عباسی: جهاددانشگاهی تاکنون مسائل زیادی را حل کرده است/استفاده بیشتر از این ظرفیت


عباسی: جهاددانشگاهی تاکنون مسائل زیادی را حل کرده است/استفاده بیشتر از این ظرفیت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی تاکنون بسیاری از مسائل کشور را حل کرده است، تاکید کرد که ارتقای این نهاد باید بر مبانی حل مسائل و مشکلات کشور باشد و البته این فرصت را نباید از جامعه علمی هم بگیریم.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، بیان کرد: تاسیس جهاددانشگاهی به بعد از انقلاب فرهنگی که دانشگاه‌ها تعطیل شد، بر می‌گردد، در آن مقطع مواجه با دانشجویانی شدیم که سر کلاس نمی‌رفتند و غالب شدن جو سیاسی در دانشگاه‌ها منجر به فاصله گرفتن از حالت علمی شده بود.

نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازماندهی‌ها ابتدا به مسائل فرهنگی مربوط می‌شد و اگرچه دانشگاه هم تجربه لازم را نداشت اما همه علاقمند بودند که در این حوزه کار کنند و پس از گذشت مدتی از این مهم، بحث‌های تخصصی تر مطرح و این سازماندهی منجر به تشکیل جهاد دانشگاهی شد؛ تاسیس این نهاد مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بود.

عباسی، تاسیس جهاددانشگاهی را به مثابه فرصتی توصیف کرد که دانشجویان به رفع نیازهای جبهه‌ها پاسخ دادند و در دو سه سالی که دانشگاه‌ها تعطیل بود، جهاددانشگاهی توانست هم اساتید را به کار گیرد و هم از خدمات علمی دانشجویان در کنار اساتید، برای رفع نیازهای آن زمان به خوبی استفاده کند.

او خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی به تدریج با بازگشایی دانشگاهها، توانست کادر علمی لازم را هم تربیت کند و تا امروز شاهدیم که در عرصه‌های مختلف توانسته بسیاری از مسائل کشور را حل کند و دستاوردهای خوبی داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ممکن است گفته شود که با وجود مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی متعدد، نیاز به جهاددانشگاهی نیست و یک شبهه ایجاد شود، از نظر بنده اینگونه نیست، چون جمعیت رو به رشد و جوان تحصیلکرده هم زیاد داریم و وجود مراکزی که افراد با سلیقه‌های مختلف بتوانند در آن تحصیل و کار کنند برای کشور نیاز است.به ویژه در دانشگاهها که با اشباع هیئت علمی مواجه هستیم، جهاددانشگاهی می‌تواند یک بازوی جبرانی برای بخش پژوهشگری برای حوزه‌های علمی باشد.

عباسی تصریح کرد: اگر جو علمی و خود اتکایی در جهاددانشگاهی حفظ شود و بتواند با انعقاد قرارداد، پروژه بگیرد و درآمدهای خود را تامین کند، در این صورت می‌توان گفت که در جهت رفع مشکلات اساسی کشور قدم بر می‌دارد که تاکنون هم اینچنین بوده است.

نماینده مردم کازرون در مجلس خاطرنشان کرد: اگرچه از نزدیک با جهاددانشگاهی تعامل نداشته‌ام اما تلاش کرده‌ام در ارائه پروژه‌ها و سوق آنها به سمت این نهاد انقلابی کمک کنم؛ از ظرفیت جهاددانشگاهی باید بیش از اینها استفاده کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است