عملیات آبخیزداری از تکرار فاجعه سیجان جلوگیری کرد [+ فیلم]


عملیات آبخیزداری از تکرار فاجعه سیجان جلوگیری کرد [+ فیلم]

کرج – ایرنا – معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و ایجاد سازه های مکانیکی از تکرار فاجعه سیل سیجان در سال 1394 جلوگیری کرد.

اصغر بیات روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع سیلاب در بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری در روستای کلها واقع در جاده چالوس، افزود: روستای کلها در حوضه آبخیز سیرا که یکی از حوضه های اصلی از حوضه های سد کرج می باشد، مساحتی حدود هشت هزار هکتار دارد.

وی با بیان اینکه در حوضه آبخیز سیرا روستاهای کلها، کلوان، اویزر، لیلستان و سیرا قرار دارند، اظهار داشت: در دهه ۸۰ اقدامات آبخیزداری زیادی در این حوضه انجام شد ولی با توجه به اقبال مناسب چند سال اخیر به طرح های آبخیزداری به خصوص تخصیص اعتباری از صندوق توسعه ملی، موجب به روزرسانی اقدامات آبخیزداری در حوضه های بحرانی به خصوص حوضه سد کرج شد.

وی گفت: این اقدامات در قالب طرح با عنوان «مطالعات دامنه جنوبی البرز» انجام شد که در این راستا سازه های اجرا شده در سال های گذشته ارزیابی شد تا سازه هایی که نیاز به مرمت یا تکمیل داشتند، اقدامات مناسب اجرا و یا سازه های جدید ایجاد شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۷، افزود: با تخصیص این اعتبارات بیشتر اقدامات در حوضه سیرا در سال های ۹۸ و ۹۹ اجرا شد.

وی اجرای این اقدامات را در کاهش مخاطرات سیل بسیار اثربخش دانست و بیان داشت: در اجرای این طرح ها، در بالادست روستای کلها اقدامات خوبی داشتیم به طوریکه ۷۰۰ متر سازه گابیون، ۲ هزار متر سازه سنگ و ملات و تعدادی هم سازه خشکه چین انجام شده است.

مخزن تمام سازه های مکانیکی پر شد

بیات حجم تقریبی مخزن این سازه ها که توانسته سیلاب را کنترل کند را حدود ۳۰ هزار متر مربع دانست و گفت: این سازه ها در زمان وقوع بارش های سیل آسا کنترل سیلاب را به خوبی انجام داد و نقش بسیار مهمی در کنترل رسوبات ناشی از سیلاب داشتند.

وی ادامه داد: با وقوع سیلاب در بالادست روستای کلها، مخزن سازه های گابیون بالادست روستای کلها به طور کامل پر شد و هیچ رسوبی از سازه ها پایین نیامد و فقط مقدار کمی آب روان با رسوبات ریزدانه از سرریز سازه ها خارج شد.

وی با بیان اینکه حوضه ای که سیل را در آن شاهد بودیم یک زیرحوضه فرعی است، اضافه کرد: اقدامات آبخیزداری در حوضه های اصلی انجام شده که اگر این اقدامات نبود در این زیرحوضه فرعی شاهد سیلاب مخربی بودیم که خسارات وارده فقط خسارت به چند ماشین، خانه و یا دیوار باغ نبود و به احتمال زیاد شاهد سیلابی همچون حادثه سیل سیجان در سال ۱۳۹۴ می بودیم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز دلیل این ادعا را بر آن دانست که تمام خانه های مردم در حاشیه رودخانه اصلی ساخته شده و سازه ایجاد شده در بالادست روستا همچون سازه روستای کندر در سال ۹۴ عمل کرد که اگر چه بارشی همچون سیجان داشت ولی به دلیل ایجاد سازه های مناسب در بالادست روستا هیچ خسارت جانی و مالی در آن منطقه انجام نشد.

وی به نمونه دیگری از اقدامات آبخیزداری که جلوی خسارات سیل را گرفت اشاره کرد و افزود: سال گذشته در حوضه تکیه سپهسالار واقع در جاده چالوس نیز شاهد بارشی شدید و وقوع سیلاب بودیم که سازه های سنگ و ملاتی که در بالادست این روستا ایجاد شده بود مانع هر گونه اتفاق و سیلی شد.

بیات یکی دیگر از مناطق تحت تاثیر بارش شدید بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری را در روستای اویزر حوضه آبخیز سیرا دانست و اظهار داشت: در بالادست روستای اویزر نیز سال گذشته طرح های خوبی اجرا شد به طوریکه یک سازه سنگ و ملات به حجم سازه سه هزار و ۲۰۰ متر مربع و حجم مخزن ۳۰ هزار مترمربع احداث کردیم.

وی گفت: زمانی که این سازه را بنا کردیم بعضی از افراد بابت این سازه برای اینکه مقاومتی در مقابل سیل ندارد ابراز نگرانی کردند ولی این سازه به صورت تخصصی کامل ساخته شده بود به طوریکه در این سیل این سازه کاملا پر شده و در روستای اویزر هیچ اتفاقی نیفتاد و آن سازه همچون دژ محکمی از روستا محافظت کرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز افزود: این سازه از هر چه رسوب قرار بود وارد این روستا شود جلوگیری کرد و ورود آب به روستا را به تاخیر انداخت و فقط آبی که وارد روستا شد پس از سرریز از روی سازه و آبی آرام بود.

بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری بارشی رگباری و نقطه ای در منطقه جاده چالوس منجر به ایجاد سیلاب در حوضه آبخیز سیرا به خصوص روستای کلها شد که منجر به ایجاد خسارت به ۹ خودروی گرفتار در سیلاب، تخریب مقداری از دیوار باغات، وارد شدن سیلاب به داخل تعدادی ازمنازل روستاییان و قطع مقطعی آب شرب روستا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس