طرح معیشت جایگزین در حوزه تالاب بین‌المللی هامون وارد فاز فراخوان شد


طرح معیشت جایگزین در حوزه تالاب بین‌المللی هامون وارد فاز فراخوان شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در پی فعالیت‌های انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته طرح معیشت جایگزین در حوزه تالاب بین‌المللی هامون وارد فاز فراخوان طرح شد.

وحید پورمردان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پروژه‌های زودبازده معیشت جایگزین تالاب بین‌المللی هامون در یک قدمی خط شروع و راه‌اندازی است.
وی افزود: در این مرحله که با هماهنگی نهادهای بین‌المللی در خصوص طرح‌های زودبازده معیشت جایگزین در تالاب بین‌المللی هامون درحال انجام است طرح‌ها، ایده‌ها و تمام برنامه‌های پیشنهادی باید به‌صورت پروپوزال به نهادها و سازمان‌های دخیل در طرح ارائه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارتقای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی برای احیای زیست بوم‌های تالاب و حمایت از توسعه معیشت‌های جایگزین جوامع محلی، برای کاهش فشار برداشت و استفاده از منابع تالابی برای احیای تالاب بین‌المللی هامون هدف نهایی طرح است.

وی با بیان اینکه در این طرح با استفاده از ایده‌ها و طرح‌های زودبازده بومی و محلی برنامه‌های معیشت جایگزین اجرا می‌شود تصریح کرد: پروپوزال‌ها باید در قالب فرم استاندار و به همراه مدارک قانونی ثبت رسمی متقاضی حداکثر تا تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ به نشانی ایمیل sistsngrants.ir@undp.org ارسال شود.

پورمردان خاطرنشان کرد: از تمامی علاقه‌مندان وهم‌استانی‌های عزیز به ویژه ذینفعان تالاب بین‌المللی هامون دعوت می‌شود در این پروژه شرکت کنند.

تالاب هامون

دریاچه یا تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است، تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌ و از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند، رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای تمام سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا