درجا زدن فرهنگ تفکیک زباله در قزوین


درجا زدن فرهنگ تفکیک زباله در قزوین

قزوین - ایرنا - ساماندهی زباله‌های خانگی پس از گذشت سال‌ها هنوز در مبدا خود مانده و تغییری نکرده است و نبود برنامه‌های تشویقی از سوی مدیریت پسماند شهرداری باعث شده تا مردم استان قزوین در حالت داوطلبانه نیم درصد و در قالب خرید و فروش ضایعات سه درصد در ساماندهی و تفکیک زباله‌ها مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، مسئله زباله‌ که قرار بود روزی از مبدا تفکیک شده و به شکل مکانیزه و سازماندهی شده از شهروندان جمع آوری شود، هنوز به شکل سنتی مدیریت می‌شود.

با توجه به رشد و گسترش شهرنشینی در استان قزوین و دفع روزافزون زباله در نقاط مختلف شهری، هنوز به گفته مسؤولان مشارکت چندانی در خصوص تفکیک آن در مبدا وجود ندارد که مردم معتقدند دلیل این نبود مشارکت در فقدان یک برنامه تشویقی برای شهروندان است.

تاخیر در گذاشتن زباله‌های خانگی در ساعت ۹ شب، کمبود مخازن جمع آوری زباله و حتی تمیز نبودن آن‌ها از دیگر مواردی است که در حوزه مدیریت پسماند هنوز با ابهامات فراوانی روبرو است و هیچ سازوکار مشخصی را در این باره شاهد نیستیم.

چندتن از شهروندان قزوین به خبرنگار ایرنا گفتند: «شهرداری که اینقدر به ساعت ۹ شب برای بیرون بردن زباله اصرار دارد، گاهی اوقات مخازن زباله را به درستی تخلیه نمی‌کند و این زباله‌های باقی مانده برای مردم ساکن در منطقه مشکلات فراوانی ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه تفکیک زباله در مبدا باید برای شهروند صرفه اقتصادی داشته باشد، وگرنه چه دلیلی دارد که یک شهروند وقت خود را برای تفکیک بگذارد؟

الان مدت یکسال است که هیچ خودروی بازیافتی از سوی شهرداری به برخی مناطق شهر قزوین مانند خیابان دانشگاه مراجعه نکرده و بیشتر مردم زباله‌های بازیافتی را به کودکان زباله گرد می‌فروشند؛ از برنامه‌های تشویقی برای تفکیک زباله از مبدا هم خبری نیست درحالی که هزینه پسماند هرساله با تورم افزایش می‌یابد.

متاسفانه در برخی نواحی شهر قزوین به علت کمبود مخازن زباله باید مسافت زیادی را پیمود تا زباله‌ها درون آن قرار داد و همین موضوع سبب شده تا برخی از زنان خانه دار ساعات شب زباله ها را در نزدیکی منزل خود و در گوشه‌ای رها کنند.

مشکل دیگر مخازن زباله شهر قزوین کثیف بودن آن است و خود مخازن به قدری بوی تعفن می‌دهد که باعث ایجاد بیماری و مزاحمت می‌شود؛ این کثیفی باعث شده در بیشتر اوقات مردم با اکراه به مخازن زباله نزدیک شوند و حتی از فاصله دور زباله ها را به داخل آن پرتاب کنند.»

درجا زدن فرهنگ تفکیک زباله در قزوین

هر شهروند قزوینی روزانه ۶۹۰ گرم زباله تولید می‌کند

مدیر تنظیف سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در این باره گفت: روزانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ تن زباله خانگی باید از سطح شهرها و نواحی منفصل شهری جمع آوری و به سایت محمدآباد منتقل شود؛ اگرچه در وضعیت کرونا با کاهش تولید پسماند روبرو هستیم، اما آخرین آمارها نشان داده که هر شهروند قزوینی در طول شبانه روز ۶۹۰ گرم زباله تولید می‌کند و بیشترین عمده این پسماند مربوط به میادین میوه و تره بار است.

مجید صباغ با بیان اینکه تفکیک زباله به صورت ۱۰۰ درصدی انجام نمی‌شود، افزود: بخش اعظمی از زباله‌هایی که از سوی کارکنان شهرداری جمع آوری می‌شود مشمول تفکیک از مبدا شده و چندان قابل توجه نیست.

صباغ: بیرون بردن زباله در ساعات روز به دلیل وجود گرمای بالا باعث ایجاد بوی تعفن شده و حشرات مثل مگس و پشه را در دور مخزن افزایش می‌دهد.وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد مخازن زباله در سطح شهر قزوین پایین بوده و کسی آن‌ها را نظافت نمی‌کند، گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۶۰۰ مخزن زباله ۷۷۰ لیتری در سطح شهر قزوین وجود دارد که این مخازن به وسیله ۶ دستگاه خودروی مکانیزه شستشو و مورد نظافت قرار می‌گیرند؛ اگر مخازن در مناطق پرتردد شهر باشند، با مواد ضدعفونی مخصوص هر یک روز درمیان و در مناطق کم تردد هر پنج روز یکبار شستشو خواهند گرفت.

صباغ بیان داشت: هزاران بار از مردم خواستیم که زباله‌های خودشان را ساعت ۹ به بیرون از منزل ببرند تا کارکنان تنظیف بتوانند از ساعت ۱۱ تا ۶ صبح این زباله‌ها را جمع آوری کنند؛ متاسفانه بیرون بردن زباله در ساعات روز به دلیل وجود گرمای بالا باعث ایجاد بوی تعفن شده و حشرات مثل مگس و پشه را در دور مخزن افزایش می‌دهد؛ ما حتی مواردی داشتیم که برخی مغازه داران زباله‌های خودشان را صبح زود درون نهرها رها کرده و درون مخازن نمی‌گذارند که این ناهنجاری ها باید مورد توجه قرار گیرد.

درجا زدن فرهنگ تفکیک زباله در قزوین

۱۱ درصد زباله‌ها به وسیله زباله گردها تفکیک می‌شوند

مدیر تفکیک زباله از مبدا در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در این رابطه گفت: تنها نیم درصد زباله‌های استان قزوین در مبدا تفکیک می شوند و حدود سه درصد در حد ۹ تن به وسیله ضایعاتی ها خریداری شده و به جایگاه محمد آباد منتقل خواهند شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱ درصد زباله‌ها از سوی زباله گردها جمع آوری می شود، اظهار داشت: تعداد زباله گردها به خاطر عوامل اجتماعی در سال های اخیر افزایش یافته است و زباله گردها نسبت به مشارکت مردم جلوتر هستند.

جباری تصریح کرد: پایین بودن مشارکت مردم در تفکیک زباله تابع عوامل مختلفی است، یکی از این موارد می‌تواند فرهنگسازی باشد که در قانون مدیریت پسماند از مسؤولان متولی مانند صداوسیما و شهرداری خواسته شده در این رابطه پیشگام باشند، اما در این سال‌های اخیر میزان مشارکت مردم افزایش داشته است و پایین بودن آمار را نیز باید کمی با شیوع کرونا مرتبط دانست.

این مسؤول بیان داشت: در کشورهای اروپایی تفکیک زباله به این شکل است که هر شهروند به اندازه ای زباله‌ای که تولید می کند از وی هزینه پسماند و خدمات گرفته می شود، اما در کشور ما زیرساخت های دسترسی به این اطلاعات وجود ندارد که بخواهیم موارد تشویقی در نظر بگیریم، با این حال به تدریج قرار است که در برنامه های آینده به آن توجه شود؛ با این حال شهرداری قزوین مکانیزم تشویقی ایجاد کرده و اگر شهروندان در این حوزه فعال باشند از خدمات تشویقی خوبی برخوردار خواهند شد.

جباری: در کشورهای اروپایی تفکیک زباله به این شکل است که هر شهروند به اندازه ای زباله‌ای که تولید می کند از وی هزینه پسماند و خدمات گرفته می شود، اما در کشور ما زیرساخت های دسترسی به این اطلاعات وجود ندارد.مدیر تفکیک زباله از مبدا در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: برای ساخت ۱۰ هکتار مکان ساماندهی پسماند در محمدآباد باید ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرد و اینکه برخی از شهروندان معتقدند هزینه پسماند را فقط برای تفکیک از مبدا می‌پردازند، یک باور اشتباه است؛ چراکه فرآیند تفکیک و ساماندهی هزینه خاص خودش را دارد.

جباری در پاسخ به این سووال که چرا شهرداری نسبت به تفکیک کردن بازیافت از سوی مردم پولی نمی‌دهد، اظهار داشت: ما ۲ روش برای جمع آوری بازیافت انتخاب کرده‌ایم، شیوه اول که رسمی انجام می‌شود شهرداری از طریق پیمانکار کارها را انجام می‌دهد و درآمد چندانی برایشان نمی‌ماند که بخواهند پولی به مردم پرداخت کنند.

وی یادآور شد: در شیوه غیررسمی ساماندهی پسماند نیز وانت های را در قالب بنگاه های خرید و فروش در سطح شهر مجوز داده ایم تا مواد ارزشمند مانند شیرآلات را خریداری کنند و بهای آن را پرداخت کنند.

نیم نگاه: میزان مشارکت بالای زباله گردها و همچنین خودروهای خرید و فروش ضایعات در قزوین نسبت به اقدامات مردم نشان می‌دهد که منفعت اقتصادی یکی از مولفه‌های اساسی در ایجاد انگیره برای تفکیک زباله در مبدا است که شهرداری باید بین شهروندان بی تفاوت و افراد فعال در این زمینه تفاوت قائل شده و برنامه‌های تشویقی درنظربگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق