رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد


رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد

یزد- ایرنا- مدیر پایگاه پژوهشی شهرتاریخی میبد گفت: رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد و انجام اقدامات پاکسازی ،حفاظتی و مرمت اضطراری داخل و محوطه پیرامون این مکان تاریخی با مشارکت پایگاه پژوهشی و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان آغاز شده‌ است.

عبدالمهدی همت پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مکان تاریخی یاد شده کاندیدای ثبت جهانی در پرونده زنجیره‌ای کاروانسراهای ایرانی قرار گرفته‌است و انجام این اقدامات با هدف آماده سازی این مکان فاخر برای حضور ارزیابان یونسکو است.

وی افزود: مجموعه کاروانی میبد در مسیر ری - کرمان و همچنین راه موسوم به راه کربلا قرار گرفته‌ است و کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان هسته بنیادین یکی از کاملترین مجموعه­‌های راهداری بود و بناهایی مانند چاپارخانه، آب انبار و یخچال و قبرهای سپرده ای برای انتقال اموات به سمت عتبات عالیات را شامل می­‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این مکان محل تولید و عرضه محصولات صنایع دستی بومی میبد است و هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و به عنوان یک نقطه زنده شهر محسوب می‌­گردد .

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی میبد در ادامه اظهار امیدواری کرد که با ثبت جهانی کاروانسراهای ایران ، برای اولین بار اثری از این شهر در شمار آثار ثبت جهانی قرار گیرد‏.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد همچنین با برشمردن فواید ثبت جهانی آثار تاریخی اظهار کرد: روی دادن این اتفاق منافع متعدد همچون جلوگیری از تخریب و حفاظت از اثر ثبت شده دارد .

وی رونق اقتصادی را از دیگر نتایج ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: اثری ثبت جهانی شده به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی افزوده می‌شود و با ورود گردشگر علاوه بر منافع مالی به جامعه محلی به توسعه پایدار کمک می‌کند .

مدیر پایگاه پژوهشی میبد در ادامه با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی میبد در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: در این بنا سنگ نوشته تاریخ دار پیدا نشده ولی سنگ نوشته ورودی آب انبار کلار تاریخ ۱۰۷۰ هجری را نشان می دهد و از آنجایی که طرح آب انبار کاملاً هماهنگ با طرح کاروانسرا است می توان ساخت این دو بنا را همزمان دانست.

وی تصریح کرد : کاروانسرا به دلیل قرارگیری در کنار شهر امنیت کامل داشته و شاید به همین علت نیز از عناصر دفاعی مانند برج بی‌بهره بوده‌ است.

همت پور ادامه داد :این بنا با شیوه چهار ایوانی و با آجر ساخته شده و دربردارنده هشتی ورودی ، حیاط مرکزی، حوضخانه ،مهتابی و فضاهای سرپوشیده خاوری و باختری و تعداد یکصد اتاق برای استفاده کاروانیان بوده‌است.

وسعت بافت تاریخی میبد ۸۰۰ هکتار است و این شهر با داشتن ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت ملی از مناطق باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403