عید غدیر از بزرگترین اعیاد در آیینه فرهنگ اصفهان


عید غدیر از بزرگترین اعیاد در آیینه فرهنگ اصفهان

اصفهان - ایرنا- عیدغدیرخم تداوم رسالت حضرت محمد(ص) در ولایت امام علی(ع) است و در روایات اسلامی از آن به بزرگترین عید مسلمانان تعبیر شده و در آیینه فرهنگ اصفهان نیز چنین است.

به گزارش ایرنا، سنت بزرگداشت عید غدیر خم با فرهنگ اصفهان آمیخته است و این مناسبت به خاطر عشق و ارادت ویژه مردمان این دیار به امام علی بن ابیطالب(ع) از مهمترین و با ارزش‌ترین اعیاد مذهبی، نزد مردم استان است.

یکی از رسوم مهم اصفهانی‌ها تا قبل از همه گیری کرونا در این روز بزرگ، دیدار و ادای احترام به سادات و ذریه امیرالمومنین(ع) بود و سادات نیز ضمن پذیرایی با شربت و شیرینی و به رسم تبرک هدیه ای به مهمانان هدیه می دادند. در ۱.۵ سال اخیر این گردهم آیی نیز تحت تاثیر ویروس منحوس قرار گرفت و دیدار و ادای احترام مردم به سادات محدود به فضای مجازی شد.

با وجود کرونا بازهم در دهه ولایت و به خصوص در روز عید غدیر خم حال و هوای استان بوی معنویت و مهربانی می دهد و ادای نذر از رسوم ویژه اصفهانی ها دراین روز بزرگ است و مردمان این خطه معتقدند، که خوردن هرچند مقدار کم از نذری این عید، شفادهنده بیماران است.

در استان اصفهان نیز مانند بیشتر استان های کشور، هماهنگ کننده مراسم بزگداشت واقعه غدیر بر عهده بنیاد غدیر استان است، بنیاد بین‌المللی که بودجه دولتی ندارد و هدف آن جذب سرمایه و نیروهای تخصصی بصورت افتخاری برای ترویج فرهنگ علوی و غدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل دست افکن دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان اصفهان در این پیوند به ایرنا اصفهان گفت: مهمترین هدف تشکیل بنیاد غدیر، مردمی کردن برنامه‌های عید سعید غدیر خم است و طرح یاوران غدیر این بنیاد نیز با هدف ساماندهی کمک‌های مردمی در عید غدیر خم شکل گرفته است.

وی افزود: این بنیاد طبق برنامه هر ساله خود به ریاست نماینده ولی فقیه در استان برنامه‌ های متنوعی را برای مردم پیش بینی کرد و اوج این برنامه مربوط به امروز "روز عید غدیر" است.

دست افکن ادامه داد: تبیین، تبلیغ و ترویج رویداد عظیم غدیر خم، نهادینه شدن فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی، ایجاد همدلی و وحدت بین مسلمانان، تلاش برای ایجاد عزم ملی و بین المللی در تحقق اهداف غدیر از جمله برنامه های این بنیاد است.

وی ادامه داد: امسال برای توزیع ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پُرس غذا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی شد و امید است با مشارکت مردمی در طرح اطعام غدیر این میزان افزایش یابد.

وی از چاپ و تهیه و توزیع ۲۰ هزار پوستر برای آذین‌بندی و تغییر جلوه شهر ویژه ایام غدیر در استان خبر داد و گفت: این پوسترها و اقلام فرهنگی رایگان بین کانون‌های مساجد و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های فرهنگی توزیع می‌شود.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر استان اصفهان از چاپ و تهیه و توزیع چهار هزار بسته فرهنگی شامل پوستر، خودکار و کتاب‌های ویژه ایام غدیر مناسب برای ۲ گروه سنی بزرگسالان و خردسالان در استان اصفهان خبر داد که توزیع آنها از دوم مرداد آغاز می شود.

حجت‌الاسلام دست‌افکن گفت: با تصویب طرح "ادیب"، برگزاری مراسم عمامه‌گذاری به‌دست آیات عظام آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد و آیت‌الله حاج شیخ حسین مظاهری از دیگر برنامه‌های بنیاد در عید غدیر امسال است.

دبیر اجرایی بنیاد غدیر اصفهان افزود: با همکاری صدا و سیما، برنامه‌های ویژه با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی و دیگر علمای سرشناس به مدت ۱۰ شب در باره فرهنگ غدیر تولید و پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بابایی دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا اصفهان گفت: ولایت حضرت علی (ع) در راستای رسالت نبوی و به منظور هدایت و سعادت بشریت است و پیام مهم غدیر، تبیین حقیقت امامت و ولایت و این ولایت در تمام امور از جمله مسائل سیاسی و زمامداری مطرح است.

وی اظهار داشت: به این منظور لازم است تا اهداف فرهنگ غدیر در جامعه برای نسل نوجوان و جوان تبیین، تبلیغ و ترویج شود تا این نسل با جایگاه و نقش امامت و رهبری در دین اسلام بهتر از پیش آشنا شوند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مردم باید به سمت مطالعات علمی و تبلیغ عالمانه درخصوص واقعه غدیر تشویق شوند گفت: بر این اساس در دهه ولایت باید مبلغان و پژوهشگران تمام همت خود را مجاهدانه و هدفمند در راستای اقدامات تاثیرگذار در این سمت و سو قرار دهند.

حجت‌الاسلام بابایی همچنین با بیان اینکه غدیر، محور انسجام امت اسلامی است گفت: این اندیشه باید به عنوان سند جامع ولایت در جامعه جاری و نهادینه شود.

وی تصریح کرد: واقعه غدیر از ابعاد مختلف دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام است و عیدی است که خداوند بوسیله پیامبر اکرم (ص) برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و راه انبیا حضرت امیرالمومنین علی (ع) را منصوب کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های ایام دهه ولایت با توجه به شرایط کرونا در فضای مجازی برگزار شد گفت: برخی برنامه‌ها از جمله نمایشگاه "از ولایت الهی تا ولایت فقیه، از خاک تا افلاک"، سخنرانی با موضوع ولایت در مساجد، برگزاری ۱۱۰ جشن شاخص در مساجد و فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است.

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان یادآور شد: در روز عید غدیر، مراسم جشن خیابانی با حضور گروه‌های سرود و مداحان اهل بیت (ع) در فضاهای شهری و روستایی برگزار استان می‌شود.

به گزارش ایرنا، قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان نزدیک به ۶ سال است که با هدف روشنگری و بصیرت‌افزایی بین طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه استان تشکیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...