کدام کالا در صدر صادرات ایران به روسیه است؟


کدام کالا در صدر صادرات ایران به روسیه است؟

اتاق بازرگانی تهران گزارشی از وضعیت تجارت سه ماهه نخست با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت ایران را از آبان ۱۳۹۸ به رسمیت شناخته است و در ماه‌های اخیر بخشی از شرکای تجاری جدید کشور را معرفی کرده، هر چند تحت تاثیر تحریم، کرونا و برخی محدودیت در ارتباط دو جانبه کشورها هنوز آمار صادرات و واردات ایران و اوراسیا بسیار محدود شده است.

گزارش ها و آمارهای اتاق بازرگانی تهران گویای آن است که در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ایران ۲۵۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا صادر کرده و در مقابل ۳۴۷ میلیون دلار کالا نیز از این کشورها وارد کرده است.

صادرات ایران به اورسیا تنها سهم ۲.۴ درصدی از کل صادرات کشور را داشته و همچنین ایران ۳.۳ درصد از کل واردات خود را از این کشورها انجام داده است. در عین حال شرکای اصلی در اوراسیا، روسیه با بالاترین سهم است. ایران ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس به پنج میلیون دلار قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران نیز روسیه به تنهایی تقریبا تمامی آمار را به خود اختصاص داده و طی این مدت ۳۲۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. میزان واردات ایران از دیگر کشورهای اوراسیا در مجموع حتی به ۳۰ میلیون دلار هم نیست.

بررسی اقلام صادراتی ایران به روسیه و سایر کشورهای اوراسیا حاکی از آن است که میوه‌های خوراکی با ۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را داشته‌اند و در این بین پسته ایرانی با پوست تازه پرطرفدارترین کالا بوده است. مواد پلاستیکی، سبزیجات، چدن، آهن و فولاد نیز دیگر اقلام صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند.

در مقابل اما چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی بالاترین میزان واردات ایران را تشکیل داده‌اند و پس از آن غلات، چوب، سبزیجات و محصولات شیمیایی معدنی اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اوراسیا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا