معاون استانداری یزد :محصول گلخانه‌های استان هوایی صادر می‌شود


معاون استانداری یزد :محصول گلخانه‌های استان هوایی صادر می‌شود

یزد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: با دریافت مشوق‌های صادراتی مطابق قانون بودجه سال 1400 ، شیوه حمل و نقل محصولات گلخانه‌ای استان از جاده‌ای به هوایی تغییر کرد و به بازارهای هدف صادراتی ارسال می‌شود.

به گزارش روزپنجشنبه ایرنا، سید مسعود عظیمی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی مشکلات گلخانه داران استان افزود: در این خصوص بحث گمرک در بخش صادرات محصولات گلخانه‌ای طرح شد تا اتلاف ۱۷ روزه از میان برداشته شود.

همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی گلخانه‌داران استان یزد گفت: هم‌اکنون کار حمل نقل محصولات گلخانه‌ای که جایگاه دوم کشور را در این زمینه در اختیار دارد به صورت جاده‌ای انجام می‌شود که موجب خسارت زیادی به فعالان این صنعت در حوزه کشاورزی وارد می‌شود.

مجید دهقان با قدردانی از پیگیری مسایل و مشکلات گلخانه‌داران افزود: این شیوه حمل و نقل هم زمان‌بر است و هم باعث اتلاف وقت ۱۷ روزه در گمرک و در نتیجه باعث خسارت ۳۰ درصد محصولات می‌شود که باید برای رفع مشکل اقدام شود.

در این نشست با ارایه پیشنهاد به اتاق ایران مبنی بر حذف تعهدات ارزی گلخانه‌داران موافقت و مقرر شد این افراد از محل ارز صادرات، بذر و تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنند.

همچنین چهارم مردادماه سال ۱۴۰۰،مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود که تولید محصول گلخانه‌ های استان سال ۱۳۹۲ که ۳۴۸ هزار تن بود هم اکنون با حدود ۶۴ درصد افزایش به ۵۷۰ هزار تن رسیده است .

اکبر شیخ علیشاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه ، هدف از کشت محصول گلخانه ای را افزایش بهره وری آب، ایجاد ارزش افزوده بالا در عرصه اقتصادی ، توسعه صادرات غیرنفتی، تامین نیازهای استان و کاهش سطح زیرکشت گیاهان پرآبخواه ذکر کرد.

به گفته وی سال ۱۳۹۲، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای استان هزار و ۱۶۰ هکتار بود که این عدد با ۸۰ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار هکتار رسید و در این مدت علاوه بر مصرف بهینه آب و ارتقا بهره‌وری، صرفه‌جویی و افزایش صادرات، زمینه اشتغال مستقیم ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در گلخانه‌های استان فراهم شد.

شیخ علیشاهی بابیان اینکه ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای یزد به خارج از کشور صادر می شود، افزود : این میزان تولید ارزآوری خوبی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان به همراه دارد.

هم اکنون یزد با سهم ۲۲ درصد از تولیدات گلخانه‌ای کشور رتبه دوم را در این حوزه دارد و با توسعه کشت گیاهان گلخانه ای زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر تاکنون فراهم شده است.

۱۷۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت در یزد وجود دارد که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم‌اکنون حدود ۱۱۲ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد که ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد که ۱۱۷ هزار و۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه‌ای و دامی استان فعال هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟