طرح فیلترینگ فضای مجازی روی میز کمیسیون


طرح فیلترینگ فضای مجازی روی میز کمیسیون

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح فیلترینگ فضای مجازی در کمیسیون مربوطه هنوز در حال بررسی و ویرایش بوده و به صحن مجلس نرسیده است.

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی،مهدی سعادتی در پاسخ به شایعات مطروحه در زمینه فیلترینگ و محدودسازی کاربران در طرح مجلس بیان کرد: طرح مذکور در کمیسیون مربوطه هنوز در حال بررسی و ویرایش بوده و به صحن مجلس نرسیده است.

وی افزود:این طرح آبان ماه سال گذشته تحت عنوان صیانت از فضای مجازی اعلام وصول شد اما تغییراتی در آن اعمال شد و این نسخه میراث سومی است که در ۲ هفته اخیر اصلاحاتی در آن اعمال شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است کما اینکه عنوان آن به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تغییرنام یافته است.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه برخی این طرح را اصلا نخوانده اند و از آخرین تغییرات اعمال شده بر آن نیز اطلاعی ندارند،تصریح کرد: به همین دلیل با بیان اینکه تدوین آن با هدف فیلترینگ و انسداد پلت‌فرم‌های خارجی صورت گرفته ذهن مخاطبان را به این سمت می برند و ساماندهی را به انسداد و فیلترینگ معنی می کنند و این در حالی است که طرح مذکور یکی از اولویت ها و ماموریت های اصلی مجلس یازدهم و براساس واقعیات، نیازها و ضروریات جامعه در حوزه حکمرانی تدوین شده و از ۱۴ ماه گذشته تاکنون در حال بررسی است.

سعادتی خاطرنشان کرد: حمایت از کسب و کارهای خرد، صیانت از اطلاعات کاربران، ممانعت از تاثیر احتمالی تحریم ها بر پلت‌فرم های خارجی از دیگر دلایل پیشنهاد این طرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در کمیسیون فرهنگی به عنوان پیش نویس تهیه شده و در آن تمرکزی بر فیلترینگ صورت نگرفته بلکه ساماندهی و حمایت از پیام رسان ها، نخبگان و فعالان حوزه فضای مجازی مدنظر قرار گرفته است، گفت: علاوه بر آن برای قانونی که در این زمینه تصویب شود ضمانت اجرا نیز تعیین شده است.

این مسئول افزود: در سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای برای ساماندهی این فضا داشت که در آن آمده بود هر فردی که بخواهد در این فضا سکویی برای ارائه خدمات ایجاد کند چند خصوصیت باید داشته باشد.

وی گفت:از جمله اینکه فعالان این فضا باید ثبت نام کنند بعد براساس مقررات تعیین شده فعالیت کنند ضمن اینکه پلت‌فرم ها باید در ایران دفتر داشته و نماینده ایرانی الاصل داشته باشند اما این مصوبه بیش از ۴ سال است که اجرا نشده چرا که ضمانت اجرایی نداشته است.

سعادتی خاطرنشان کرد: جای تعجب دارد در آمریکا ۲۷۰ قانون برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد اما در ایران این فضا رها شده و این در حالی است که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که وضعیت تولید محتوا و دسترسی‌ها ساماندهی نشوند از سوی دیگر در ایران بسیاری از پیام رسان‌های داخلی نه تنها حمایت نشدند بلکه ۷۰ درصد پهنای باند در اختیار پلت‌فرم های خارجی است.

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: از سوی دیگر ما در این طرح شرایطی را ایجاد کردیم که از اطلاعات کاربران حفاظت شود و اگر خلافی در این زمینه صورت گرفت پلت‌فرم های مربوطه باید پاسخگو باشند؛ ضمن اینکه بسیاری از خانواده ها در مورد مباحث فرهنگی این فضا حساسیت هایی دارند چرا که در شرایط کنونی تمام کودکان و نوجوانان بدون سطح بندی در این فضا فعال هستند بنابراین باید این روند مدیریت شود.

وی یادآورشد: آخرین قانون فضای مجازی مربوط به سال ۸۸ بوده است بنابراین می توان گفت ایران جزو بی قانون ترین کشورها در حوزه فضای مجازی است.

سعادتی تصریح کرد: این خلاء مخاطراتی را برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته است به طور مثال در حوزه کسب و کار فعالیت تاکسی های اینترنتی بر پایه گوگل است که اگر تعهد اخلاقی خود را در این حوزه حفظ نکند ۷۰۰ هزار نفر بیکار خواهند شد بنابراین ما تابع سیاست های آن ها شده ایم و ممکن است در این زمینه حقوق کاربران رعایت نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در