بیش از 100 تن انجیر در خلخال برداشت می‌شود


بیش از 100 تن انجیر در خلخال برداشت می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال با اشاره به آغاز برداشت انجیر در این شهرستان گفت: امسال بیش از 100 تن انجیر مرغوب از باغ‌های منطقه نیمه‌گرمسیری خلخال برداشت می‌شود.

محمد شادخاطر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی بهار امسال و تاثیر گرمای بهار و تابستان سال جاری در رسیدن زود هنگام میوه انجیر در باغ‌های میوه واقع در مناطق نیمه‌گرمسیری بویژه در باغ‌های میوه بخش خورش‌رستم برداشت این محصول امسال اندکی زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به اختصاص بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های منطقه خورش‌رستم به کشت انجیر و باور بودن ۲۰ هکتار از باغ‌های این میوه و همچنین میانگین عملکرد و برداشت پنج تن محصول در هر هکتار و با توجه شرایط آب و هوایی امسال منطقه امکان برداشت ۱۰۰ تن انجیر مرغوب از باغ‌های روستاهای نمهیل ،جعفرآباد و چنارلیق در بخش خورش‌رستم فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: با توجه به تولید محصولات باغی ارگانیک در خلخال و پرهیز باغداران از استفاده انواع کودها و سموم شیمیایی در تولید انواع میوه ، انجیر تولیدی این شهرستان ارگانیک و سرشار از مواد غذایی عالی بوده و موجب استقبال خریداران این میوه شده است.

وی گفت: انجیر ارگانیک تولید باغات میوه در بخش خورش‌رستم و در روستاهای چنارلق، زاویه جعفر آباد و نمهیل خلخال از لحاظ طعم و کیفیت با انجیر تولیدی استان قم، اصفهان‌ و شیراز برابری می‌کند و بازار فروش خود را در استان‌های آذربایجان‌شرقی ، غربی، زنجان، گیلان، البرز، قزوین و تهران پیدا کرده و استقبال خوبی از محصول انجیر خلخال در بازار پایتخت وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: به دلیل ماندگاری کم این محصول، وجود کارخانه‌های فرآوری این محصول از نیازهای اصلی این شهرستان است.

شادخاطر اظهارکرد: اصلاح الگوی کشت در برخی از اقلام بومی درختان میوه همچون انجیر در دستور کار بوده و در حال حاضر علی‌رغم اینکه این شهرستان به علت کوهستانی بودن بیشتر مناطق آن مناسب برای کشت محصولات زراعی و کشاورزی نیست ، ولی در حوزه باغبانی یکی از شهرستان‌های مستعد است.

وی ایجاد واحدهای بزرگ بسته‌بندی برای کمک به کشاورزان را یکی از مطالبات کشاورزان دانست و گفت: با استقرار واحدهای بسته‌بندی و سردخانه‌ای بزرگ جهت فرآوری محصولات، ارزش افزوده محصولات افزایش یافته و به نفع کشاورزان خواهد بود.

به گفته کارشناسان تغذیه ،انجیر در درمان و بهبود یبوست ، سوء هاضمه ، سرفه ، برونشیت و آسم کاربرد داشته و مصرف این میوه پس از بهبودی از بیماری‌های مختلف به افزایش وزن بدن بیمار بهبود یافته نیز کمک می‌کند.

انجیر میوه‌ای است که هر ۲ حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است ، با وجود این که انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربفرد انجیر تازه را نمی‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا