ظلم بزرگی که به غدیر شده است؛ غدیر محصور در یک حادثه تاریخی نیست


ظلم بزرگی که به غدیر شده است؛ غدیر محصور در یک حادثه تاریخی نیست

استاد سطح عالی حوزه گفت: مظلومیت غدیر این است که آن را محصور به یک واقعه تاریخی برای نصب جانشین مانند بقیه حکومت‌ها کردند که این امر نوعی ظلم قصه غدیر است؛ زیرا قصه غدیر فراتر از نصب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد فاطمی ابهری، استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به غدیر باید به ‌عنوان نقطه عطفی برای اندیشه اداره جامعه نگاه کرد.
وی افزود: همیشه به مسئله غدیر به‌عنوان یک حادثه تاریخی نگاه شده است و در طول تاریخ اسلام نیز همیشه این روز به‌عنوان جشن و عید بوده است؛ اما نگاهی دیگر به غدیر این است که ببنیم که غدیر چگونه و می‌تواند أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی باشد و این که آیا غدیر صرفاً یک واقعه تاریخی قابل گزارش برای تعین جانشین است (مانند آنچه در سایر حکومت‌ها اتفاق افتاده است) یا اینکه سخنی فراتر از این به همراه دارد.
این استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر اینکه غدیر صرفاً بحث جانشینی نیست، تصریح کرد: آن چیزی که حادثه غدیر را از سایر حوادث ممتاز می‌کند ارائه الگوی صحیح اداره جامعه در اندیشه دینی است.
وی بابیان اینکه تأثیر غدیر به زمان و دوره‌ خاصی محدود نیست؛ زیرا برای بشریت نوع حکومت را تبیین می‌کند، ادامه داد: غدیر الگوی جدیدی می‌دهد، چیزی که به این نحو غیر از زمان انبیا و اولیا سابقه نداشته است و آن‌ نیز نحوه اداره جامعه توسط والیان دینی است.
وی بابیان اینکه در این رویداد از واژه حاکمان استفاده نمی‌شود بلکه از واژه ولی و والی استفاده می‌شود، افزود: همان‌طور که از آیه (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) مشخص است اگر غدیر اتفاق نمی‌افتد همانند این بود که رسالت انجام نمی‌شد و این پیام بلندی دارد.
وی اظهار کرد: خطبه‌ غدیر به تواتر در دست در دست مسلمانان بوده است و در نقل تاریخی آن کسی تردید نمی‌کند هرچند برخی معنای آن را به تحریف کشیدند و با آن سقیفه را شکل دادند و سبب شدند اسلام به ‌شدت تحت تأثیر قرار بگیرد؛ زیرا اگر به پیام اصلی خطبه غدیر توجه می‌شد شاید سرنوشت مسلمان تفاوت بسیار پیدا می‌کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاطمی ابهری ادامه داد: البته این امر به معنای این نیست که سقیفه توانست غدیر را به فراموشی بسپارد؛ چون غدیر طلاییه دار بحث ولایت صالحان بر جامعه است و هیچ موقع تحت تأثیر سقیفه ها قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین پیام غدیر که باید آن را جشن بگیریم نوع مدل اداره جامعه بر اساس ولایت است، بیان کرد: ولایت به معنی دوستی است و مدیران جامعه باید نه ‌تنها مورد محبت مردم باشند بلکه باید در قلب مردم نیز باشند و در حقیقت ولایت حکومت بر قلب‌ها است.
وی تأکید کرد: مظلومیت غدیر این است که آن را محصور به یک واقعه تاریخی برای نصب جانشین مانند بقیه حکومت‌ها کردند که این امر نوعی ظلم قصه غدیر است؛ زیرا قصه غدیر فراتر از نصب است.
وی بابیان اینکه غدیر هدایت‌گری بشر برای بهتر زیستن و اداره بهتر جامعه است و ارزشمندی غدیر نیز به همین علت است، تصریح کرد: مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه به خاطر بحث ولایت است یعنی حکومت بر قلب باید پیش از حکومت بر افراد و جسم‌ها باشد و باید بین متولیان امور و مردم رابطه محبت برقرار باشد.
وی تاکید کرد: در رابطه با غدیر این امر که حاکمان باید والی باشند و باید رابطه قلبی بین مدیران جامعه و مردم باشد مورد غفلت تاریخ قرار گرفته است و باید این پیام بیشتر مورد تبیین قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاطمی ابهری با اشاره به اینکه غدیر بحث حکومت را مطرح نمی‌کند؛ زیرا در حکومت حاکم و محکوم وجود دارد، بیان کرد: غدیر بحث ولایت را مطرح می‌کند به همین خاطر ما حاکم فقیه نداریم بلکه ولی‌فقیه داریم که برگرفته از مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه است.
پیام غدیر را فراموش نکنید
وی افزود: معصومین(ع) به روزه گرفتن، خیرات دادن، جشن گرفتن و هدیه دادن در روز غدیر سفارش کردند تا این روز ماندگار شود و پیام غدیر فراموش نشود تا سقیفه ها نتوانند مدلی از اداره جامعه که اسلام داعیه‌دار آن است در تاریخ به انحراف کشیده شود.
وی با تأکید بر اینکه غدیر بیانگر ارتباط مدیران جامعه با جامعه و اداره جامعه به نحو برتر، انسانی و الهی است، یادآور شد: در یک جامعه الهی نباید رابطه فرو دست و فرا دست وجود داشته باشد؛ زیرا در اسلام والی و ولایت مدار وجود دارد و جامعه باید بر اساس محبت و دوستی اداره شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟