دم مسیحایی برای حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد


دم مسیحایی برای حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - در روزگاری که انسان ها با شکار بی رویه بلای جان حیات وحش هستند عیسی فرهی طبیب کهگیلویه و بویراحمدی چون مسیح معجزه گر مرهم زخم های حیات وحش و جان پناه آنان شده است.

در هر کجای گستره کهگیلویه و بویراحمد با پهنه بیش از ۱۶هزار کیلومتر مربع طبیعت دوستی جانور زخمی را مشاهده می کند به سوی عیسی فرهی راهنمایی می شود و این مرد مهربان از جانوران مجروح مراقبت می کند تا زخم هایش بهبود یابد و سپس آنان را در طبیعت رهاسازی می کند.

اگرچه حیوانات وحشی گاه براساس طبیعت خود بر تن عیسی زخم به یادگار گذاشته اند اما او هرگز از این جراحت ها نهراسیده و عاشقانه به طبابت خود آن هم بدون هیچ درآمدی ادامه می دهد.

او که درمان جانوران را به صورت تجربی فراگرفته زخم های آنان را با گیاه دارویی بنام مومیایی مرهم می نهد طبیب مهربان قصه ما که پیش از این با شیشه بری امرار معاش می کرد در حال حاضر هیچ شغلی ندارد زیرا تمام وقتش صرف درمان جانوران می شود.

مومیایی ماده شیمیایی که به مقدار بسیار کم از شکاف سنگ‌های کوهستان بعضی از نقاط زمین خارج می‌شود و عیسی خود با اشراف بر طبیعت دنا آن را می بابد و گفته می شود یکی از مرغوب ترین انوع مومیایی ایران از کوه های کهگیلویه و بویراحمد، استهبانات و زاگرس بختیاری بدست می آید.

وی باغش یعنی مهمترین سرمایه مالی زندگی خود را فروخت تا هزینه های مورد نیاز این اقدام خداپسندانه را فراهم کند و در زمان حاضر یک مرغداری متشکل از ۲ سوله بزرگ را به قیمت ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره کرده تا بتواند کمک به حیات وحش را عاشقانه انجام دهد.

عیسی که سال ۱۳۵۷ در شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشوده و ۱۸ سال تیمارکننده زخم های پرندگان و پستانداران کوچک در استان بوده است اکنون پدر سه فرزند دختر است و ۲ دختر دیگر که پدر و مادرخود را از دست داده اند را به فرزندی پذیرفته است این طبیعت دوست با وجود این اما برای مراقبت از جانوران زخمی دست کم ماهی سه میلیون تومان هزینه می کند.

عیسی براساس آنچه در دفتر خاطرات خود یادداشت کرده تاکنون زخم های ۲ هزار گونه حیات وحش را مرهم نهاده که نیمی از این تعداد پرندگان شکاری بوده است و این طبیب با گزارش پیدا شدن هر گونه حیات وحش خود به منطقه مورد گزارش رفته و جانور را برای درمان به شهر سی سخت می آورد.

دغدغه های طبیب حیات وحش

عیسی فرهی با یادآوری خشکیده شدن بسیاری از چشمه های طبیعی مناطق گرمسیری در روزگار خشکسالی امسال تشنگی حیات وحش را مهمترین دغدغه خود در این روزهای گرم تابستان عنوان می کند.

وی که صبر و استقامت را از دنای سترگ به ارث برده اضافه می کند: کافی است هر کسی برای نجات گونه های حیات وحش از تشنگی یک قدم مدبرانه بردارد تا این روزهای سخت به سلامت سپری شود.

او که در زمان حاضر مشغول تیمارداری از چند پرنده شامل شاهین، دلیجه و سارگپه است اعتقاد دارد که احداث آبشخور بهترین اقدام برای تامین آب گونه های حیات وحش است اما نباید در محل دید شکارچیان اقدام به این کار شود.

عیسی بر این باور است که احداث آبشخور در محل های غیرکارشناسی می تواند منجر به شکار گونه های حیات وحش از سوی سودجویان در هنگام نوشیدن آب شود.

این طبیعت دوست بهسازی چشمه های قدیمی را بهترین اقدام برای تامین آب حیات وحش می داند و از دوستداران محیط زیست می خواهد در صورت نیاز به ایجاد آبشخورهای جدید از کارشناسان برای مشخص کردن مکان مناسب کمک گرفته شود.

او تاکید می کند که دوستداران حیات وحش برای آب دادن به جانوران از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنند زیرا این ظروف می تواند با تابش نور خورشید باعث آتش سوزی جنگل ها و کاشانه حیات وحش شود.

تامین غذای حیات وحش زخمی که تعدادشان کم هم نیست دیگر دغدغه عیسی است اگرچه او در حدود ۲ دهه گذشته تاکنون با فروش باغ خود غذای آنان را تامین کرده اما دیگر به تنهایی از پس تامین خرید غذا به ویژه برای گوشتخواران برنمی آید و نیازمند کمک دوستداران حیات وحش است.

او با توجه به اینکه فضای در اختیارش محدود است این مکان را تنگ و تاریک می داند و برای راحتی جانوران زخمی در تلاش برای راه اندازی یک باغ پرندگان است.

عیسی تاکید می کند: براساس طرح پویش نذر طبیعت که امسال در برخی از نقاط کشور آغاز شده دوستداران حیات وحش بخشی از هزینه های آیین های ترحیم،چهلم و دیگر برنامه های اجتماعی این چنینی را به ایجاد یا بهسازی آبشخورها اختصاص می دهند که مشارکت بیشتر شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی می تواند به بقای حیات وحش کمک کند.

بیم و امیدهای راه اندازی باغ پرندگان

شهرداری سی سخت با اختصاص یک زمین چهار هکتاری در این شهر آستین همت بالا زده تا باغ پرندگان مورد درخواست این دوستدار حیات وحش راه اندازی شود اما تا تحقق این امر راه طولانی در پیش است و تامین هزینه های آن نیازمند همت خیران و مسئولان است.

برنامه های حمایتی دولت برای حمایت از حیات وحش

آن طور که مسئولان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گویند: بازسازی و مرمت آبشخورهای حیات وحش،آبرسانی سیار به آبشخورها از برنامه های آنان برای تامین آب حیات وحش در مناطق گرمسیری استان است اما با این حال تحقق نجات جانوران از تشنگی نیازمند مشارکت دوستداران حیات وحش است.

آبرسانی به آبشخورهای حیات وحش مناطق گرمسیری استان هم اکنون به صورت سیار و با تانکر از سوی محیط بانان انجام می شود اما با توجه به گستره پهناور مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان نیاز به مشارکت خیران به ویژه جوامع محلی نزدیک زیستگاه های حیات وحش است.

بهار امسال به همت اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدتعداد ۱۰ آبشخور حیات وحش در شهرستان های گرمسیری بهمئی و گچساران بازسازی ،مرمت و آبگیری شده است اما با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر استان و خشکسالی شدید ، تعمیر و بازسازی آبشخورهای حیات وحش، افزایش و تامین آب در زیستگاه‌های این استان به صورت جدی تر نیازمند پیوستن دوستداران حیات وحش به پویش نذر طبیعت است.

چند روز پیش یک کلیپ در فضای مجازی منتشر شد که یک روباه تشنه به سوی مردی که ظروف پر از آب در دست داشت آمد و دوستداران طبیعت با توجه به ترس روباه از انسان آن را نهایت تشنگی او دانستند بنابراین موضوع تشنگی گونه های جانوری جدی است و نگارنده معتقد است که شهروندان طبیعت دوست و مسئولان برای حمایت از دوستداران حیات وحش چون عیسی فرهی ضمن ترغیب شهروندان برای مشارکت در این امر خداپسندانه اندکی از بار حیات وحش را از دوش چنین افرادی کم کنند.

براساس آمار موجود ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد زیست می کنند.

گونه‌های مهم حیات وحش این مناطق نیز شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

دنای شرقی، خاییز سرخ ، خامی ، دیل ، سولک و سیوک از جمله مناطق حفاظت شده استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس