«توفان» خراسان جنوبی را به زیر خاک برد/ خسارت به 8 گلخانه


«توفان» خراسان جنوبی را به زیر خاک برد/ خسارت به 8 گلخانه

وقوع توفان و گرد و خاک علاوه بر تحمیل خسارت به 8 گلخانه خراسان جنوبی؛ هوای چهار شهرستان را در شرایط ناسالم برای تمام گروه های سنی قرار داد و برق 11 روستا را قطع کرد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: خست آسمان در فصل سرما و بارندگی‌های بسیار کم موجب شده است که کارشناسان، امسال را خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر برای خراسان جنوبی بدانند که علاوه بر تحمیل سختی‌های بسیار به دامداران در تامین نهاده‌های دامی، کشاورزان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. از سوی دیگر این خشکسالی‌های بی وقفه موجب شده است طول مدت توفان‌های ۱۲۰ روزه به ۱۷۰ روز و به گفته برخی کارشناسان به ۱۹۰ روز نیز افزایش یابد.

خراسان جنوبی از عصر (۳ مرداد) شاهد ورزش بادهای شدید و توفان‌های گرد و خاک است، و این وضعیت به گفته کارشناس هواشناسی استان تا روز جمعه ۸ مرداد ادامه دارد. شدت این توفان در برخی از نقاط به حدی است که آ‌سمان خراسان جنوبی دیده نمی‌شود و اداره کل محیط زیست استان هوای ۴ شهرستان را ناسالم اعلام کرد.

ادامه توفان در نیمه شرقی خراسان جنوبی

«فاطمه زارعی» کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افزایش وزش سرعت وزش باد، موجب کاهش میزان دید افقی در اکثر نقاط استان شد، افزود: سرعت وزش باد در ایستگاه فتح آ‌باد فردوس به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید.

به گفته وی، بر اساس خروجی مدل‌های پیش‌یابی و افزایش اختلاف فشاری در سطح زمین و تقویت فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه، تا پایان هفته وزش باد شدید و خیلی شدید همراه با گرد و خاک سبب کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا به خصوص در نیمه شرقی خواهد شد.

زارعی یادآور شد: در مرز شرقی طی ۲۴ ساعت آینده توفان گردخاک ادامه دارد و این شرایط احتمال خسارت را به دنبال دارد.

«توفان» خراسان جنوبی را به زیر خاک برد/ خسارت به 8 گلخانه

هشدار پلیس راه خراسان جنوبی در خصوص کاهش دید افقی

سرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم از کاهش دید افقی و وزش باد شدید در تمامی محور‌های استان خبر داد و گفت: در تمامی محور‌های استان وزش باد شدید و گرد و غبار گزارش شده است.



وی از رانندگان خواست با توجه به شرایط حاکم بر محور‌های استان، فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی و سرعت مطمئنه را رعایت و با چراغ روشن حرکت کنند.

خسارت توفان به ۸ گلخانه خراسان جنوبی

«ابوالحسن میرجلیلی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه طبق هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران وقوع توفان گرد و خاک را از عصر سوم مرداد در سطح استان خراسان جنوبی شاهد هستیم، افزود: سرعت وزش باد در برخی نقاط به صورت لحظه‌ای از ۱۰۰ کیلومتر هم عبور کرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۶ تیم امدادی و عملیاتی استان با دستور استاندار تا صبح جمعه (۸ مرداد) برای خدمات رسانی مطلوب به هم استانی‌ها در حالت آماده باش قرار گرفتند، افزود: علاوه بر اختلال در ترددهای جاده‌ای و محورهای مواصلاتی، قطعی برق را در ۱۱ روستای استان داشتیم که بلافاصله توسط کارشناسان اداره برق، مرتفع شد.

میرجلیلی ادامه داد: علاوه بر شکستگی درختان و تحمیل خسارات به مزارع و باغات، به هشت واحد گلخانه ای استان نیز خسارت‌هایی وارد شد.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به استمرار پدیده گرد و غبار، مسافرت‌های غیرضرور حتی به روستاهای اطراف شهرها انجام نشود و دامداران، عشایر، کشاورزان، گلخانه داران و مرغداران، اقدامات ایمنی لازم را به ویژه در شهرستان‌های مرزی «نهبندان،‌ سربیشه،‌ درمیان و زیرکوه» انجام دهند.

«توفان» خراسان جنوبی را به زیر خاک برد/ خسارت به 8 گلخانه

۴ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت ناسالم

حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم از شرایط ناسالم چهار شهرستان استان خراسان جنوبی برای همه گروه ها خبر داد.

وی گفت: براساس دیتاهای ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان خراسان جنوبی، شاخص کیفیت هوای 24 ساعته مختوم به روز گذشته در شهرستان های بیرجند، نهبندان، زیرکوه و سرایان در شرایط ناسالم برای همه گروه ها قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: با توجه به استمرار پدیده گرد و غبار و وزش باد و تاثیرپذیری استان از بادهای 120 روزه و هشدار اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی استان و ادامه وضعیت تا روز پنج شنبه (۷ مرداد) ضرورت دارد تا هم استانی های عزیز به ویژه افراد مبتلا به بیماری های ریوی نظیر آسم، سالمندان، کودکان و ... از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کرده و سایرین نیز در صورت ضرورت، با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را انجام و حتی المقدور کاهش دهند.

پایان پیام/70

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟