پرونده حفاظت از دشت قزوین روی میز هیات دولت


پرونده حفاظت از دشت قزوین روی میز هیات دولت

قزوین - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: پرونده حفاظت از دشت قزوین و نجات آن از مخاطرات پیش رو در قالب طرح تاک روی میز هیات دولت قرار دارد و به زودی به تصویب خواهد رسید.

عیسی قبادی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دشت قزوین از دشت های حاصلخیز کشور به شمار می رود که قابلیت های کشاورزی بالایی دارد اما خطراتی چون بیابانی شدن و فرونشست به دلیل استفاده بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی آنرا تهدید می کند،افزود: با هدف مقابله با این مخاطرات و نجات دشت قزوین، طرح تاک تهیه شده است.

وی ادامه داد: کارشناسی های مربوط به این طرح و مکاتبات لازم در خصوص آن با دفتر رئیس جمهوری و هیات وزیران انجام شده است و در مراحل پایانی قرار دارد.

این مسوول گفت: جلوگیری از حفر و بهره برداری از چاه های جدید در دشت قزوین و کنترل مصرف آب سفره های زیرزمینی در آن از اهداف مهمی است که طرح تاک دنبال می کند و برای آن یک بازه زمانی ۱۰ ساله پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در قالب طرح تاک وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی ماموریت های خاص و ویژه ای پیدا می کنند که اولی باید با استفاده از مدل های مناسب به صرفه جویی در مصرف آب های زیرزمینی و جاری که در این دشت مصرف می شود بپردازد و دومی نیز ماموریت پیدا می کند که الگوی کشت مناسب با نیازهای استان و کشور را در این دشت حاصلخیز پیاده سازی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: در کنار محدودسازی استفاده از آب چاه ها با گسترش استفاده از روش های مدرن آبیاری و استفاده از ارقام کم آب بر می توان به نجات دشت قزوین و حفظ منابع آبی زیرزمینی آن کمک کرد و به مقابله با کم آبی رفت.

قبادی اظهار داشت: در طرح تاک هدف کاهش فعالیت های کشاورزی در دشت قزوین نیست بلکه در آن تاکید شده که باید ضمن صرفه جویی در مصارف منابع آب و حفاظت از خاک این دشت، بتوان تولید را از طریق کشاورزی مدرن حفظ کرده و حتی تقویت کرد.

این مسوول اظهار داشت: اگرچه اجرای طرح تاک نیازمند اختصاص اعتبارات است با این وجود نقش هماهنگی بین دستگاهی در سطوح ملی و استانی و همکاری بهره برداران و کشاورزان با این طرح از اهمیت کلیدی برخوردار است.

پرونده حفاظت از دشت قزوین روی میز هیات دولت

تجمیع بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت قزوین در طرح تاک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین گفت: در قالب طرح تاک در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت قزوین تجمیع شده و الگوی کشت تعیین شده در آنها اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه نباید خوشبین باشیم که با استفاده نامناسب از منابع آب و خاک دشت قزوین، این دشت در آینده همچنان بتواند غذای استان و بخشی از نیازهای غذایی هموطنان را تامین کند، تاکید کرد: اگر خواهان حفظ و تامین امنیت غذایی جامعه خود هستیم باید به صیانت از دشت های حاصلخیز و دارای خاک مرغوب مانند قزوین توجه جدی داشته باشیم چرا که تداوم استفاده نامناسب از آب و خاک دشت قزوین کاربری کشاورزی آنرا از بین خواهد برد.

قبادی با بیان اینکه تبدیل دشت قزوین به بیابان به دلیل استفاده نامناسب از آب و خاک جفا در حق آیندگان است، هشدار داد: حفر بیش از اندازه چاه ها و آبکش کردن دشت ها آینده خطرناکی را برایمان رقم خواهد زد.

وی افزود: کشاورزان شاغل در دشت قزوین باید بدانند در صورت عدم همکاری لازم برای نجات دشت قزوین در سالیان آتی ناچار خواهند بود به دلیل نبود آب و بیابانی شدن اراضی کشاورزی خود دست از کار بکشند.

استان قزوین با کمتر از یک درصد از مساحت و ۱.۹ درصد از جمعیت کشور، حدود چهار تا پنج درصد از محصولات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند و با توجه به همجواری با تهران، نقش مهمی در کمک به تامین نیازهای غذایی پایتخت دارد.

بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی قزوین از دشت حاصلخیز قزوین بدست می آید.

دشت قزوین دارای ۴۴۳ هزار هکتار وسعت می باشد که بسیاری از این مساحت دارای قابلیت کشاورزی است، با این حال در سال های اخیر بخشی از این اراضی به دلیل خشکسالی و استفاده بیش از حد از سفره های آبی زیرزمینی با پدیده فرسودگی خاک، فرونشست و بیابان روبرو شده و این خطر وجود دارد که بخش زیادی از این دشت حاصلخیز طی یک دهه آینده با تداوم این روند قابلیت کشاورزی خود را از دست بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟