PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز


PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

در این مطلب به بررسی عملکرد مدافعان جوان و با استعداد لالیگا در فصل گذشته می پردازیم و در خلال بررسی ها ساز...

به گزارش طرفداری، لالیگا یکی از جذاب ترین لیگ های اروپایی است. این لیگ با حضور تیم هایی مثل اتلتیکو، بارسلونا و رئال مادرید لالیگا از جذابیت خاصی برخوردار است و در فصل گذشته نیز اتلتیکوی دیگو سیمئونه توانست به قهرمانی می رسد. این سه تیم معمولا بیش از تیم های دیگر در کانون توجهات هستند اما ما حالا قصد داریم توجهات را به سمتی ببریم که استعداد و آینده های فوتبال در آن حضور دارند. در این مطلب دیتا آنالیز به بررسی استعداد های موجود در سطح لالیگا در پست دفاع وسط و دفاع کناری می پردازیم. در فوتبال مدرن شرح وظایف فولبک ها با مدافعان میانی کاملا متفاوت است اما در این مطلب ما به بررسی عملکرد آنها در فاکتور های مختلفی می پردازیم که به طور مشخصی جایگاه هر بازیکن را مشخص می کند.

در این مقاله دیتا آنالیز ما برای مقایسه استعداد های لالیگا از فیلتر هایی همچون قطع توپ (interceptions)، خطا، کارد زرد دریافتی و ... استفاده کرده ایم. تمامی بازیکنانی که در این آمار و ارقام مورد سنجش قرار گرفته اند، بازیکنانی زیر 23 سال هستند و به نوعی استعدادهای آینده محسوب می شوند. اولین پارامتری که مورد سنحش قرار می گیرد، با کمک PAdj است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا ما کارمان را با PAdj شروع می کنیم...

PAdj چیست؟

قبل از تعریف این ساز و کار لازم به بیان یک مقدمه کوتاه است؛ همانطور که می دانید آمار و ارقام نقش بسیار اساسی در فوتبال مدرن ایفا می کند اما اعداد و ارقام به تنهایی نمی تواند کمکی به ما کند و در واقع دیتای خام به هیچ دردی نمی خورد این اعداد و دیتاها باید در قالب پارامترهای مختلف معنادهی شود تا به اصطلاح این اعداد معنادار شوند. در مطالب قبلی ما دفعات زیادی دست به این کارها زده ایم و فرایند تبدیل اعداد و ارقام به پارامتر را انجام داده ایم.

برای مثال برای حل مشکل نادیده گرفته شدن برخی بازیکنان مثل هافبک ها از پارامتری به نام xT صحبت کردیم و یا پارامتری به نام xGBuildup را مورد بررسی قرار دادیم. حالا باز هم به یکی از این پارامترهای کاربردی در دنیای فوتبال می پردازیم.

زمانی که ما قصد داریم در مورد آمار مدافعین صحبت کنیم اگر به طور مثال بگوییم فلان بازیکن در تیم بارسلونا دارای 5 قطع توپ بوده و فلان بازیکن در تیم ختافه دارای 8 قطع توپ بوده منطق به ما حکم می کند که عدد 8 بیشتر از 5 است، پس مدافع ختافه دارای آمار بهتری است اما ما نباید به این راحتی برچسب بهتر بودن را روی بازیکن ختافه بزنیم چرا که این دو مدافع در شرایط یکسانی این آمار را به ثبت نرسانده اند و وقتی ما بخواهیم آن ها را مقایسه کنیم، باید تمامی شرایط را در نظر بگیریم. مقایسه این دو بازیکن با تعداد قطع توپ هایی که در شرایط یکسان رخ نداده، کار درستی نیست چرا که مدافعان تیمی که مالکانه بازی می کند به هیچ عنوان به اندازه مدافعان تیمی که بازی واکنش گرایانه ای را ارائه می دهند نمی تواند در موقعیت حمله حریف قرار بگیرد تا آمار قطع توپ خود را بالا ببرد. این جا است که سر و کله PAdj پیدا می شود و این داده ها را با هم تطبیق می دهد و آن ها را برای مقایسه یکسان سازی می کند. در واقع PAdj کاری می کند که اعداد حاصل از شرایط مختلف با هم تطبیق داده شوند و قابل مقایسه باشند و این تطبیق دهی بر حسب مالکیت توپ انجام می گیرد.

PAdj مخفف عبارت PAdj (possession-adjusted) است و ما می توانیم عبارت «ایجاد تعادل با توجه به مالکیت» یا «تطابق بر حسب مالکیت» را به عنوان برگردان فارسی آن در نظر بگیریم. حالا با یک مثال این قضیه را بیشتر شفاف سازی می کنیم:

در جریان بازی تیم های بورنموث و منچستر سیتی در سال 2019 که با پیروزی 1-0 سیتیزن ها به پایان رسید، شاگردان گواردیولا مالکیت توپ 80 درصدی ای را در اختیار داشتند و در مجموع هم 42 دقیقه و 27 ثانیه صاحب توپ بودند. در سمت مقابل بورنموث تنها 20 درصد مالکیت توپ داشت و تنها 10 دقیقه و 35 ثانیه صاحب توپ بود.

آکه در تیم بورنوموث 10 قطع توپ را به ثبت رساند و در سمت مقابل کایل واکر مدافع راست سیتیزن ها 8 قطع توپ را به ثبت رساند این در حالی بود که سیتی خیلی کمتر در شرایط دفاع قرار داشت و بورنموثی ها تعداد حملات کمتری داشتند. یکی از راه های ایجاد تعادل بین این دو عدد برای مقایسه قطع توپ ها و سایر آمار های دفاعی استفاده از PAdj است. توجه کنید PAdj تنها یکی از روش هایی است که ما می توانیم برای معادل سازی این دو عدد استفاده کنیم و راه های دیگری هم برای این قضیه وجود دارد. خب حالا PAdj قطع توپ کایل واکر و آکه را محاسبه می کنیم. (دقت کنید ما در حال محاسبه PAdj قطع توپ ها هستیم و PAdj را می توانیم برای داده های آماری دیگری همچون دوئل ها استفاده کنیم)

قبل از محاسبه باید به این نکته توجه کنید که برای محاسبه PAdj ما نیاز داریم زمان مفید مسابقه را در اختیار داشته باشیم. طبق برآوردهایی که در سال های اخیر روی مسابقات فوتبال انجام شده است یک بازی فوتبال به طور مفید چیزی حدود 60 دقیقه تایم دارد و ما برای معادل سازی بدون استثنا در تمام محاسبات به هر کدام از این تیم ها 30 دقیقه را اختصاص می دهیم تا عدد مورد نظر در شرایط مالکیت برابر به دست بیاید.

آکه 8 قطع توپ را به ثبت رسانده است و PAdj قطع توپ های این بازیکن اینگونه محاسبه می شود: 30*8/42.5= 7.06 (در محاسبات میزان مالکیت حریف لحاظ می شود)

کایل واکر 10 قطع توپ را به ثبت رسانده و PAdj قطع توپ های این بازیکن اینگونه محاسبه می شود: 30*10/10.5=14.3

در واقع PAdj قطع توپ های کایل واکر عدد 14.3 و این عدد برای آکه 7.06 است. ما در واقع اعداد مربوط به هرکدام از بازیکنان را به مالکیت تیم حریف تقسیم کردیم و سپس در همان 30 دقیقه ضرب کردیم تا تعادل ایجاد شود.

باز هم تاکید می کنیم روش PAdj می تواند برای دیگر اعداد مثل دوئل ها هم استفاده شود و در واقع PAdj آمار و ارقام دفاعی ما را وارد شرایط یکسانی می کند تا قابل مقایسه شوند.

حالا که با PAdj آشنا شدید عملکرد مدافعان با استعداد لالیگا را در PAdj برای دوئل ها و PAdj برای اکشن های موفق دفاعی می سنجیم. در تصویر پایین، قسمت افقی نمودار میزان PAdj دوئل ها به ازای هر 90 دقیقه را به ما نشان می دهد و قسمت عمودی نمودار هم میزان PAdj اکشن های موفق دفاعی به ازای هر 90 دقیقه را به ما نشان می دهد. دقت کنید که PAdj دوم فقط برای اکشن های موفق دفاعی درنظر گرفته شده است. اکشن های موفق دفاعی هم همان قطع توپ، تکل و ... هستند.

در واقع PAdj وظیفه تطبیق دهی و متعادل کردن پارامتر ها را بر عهده دارد...

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

با توجه به توضیحالت داده شده در این آمار هر چه بازیکن در قسمت راست - بالای نمودار باشد، از این حیث نسبت به هم پستی های خود برتری دارد و در این پارامتر نمره بالاتری را دریافت ممی کند.

شاید تعجب کنید اما امرسون رویال، مدافع راست رئال بتیس که فصل گذشته به صورت قرضی در این تیم بازی می کرد و حالا به تیم اصلی خود یعنی بارسلونا بازگشته است دارای بهترین عملکرد است. این بازیکن در طول 34 بازی ای که فصل گذشته برای تیمش انجام داده، به ازای هر 90 دقیقه PAdj 12.56 در قسمت دوئل ها داشته است و 15.34 PAdj در قسمت اکشن های موفق دفاعی به ثبت رسانده است. نکته جالب این است که با توجه به این که امرسون به بارسلونا برگشته این اعداد بر پایه مالکیت تیم بارسلونا در فصل 20-21 معادل سازی شده است و در واقع یکی از آپشن هایی که PAdj به ما می دهد این است که می توانیم آمار هر بازیکن را با توجه میزان مالکیت تیم موردنظرمان معادل سازی کنیم. (تیم های مقابل بتیس مالکیت توپ 46 درصدی داشته اند و این در حالی است که تیم های مقابل بارسلونا مالکیت 34 درصدی را به طور میانگین در فصل گذشته به ثبت رسانده اند)

این آمار برای اسکار مینگوئنزا به صورت (11.51 12.87) بوده است و آرئوخو نیز (8.35 13.58) را به ثبت رسانده است. (عدد سمت راست پرانتز PAdj دوئل ها و سمت چپ نیز PAdj اکشن های موفق را نشان می دهد).

امرسون رویال با توجه به این که در پست دفاع کناری بازی می کند عملکرد فوق العاده ای در این قسمت داشته است.

رنان لودی، استوپینان و خوان فویث دیگر مدافعانی هستند که نسبت به بقیه هم پستی های خود در وضعیت بهتری حضور دارند. حالا وقتش رسیده برای ادامه مقایسه ها سراغ دیگر پارامتر برویم.

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

قسمت افقی نمودار بالا تعداد دوئل های هوایی را در طول 90 دقیقه و قسمت عمودی نیز میزان موفقیت دوئل های هوایی را نشان می دهد، پس باز هم هر چه بازیکن در قسمت راست - بالاتر نمودار قرار دااشته باشد، دارای وضعیت بهتری است.

آرئوخو با 3.75 دوئل به ازای هر نود دقیقه و موفقیت 70.15 درصدی وضعیت خوبی در این آمار دارد و خوان فویث نیز با ثبت 3.87 دوئل و موفقیت 64.81 باز هم در بین بهترین ها قرار دارد.

ادر میلیتائو، مدافع رئال مادرید هم 4.06 دوئل به همراه 72.22 درصد موفقیت را بر جای گذاشته است. در گراف بالا میزان xG ای هم که به طور میانگین نصیب هر مدافع شده، با مساحت دایره مرتبط به هر بازیکن مشخص شده است چرا که برخی از این دوئل های هوایی ممکن است در زمین حریف رخ داده باشد.

در مجموع ادر میلیتائو در این قسمت عملکرد بسیار متناسب تری داشته و عللاوه بر موفقیت در دوئل ها دارای امید گل بالایی هم بوده است. این در حالی است که میلیتائو در فاکتورهای قبلی دارای عملکرد متوسطی بود.

از لحاظ امید گل نیز ادر میلیتائو با میانگین 0.14 در هر دیدار در رتبه اول حضور دارد. حالا سراغ گراف بعدی می رویم.

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

قسمت افقی گراف بالا میزان PAdj قطع توپ ها و قسمت عمودی هم میزان PAdj شوت های بلاک شده را به ما نشان می دهد.

در قسمت PAdj شوت های بلاک شده آرئوخو با اختلاف فاحشی نسبت به بقیه مدافعین آمار بهتری را به ثبت رسانده است. این بازیکن PAdj 1.067 را برای شوت های بلاک شده به ثبت رسانده است این بازیکن در PAdj قطع توپ نیز عدد 6.85 به ازای هر 90 دقیقه را به ثبت رسانده است و در این بخش هم آمار خوبی را از خود برجای گذاشته است. هوگو ژولامون، مدافع وسط 21 ساله والنسیا نیز اعداد 0.55 برای بلاک شوت و 6.82 برای قطع توپ را به ثبت رسانده است. خوان میراندای 21 ساله نیز که فصل گذشته در رئال بتیس بازی می کرده، دارای بهترین PAdj برای قطع توپ است. این بازیکن هم مثل امرسون رویال قرضی در رئال بتیس بوده و به بارسلونا برگشته است. در مجموع باشگاه بارسلونا بازیکنان با استعداد زیادی را در سطح لالیگا دارد.

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

حالا کمی هم به عملکرد مدافعان در فاز هجومی می پردازیم. قسمت افقی گراف بالا میانگین پاس های فرستاده شده در مناطق خطرناک را نشان می دهد و قسمت عمودی هم تعداد Progressive action را به ما نشان می دهد. به هر اکشنی همچون پاس یا دربیل که توپ را وارد یک سوم دفاعی حریف کند Progressive action می گویند.

ژول کونده از این منظر بهتر از هر مدافع جوان دیگری عمل می کند. این بازیکن میانگین 11.75 Progressive action را به ثبت رسانده است. در این قسمت فولبک ها از مدافعین میانی عملکرد بهتری داشته اند و این امر کاملا طبیعی است. مانو سانچز، مدافع چپ اوساسونا که به اتلتیکو بازگشته نیز 11.07 Progressive action را به ثبت رسانده و میانگین 9.3 پاس به مناطق خطرناک را به ثبت رسانده است و مقابل ژول کونده که چیزی حدود 8 پاس به مناطق خطرناک داشت آمار بهتری دارد.

با این اعداد و ارقام ژول کونده نشان داده از آن دست مدافعینی است که در فاز هجومی هم می تواند کمک زیادی به تیمش کند. ژول کونده در قسمت تعداد دوئل های هوایی هم در شرایط خوبی قرار داشت و تنها درصد موفقیت آن به نسبت یک مدافع تمام و کمال کم بود.

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیز

در تصویر بالا ما سه فاکتور پاس کلیدی، deep completions و XA را برای مدافعین بررسی می کنیم و این سه داده آماری به خوبی ارزش هجومی مدافعان را مشخص می کند.

deep completions: نوعی از پاس غیر مستقیم که از فاصله 20 متری دروازه حریف به سمت دروازه حریف داده می شود.

PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیزگراف پاس deep completions
PAdj (possession-adjusted) چیست؟ بررسی عملکرد تمام مدافعان با استعداد لالیگا | دیتا آنالیزیک نوع پاس deep completions

مانو سانچز و استوپینان از لحاظ تعداد پاس کلیدی آمار فوق العاده خوبی را به ثبت رسانده اند و نسبت به بقیه مدافعین در این قسمت اختلاف فاحشی را ایجاد کرده اند. از لحاظ deep completions نیز سرجیو دست، مدافع راست بارسلونا عملکرد فوق العاده ای را داشته است.

پ.ن: برای بررسی دقیق عملکرد مدافعان می توانید گراف ها را به طور دقیق تر بررسی کنید.

داده های آماری برگرفته شده از مرجع آماری wyscout

بیشتر بخوانید:

فوتبال چهار فاز چیست؟ | ابزاری برای آنالیز سبک های مختلف تکه برداری های مانچو برای ساخت یک ایتالیای تکامل یافته ایستگاه تاکتیک | انعطاف مقدس، تیکیتالیا! نگاهی به هازن هوتل و ساوتهمپتون؛ رابطه فوتبال و ماشین لباسشویی! اونیون برلین؛ اجرای یک ایده ثابت در قالب سیستم های متنوع Inverted full-back کیست و چه نقشی در بازی دارد؟ xA چیست؟ پارامتری برای ارزش گذاری پاس ها کاتناچیو چیست؟ چگونه می توان درهای فوتبال را بست و کلیدش را قورت داد؟ | ایستگاه تاکتیک PPDA چیست؟ counter press چیست؟ منطقه بندی زمین بازی از اریگو ساکی و فن خال تا پپ گواردیولا رجیستا چیست؟ (xT) Expected Threat چیست؟ از تعریف Third-man تا اهمیت عرض در فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (قسمت پایانی) آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟ (۲) | تعریف اصول superiority و Compactness آنالیز فوتبال؛ low block تیم های دفاعی را چگونه بشکنیم؟؛ قسمت اول بررسی وضعیت این روزهای ساسولو؛ نرووردی در بحران | آنالیز فنی low block چیست؟ علاقه تیم های ایرانی به استفاده از رویکرد های دفاعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک