آغاز فهمای 1400 از نیمه مرداد/ اختصاص امتیاز ویژه به ابتکارات بچه‌های مسجد در فهمای3


آغاز فهمای 1400 از نیمه مرداد/ اختصاص امتیاز ویژه به ابتکارات بچه‌های مسجد در فهمای3

سعادتی از آغاز فهمای 1400 در نیمه مرداد ماه خبر داد و گفت: در فهمای 1400 هر کانون در هر رواق می‌تواند دو فعالیت ابتکاری و خودجوش را بارگذاری کند که برای هر رواق 200 امتیاز درمجموع 2400 امتیاز درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و به منظور بررسی افق پیش روی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ایران (فهما) با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری این ستاد گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

طرح ملی «ترنم فهما» که برای سال 1400 طراحی شده و در دست اجرا قرار دارد چه رویکردها و اهدافی را دنبال می کند؟

طرح ملی «ترنم فهما» برگرفته از تربیت راهبردی نیروهای مردمی فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی است. طرح ملی «فهما» که از سال 98 آغاز شد در سال نخست بر شناسایی و رسمیت بخشی کانون های مساجد تمرکز یافت از این رو، با طراحی سامانه بچه های مسجد زیست بومی ایجاد شد و کانون ها مشارکت و اطلاعات و عملکرد خود را در آن ثبت کردند که این کمک کرد آمار و اطلاعات دقیقی از سطح و کیفیت فعالیت کانون ها به دست بیاوریم که در برنامه ریزی ها بسیار موثر بود. در این مرحله، احصاء وضع موجود، شناسایی استعدادهای فرهنگی هنری و نیروی انسانی کانون ها در سال 98 محقق شد.

در سال 99 فعالیت ستاد فهما بر چه محوری تمرکز یافت و چه دستاوردهایی داشت؟

در سال 99 وارد مرحله دوم شدیم یعنی ساماندهی و انتظام بخشی فعالیت ها مدنظر قرار گرفت و نقش کانون های مساجد در تحقق مسجد تراز اسلامی تبیین شد. در این راستا با سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج مستضعفین و ... جلسات هم اندیشی برگزار و استعدادها و فعالیت کانون ها را دسته بندی کردیم.

در این مرحله وارد سامان دهی و انتظام بخشی کانون های مسجدی شدیم، در این راستا طرح ملی «ایران قوی» طراحی و سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری مشتمل بر 12 رواق برای فعالیت بچه های مسجد ذیل آن فعال شد.

خروجی فهمای 1 و 2 افزایش مشارکت هدفمند و معنادار کانون های مسجدی در فعالیت ها بود. علاوه بر این، در سال های 98 و 99 بر مخاطب نوجوان و جوان (گروه سنی زیر 21 سال) تمرکز بیشتری کرده ایم. برای سال 1400 نیز توجه به جامعه بانوان را در دستور کار قرار داده ایم.

در گام سوم اجرای فهما در سال 1400 چه رویکردی را دنبال می کنید؟

در سومین سال از اجرای رویداد ملی فهما، رویکرد ستاد فهما توانمندسازی بچه های مسجد و کیفی سازی فعالیت ها است. لذا درصدد هستیم خلاقیت و ابتکار کانون ها و تولیدات و فعالیت هایشان را در قالب رواق های موضوعی به صورت هدفمند هدایت کرده و آثار و عملکرد کانون ها را ارتقا ببخشیم. بنا داریم فهمای 1400 را از نیمه مرداد ماه کلید بزنیم یعنی ثبت فعالیت ها در سامانه بچه های مسجد از این دهه آغاز می شود.

فهمای 1400 در مقایسه با دو دوره گذشته چه شاخصه هایی دارد؟

فهمای 1400 چند شاخصه نسبت به دو دوره گذشته دارد در پی آسیب شناسی دوره های قبلی در گفتگو با مدیران استانی ستاد، مدیران کانون ها و ... تحولاتی اعمال می شود؛ ابتدا مرحله استانی تا دی ماه برگزار و بعد از آن مرحله ملی برگزار می شود این مهم مطالبه بیشتر استان ها بود، همچنین، برای کانون های روستایی یک ضریب هشت درصدی به تناسب محدودیت های آنها اعمال خواهد شد.

علاوه بر این، به هر رواق 1400 امتیاز اختصاص یافته که جمعا 16800 می شود و 3200 امتیاز هم برای شبکه سازی و ساماندهی کانون ها در نظر گرفته ایم که جمعاً 20 هزار امتیاز می شود.

آیا در موضوع ابتکارات بچه های مسجد نیز امتیازی پیش بینی شده است؟

یکی از مطالبات اصلی کانون های فرهنگی هنری در حوزه امتیاز این بود که طبق سند تحول ستاد به فعالیت های ابتکاری و خلاقیت کانون ها توجه ویژه شود. از این رو، در فهمای 1400 هر کانون در هر رواق می تواند دو فعالیت ابتکاری و خودجوش را بارگذاری کند که برای هر رواق 200 امتیاز درمجموع 2400 امتیاز درنظر گرفته شده و این مازاد بر 20 هزار امتیاز و یک فرصت برای بچه های مسجد برای ترمیم امتیازات پایین در دیگر حوزه ها است. هر مسجد و محله ای به تناسب شرایط و اقتضائاتش در برخی رواق ها فعالیت دارد که اینچنین می توان کسر امتیاز آنها را برطرف کرد.

آیا فهمای 1400 هم در فضای مجازی دنبال می شود یا برنامه ای برای شرایط کرونایی دارید؟

ویژگی فهمای 1400 به تناسب کیفی سازی، توجه به فعالیت های میدانی است شروع فهما به ویژه در سال دوم و ایران قوی همزمان با شیوع کرونا بود که به دلیل تعطیلات موقتی مساجد و وضعیت قرمز برخی مناطق، برنامه های حضوری کمتر اجرا شد اما امسال فضا بهتر است. با توجه به افق پیش بینی شده برای مقابله با این ویروس فضا برای فعالیت های میدانی باز می شود لذا بخشی از این فعالیت ها با محوریت مساجد در فضای باز انجام می شود مثل اجرای سرود همچون تجربه موفق این اجراها در دهه کرامت همچنین است اجرای تئاترهای میدانی و ... .

با فروکش کردن موج کرونا و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، دوباره فعالیت های میدانی مثل طرح تلاوت نور، نهج البلاغه خوانی و صحیفه سجادیه خوانی، شنبه های کتاب، سه شنبه های تکریم را به فضای حضوری می بریم.

از تمایزات امسال فهما، توانمندسازی اعضا و فعالان کانون در طرح ملی «ترنم فهما» است برای مدیران و مربیان کانون ها هم دوره آموزشی پیش بینی کرده ایم. ابتدا در 10 استان برتر ایران قوی در فاز نخست این طرح را اجرا می کنیم. این آموزش ها شامل 36 ساعت (12 ساعت حضوری در مرکز استان، 12 ساعت از طریق سامانه و 12 ساعت آنلاین) است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه