صنایع خراسان شمالی همچنان از پساب تولیدی شبکه فاضلاب استفاده نمی‌کنند


صنایع خراسان شمالی همچنان از پساب تولیدی شبکه فاضلاب استفاده نمی‌کنند

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: صنایع آب بر استان با وجود کمبود آب تمایلی به استفاده از پساب فاضلاب در چرخه تولید خود ندارند و همچنان از آب با کیفیت خام استفاده می‌کنند.

غلامحسین ساقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان سه تصفیه خانه با خروجی ۱۱ تا ۱۲ میلیون متر مکعب پساب وجود دارد اما فقط بخش بسیار کمی از آن استفاده می شود و بقیه آن به رودخانه اترک سرازیر می شود.

وی با بیان این که در همه استانهای کشور به جز خراسان شمالی صنایع آب بر از پساب استفاده می کنند گفت: ما این آمادگی را داریم که پساب خود را به این صنایع بفروشیم و اگر خود آن ها هزینه احداث و تصفیه پساب و انتقال پساب را تقبل کنند پساب برای آن ها رایگان خواهد بود.

وی افزود: درحالی که از سال ۸۹ تاکنون در مورد کمبود آب و لزوم استفاده صنایع از پساب بارها تذکر داده شده اما گوش شنوایی نیست و اقدام مسوولان برای وادار کردن واحدهای صنعتی بزرگ برای استفاده از پساب در چرخه تولید بی نتیجه مانده است.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع پتروشیمی خراسان از ۲.۵ میلیون متر مکعب آب خام با کیفیت استفاده می کند در حالی که در مجاورت همین مجتمع روستاهایی مانند نجف با کمبود شدید آب مواجه است.

وی افزود: با وجود تلاش های بسیار هنوز نتوانسته ایم حتی ۲ لیتر در ثانیه آب از یکی چاه های پتروشیمی برای این روستا بگیریم و روستاهای دیگری در اطراف این مجتمع مانند اخلی و دنگل هم آب ندارند.

وی با بیان این که پتروشیمی به لحاظ قانونی حق برداشت آب دارد و در سال ۸۵ مصوبه تخصیص آب را دریافت کرده است اما عقل سلیم می گوید زمانی که ظرفیت استفاده از پساب وجود دارد نباید از آب خام با کیفیت چاه های آهکی را مصرف کرد.

وی افزود: مجتمع پتروشیمی خراسان برای تامین آب مصرفی مورد نیاز خود ١١ حلقه چاه در اختیار دارد.

دسترسی به مسوولان مجتمع پتروشیمی خراسان در باره دلیل استفاده نکردن از پساب فاضلاب در چرخه تولید آن امکانپذیر نشد.

بر اساس آمار، مجتمع پتروشیمی خراسان در مرکز خراسان شمالی سالانه پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آن آب دست اول و خام است.

این میزان مصرف آب بیش از میزان مصرف آب آشامیدنی در شهر شیروان است.

مجتمع پتروشیمی خراسان در ۱۷ کیلومتری جاده بجنورد - شیروان در ۲۰۰ هکتار اجرا شده است و از پیشرفته‌ترین واحدهای تولیدکننده آمونیاک، کود شیمیایی اوره، ملامین و ازت است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع شده و دارای ۸۶۳ هزار نفرجمعیت است.

در این استان صنایع بزرگی نظیر مجتمع فولاد و شرکت لوله های بدون درز اسفراین و مجتمع آلومینای جاجرم فعال است.

در این استان ۲۶۵ روستا با تنش آبی مواجهند و به ۴۵ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی