حضور در نماز جمعه باید به فرهنگ عبادی ، سیاسی تبدیل شود


حضور در نماز جمعه باید به فرهنگ عبادی ، سیاسی تبدیل شود

ایلام - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: نماز روز جمعه باید به عنوان یک فرهنگ عبادی - سیاسی در بطن زندگی مردم قرار بگیرد چرا که اقامه پرشور نماز جمعه باعث انسجام وحدت ملی و ترس دشمنان می شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران و اعضای شورای سیاستگذاری نماز جمعه استان ایلام اظهار داشت: نباید نماز جمعه را فقط به عنوان یک سنت عبادی تلقی کرد، بلکه این آیین دارای ابعاد سیاسی ، عبادی ، اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: دشمنان قسم خورده انقلاب نگاه ویژه‌ای به برپایی نماز جمعه و حضور گسترده مردم در این آیین دارند، چراکه در خطبه های نماز جمعه اوضاع و مسائل جهان و به ویژه شرایط مسلمانان مورد بررسی قرار می گیرد.

امام جمعه ایلام یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان که از صفوف در هم تنیده نماز جمعه وحشت داشتند، اقدام به ترور ائمه جماعات و جمعه و نیز نمازگزاران می کردند تا با ایجاد وحشت، صفوف در هم فشرده نماز جمعه را بشکنند، اما با گذشت زمان و با توجه به حضور منسجم و پرشور مردم در نماز جمعه به اهداف شوم خود نرسیدند.

حجت‌الاسلام کریمی تبار تاکید کرد: رسانه ها، فعالان فرهنگی و اجتماعی باید برای نهادینه شدن نماز جمعه در زندگی روزمره مردم تلاش کنند تا فرهنگ حضور در نماز جمعه در میان مردم نهادینه شود، چرا که نماز جمعه پل ارتباطی بین معبود و بندگان و همچنین مردم با یکدیگر است و نمازگذاران از طریق خطبه‌های نماز جمعه مسائل روز دنیا و همچنین حدودات شرعی و عرفی دینی و مذهبی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی برپایی نماز جمعه را محلی برای خنثی سازی توطئه های دشمن و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان دانست و اضافه کرد: دشمن به طور جدی نماز جمعه و حضور مردم در این آیین عبادی سیاسی را رصد و از طرق مختلف مانع حضور مردم در صفوف نماز جمعه می شود که البته مردم با حضور گسترده و خودجوش خود همواره موجب خنثی سازی هجمه‌های دشمنان قسم خورده انقلاب و اصناف هستند.

امام جمعه ایلام در ادامه به عید سعید غدیر خم نیز اشاره کرد و گفت: این عید مهم آنطور که باید در جامعه نهادینه نشده است در حالی که باید مجامع بین المللی شیعیان را با عید غدیر بشناسند و همانطور که اربعین و عاشورا برند شیعیان است، باید عید سعید غدیر خم جایگزین عاشورا و اربعین شود چرا که ماهیت و اهداف این عید از عاشورا و اربعین بسیار مهمتر است.

حجت الاسلام و المسلمین کریمی تبار ادامه داد: اگر در صدر اسلام عید سعید غدیر خم در جایگاه واقعی خود قرار می‌گرفت و مردم و برخی دنیاطلبان و سودجویان آن زمان عید غدیر را به فراموشی نمی سپردند، واقعه عاشورا و اربعین ای رخ نمی داد و امامت و ولایت به جایگاه واقعی خود می‌رسید و دنیای اسلام نیز متفاوت تر از آنچه که اکنون می بینیم، می شد.

وی در خصوص اهمیت عید غدیر خم توضیح داد: تکمیل دین اسلام بعد از ۲۳ سال از رسالت پیامبر، تنها با اعلام رسمی ولایت و امامت ائمه اطهار صورت می گرفت تا بعد از وفات پیامبر این دین ابتر نشود و ماندگاری دین اسلام در گروه امامت و ولایت بود که با واقعه غدیر خم این موضوع مهم طی اعلام ولایت و امامت حضرت امیرالمومنین علیه السلام از سوی رسول اکرم و به دستور صریح خداوند صورت گرفت.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: اکنون باید برای شناساندن هرچه بهتر مفاهیم و اهداف عید غدیر خم، چرایی واقعه جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام، توسط رسانه ها و کنش گران سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد تا عید غدیرخم به یک برند برای شیعیان و دنیای اسلام بدل شود.

کریمی تبار در پایان اظهار داشت: رسانه‌ها بدون شک نقشی موثر در تبیین مسائل جامعه دارند که به عنوان مثال در موضوع ویروس کرونا به صورت گسترده اقدام به اگاهی بخشی عمومی و فرهنگ سازی کردند و رسانه ها چشمان بینای جامعه برای بازگویی مخاطرات نقاط قوت و ضعف جامعه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان