تلنگری دوباره به اصفهان تشنه


تلنگری دوباره به اصفهان تشنه

اگرچه اصفهانی ها از نیمه خرداد ماه تاکنون بارها طعم تلخ بی‌آبی را تجربه کرده اند، اما دو روز پیش وقوع یک حادثه، بی آبی را مهمان ناخوانده خانه تمام اصفهانی‌ها کرد.

این بار فرقی نمی کند کجای شهر باشیم، وقوع حادثه شکستگی لوله اصلی انتقال آب به اصفهان در محدوده شهرستان فلاورجان، موجب شد تا این خط حدود ۱۰ ساعت از مدار خارج شود و ۲۵ درصد حجم آب انتقالی به اصفهان به یک باره از مدار خارج شد.

باوجودی که شرکت آبفای اصفهان از همان لحظات نخست به موازات تعمیر لوله حادثه دیده، آبرسانی سیار به نقاط مختلف اصفهان را آغاز کرد، اما با افزایش دمای هوا لحظه به لحظه افت فشار آب منازل بیشتر و قطعی آب جایگزین آن شد.

مسئولان شرکت آبفای استان بعد از تعمیر این خط لوله در همان روز حادثه (سه شنبه-۵ مرداد)، اعلام کردند اگرچه از ساعت ۱۱ این خط لوله دوباره آبگیری را شروع کرده، اما باتوجه به اینکه قطر این خط لوله ۱۴۰۰ میلیمتر و از سوی دیگر طول این لوله زیاد است، عملیات آبگیری آن بین ۶ تا ۱۰ ساعت زمان می برد، بنابراین تا زمانی که این خط لوله به طور کامل وارد مدار شود و شرایط به حالت قبل از شکستگی لوله بازگردد، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان خواهد برد.

چالش تامین آب شرب اصفهان

به گفته سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان، در روزهای معمولی اصفهان بین ۳۲۰۰ تا ۴۳۰۰ لیتر برثانیه کسری آب دارد که به دلیل این حادثه، کسری ۲۵ لیتر آب نیز به کسری آب اصفهانی ها اضافه شد و این شرایط تامین آب شرب اصفهان را بحرانی تر کرد، این حادثه ضرورت تکمیل و بهره برداری هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را تشدید می کند.

اصفهان، یکی از شهرهایی‌ست که در سال های گذشته به دلیل کمبود بارش ها در لیست تنش آبی قرار گرفته است. از سوی دیگر وضعیت آبی اصفهان با هر حادثه و یا افزایش دمای هوا بسیار شکننده می شود، تا جایی که تامین آب شرب جمعیتی معادل ۴.۵ میلیون نفر با چالش جدی مواجه می شود. به همین منظور حدود ۱۳ سال پیش سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ یا همان تونل گلاب دو به عنوان طرحی پدافندی در دستور کار قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، اگر طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان به بهره برداری نرسد چالش تأمین آب شرب در استان اصفهان قابل حل نخواهد بود، چراکه ذخایر چاه ها نیز قابل اعتماد نیستند.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان، اگرچه طرحی پدافندی برای اصفهان بزرگ محسوب می شود و در زمانی خروج سامانه اول در شرایط بحرانی، می تواند به عنوان سامانه ای اضطراری وارد مدار شده و تامین آب شرب، اصفهان را بر عهده گیرد، طی سال های گذشته درگیر کمبود اعتبارات و برخی حواشی بوده است.

تلنگری دوباره به اصفهان تشنه

تکرار اتفاق

شاید اصفهانی ها هنوز اردیبهشت سال ۸۷ را از یاد نبرده اند که یک دستگاه بولدزر اداره راه و ترابری با خط لوله انتقال نفت خام در منطقه سامان برخورد کرد و زلالی رودخانه زاینده رود آغشته به صدها تن نفت خام شد و مسئولان مجبور شدند برای رفع آلودگی آب اصفهان تا مدتی تصفیه خانه باباشیخعلی را از مدار خارج کنند و در آن زمان بازار داغ دلالی آب معدنی در شهر رونق چندانی به خود گرفت، اما به جایی نکشید که بختیاری استاندار وقت اصفهان و مسئولان آب و فاضلاب استان اعلام کردند که آلودگی نفتی آب اصفهان مرتفع شده با این حال شهروندان تا مدت ها بوی نفت را در آب آشامیدنی خود احساس می کردند.

این حادثه مسئولان وقت را متوجه شکننده و آسیب پذیر بودن شبکه تامین آب شرب اصفهان کرد و در این راستا طرح تونل «گلاب دو» در سفر استانی هیات وزیران دولت وقت در سال ۸۸ مصوب شد و در ۱۵ مرداد سال ۹۳ نیز صالح معاون امور هماهنگی استان‌های معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور، سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ را طرحی درون استانی و نقش پدافند غیر عامل برای اصفهان عنوان کرد و گفته بود با توجه به اینکه در سال ۸۷ به مدت دو هفته آب تمام شهرها و روستاهایی که از رودخانه زاینده رود مشروب می‌شدند قطع شد تونل «گلاب دو» در دستور کار قرار گرفت تا در صورت هر گونه مشکل بتوان آب حدود چهار میلیون نفر اصفهانی را تامین کرد.

سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به طول ۱۷ کیلومتر و با هدف انتقال آب از منطقه بالادست زاینده رود در محدوده استان اصفهان به اجرا گذاشته شده است. این سامانه با هدف تأمین کمبود آب شرب شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه را دارد.

به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بیشتر شده که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد و آثار و نشانه های این نارسایی هم اکنون مشاهده می شود.

خروج تصفیه خانه باباشیخعلی از مدار طرح آبرسانی اصفهان بزرگ نشان داد که این سامانه چقدر متزلزل است و اصفهان نیازمند سامانه جایگزین دیگری برای تامین آب شرب است تا هر زمانی که تصفیه خانه باباشیخعلی به هر علتی دچار مشکل شد شبکه دیگری وارد مدار شود و اصفهانی ها مشکل قطعی آب را تجربه نکنند.

با این وجود فرقی نمی کند نشت گازوئیل، نفت و یا شکسته شدن لوله و یا هر بلای طبیعی همچون سیلابی شدن رودخانه زاینده رود، تصفیه خانه باباشیخعلی با حوادثی این گونه متزلزل و آسیب پذیر است و حوادثی همچون سال های ۸۷ و ۹۳ هشداری بود که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ تا چه اندازه برای اصفهان اساسی و ضروری است.

سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، مسیری است که کمبود آب تصفیه خانه را تامین می کند به دلیل اینکه مسیر آب آن از منطقه ای دیگر است و در این گونه مواقع می تواند بخشی از مشکل تامین آب اصفهان را حل کند.

هفتم تیر ماه امسال مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان راه اندازی سامانه دوم آبرسانی را از نان شب برای اصفهانی ها واجب تر دانست و گفت: درحال حاضر برای تامین آب شرب پایدار با کمبود ۴.۳ مترمکعب آب در ثانیه مواجه هستیم و تنها راه برون رفت از چالش کم آبی در اصفهان بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی است و انتظار می رود در آینده نزدیک با راه اندازی فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی، مشکل کاهش فشار آب در ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ برطرف شود.

هاشم امینی نیمه اردیبهشت امسال نیز گفته بود که ۱۴ سال از زمانی که قرار بود سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در مدار بهره برداری قرار گیرد، گذشته است، بنابراین بر اجرا و بهره برداری سریع تر از این طرح توسط شرکت آب منطقه ای تاکید داریم.

او هشدار داده بود: این سامانه علاوه بر رویکرد پدافندی، نقش مهمی در تأمین کمبود آب شرب مردم ساکن در ۵۶ شهر و ۳۸۰ روستای تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ دارد و در صورتی که امسال به بهره برداری نرسد چالش بزرگی در تأمین آب مشترکین خواهیم داشت.

تلنگری دوباره به اصفهان تشنه

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سامانه دوم اصفهان

البته در سفری که محمدباقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه در خرداد ماه به اصفهان داشت، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اطمینان از اتمام سامانه دوم آب شرب به اصفهان تخصیص یافت.

از سوی دیگر سرپرست معاونت بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ۲۷ تیر ماه امسال درباره زمان ورود فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به ایسنا، گفت: هفته آینده برای هماهنگی میزان حجم آب، فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ تصمیم گیری می شود و امیدوارم این فاز به زودی به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ۲۳ مرداد امسال با تاکید بر اینکه خط اضطراری سامانه دوم آبرسانی این استان با ظرفیت ۱.۸ متر مکعب آب در ثانیه مرداد امسال به بهره برداری می رسد، اعلام کرده بود که با بهره برداری از این خط اضطرار که حدود یکهزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب به ظرفیت شبکه آبرسانی اصفهان اضافه می کند، بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود آب آشامیدنی در شهرهای بزرگ استان حل خواهد شد.

به گفته حجت الله غلامی تاکنون ۴۶ کیلومتر لوله گذاری در این طرح آبرسانی اجرا شده است و تنها یک هزار متر از لوله گذاری آن باقی مانده که امید است با تکمیل آن، خط اضطرار این سامانه تا نیمه مرداد امسال بهره برداری شود.

او با بیان اینکه طرح ایجاد تصفیه خانه سامانه دوم آبرسانی اصفهان نیز در حال پایان یافتن است، خاطرنشان کرد: در طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان، تامین نیاز آبی این خطه تا چند سال آینده پیش بینی شده اما در زمان حاضر با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی، خط اضطراری آن در حال تکمیل و راه اندازی است.

شکنندگی تامین آب شرب اصفهان

با این وجود به نظر می رسد همچنان اجرا و بهره برداری از فاز اضطراری طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ یکی از چالش های بزرگ اصفهان بعد از ۱۵ سال است و حادثه اخیر شکستگی لوله اصلی انتقال آب به اصفهان نشان داد، شرایط تامین آب شرب اصفهان به تلنگری وابسته و در هر لحظه شکننده است.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره اینکه اگر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار بود، شرایط بی آبی بعد از شکستگی لوله انتقال آب را تجربه می کردیم یا خیر به ایسنا، توضیح داد: حادثه چند روز گذشته نشان داد که اتکا به یک سامانه آبرسانی کاری بسیار اشتباه است و تامین آب جمعیت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری در ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستا از طریق یک سامانه اشتباه است و این از نظر پدافند غیرعامل اقدامی نادرست است.

به گفته مهرداد خورسندی، حادثه شکستگی لوله انتقال آب، شرایط سختی به اصفهانی ها تحمیل کرد و این شرایط حتی تا امروز ادامه خواهد داشت، اما درخواست داریم تا هر چه زودتر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار شود تا علاوه بر جبران بخشی از کمبود آب سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ، سامانه دوم در نقش پدافند غیرعامل در شرایط بحرانی و حوادث وارد عمل شود.

او یادآور شد: سال های گذشته اصفهانی ها نشت نفت به زاینده رود، نشت گازوییل به رودخانه، سیلابی شدن رودخانه و از مدار خارج شدن تصفیه خانه باباشیخعلی را تجربه کرده اند و حادثه روز گذشته نشان داد با اینکه تنها یکی از خطوط انتقال آب به اصفهان تنها ۲۵ درصد ظرفیت انتقال آب را بر عهده داشت، اما بعد از حادثه اصفهانی ها روز سخت و بی آبی را پشت سر گذاشتند و این شرایط همچنان ادامه دارد.

خورسندی تاکید کرد: اگرچه در روز گذشته تصفیه خانه باباشیخعلی به طور کامل تولید آب داشت، اما به دلیل حادثه در چند روز گذشته در انتقال آب به اصفهان دچار مشکل شدیم و ۲۵ درصد ظرفیت انتقال آب به اصفهان از بین رفت و طی دو روز کلانشهر اصفهان و شهرهای اطراف همچون خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار و ... شرایط سخت و بی آبی را تجربه کرده و خواهند کرد.

تلنگری دوباره به اصفهان تشنه

ضرورت بهره برداری هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با تاکید بر اینکه مدیریت استان نیز به صورت ویژه پیگیر اجرا و بهره برداری هر چه سریعتر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ است به ایسنا، توضیح داد: به غیر از این حادثه طرح اول آبرسانی اصفهان بزرگ در تابستان همواره با ۴.۳ مترمکعب بر ثانیه با کمبود آب مواجه است، در پی این حادثه تکمیل و بهره برداری هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ ضرورت دارد.

به گفته منصور شیشه فروش، حادثه روزهای گذشته نشان داد سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ در تامین آب شرب بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک شکننده است و در گذشته نیز ورود برخی آلودگی ها همچون نفت و یا بارش های سیلابی موجب کدورت آب و مخاطراتی در تامین آب شرب اصفهانی ها شده است، بنابراین ضرورت دارد پشتیبانی برای تامین آب شرب اصفهان وجود داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه