مزیت نسبی بایستی در مورد تخصیص آب لرستان نگاه ویژه داشته باشند و این موضوع را به‌عنوان مطالبه مهم مردم به جد پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها