عطر و بوی غدیر در سرزمین خورشید هشتم


عطر و بوی غدیر در سرزمین خورشید هشتم

مشهد- ایرنا- من کنت مولاه فهذا علی مولاه این سخن پیامبر (ص) بود که در بازگشت از آخرین حج زندگی مبارکشان (حجه الوداع) در روز هجدهم سال دهم هجری، در منطقه‌ای موسوم به غدیر خم ، خطاب به مسلمانان گفته شد که طنین آن ندا تا همیشه تاریخ در گوش جهانیان پژواک دارد.

رسول رحمت در این سفر از واپسین سال عمرشان، پس از آنکه همه کاروانیان را فراخواندند، بر بلندایی ایستاده و دست علی (ع) را بلند کرده و با بیان این آیه آسمانی که "امروز، دین شما را کامل کرده و نعمت خود را بر شما تمام کردم"، او را به عنوان جانشین و وصی خود به همگان معرفی کردند و سپس گفتند: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وامی‌گذارد.»

از آن تاریخ عموم مسلمانان جهان و به ویژه ارادتمندان امام علی (ع) در ایران اسلامی این عید بزرگ را هر ساله باشکوه هرچه تمامتر برگزار کرده و تجدید بیعت خود را با پیامبر اکرم (ص) و امیر مومنان علی (ع) اعلام می‌کنند.

مشهد غرق نور و سرور

به گزارش ایرنا با فرارسیدن عید بزرگ شیعیان و آغاز ولایت حیدر کرار، فضای مشهدالرضا (ع) سراسر غرق در نور و سرور شده است، نقاره های حرم مطهر رضوی، به نشانه حلول عیدالله الاکبر به نوا درآمده اند و از هر گوشه و کنار مشهدالرضا (ع)، آواهای سرخوشانه به گوش می رسد.

مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی، به واسطه وجود مضجع شریف امام رضا (ع) در ایام عید ولایت، رنگ و بویی خاص‌ گرفته است و اگرچه امسال نیز به دلیل وجود شرایط حاد کرونایی، امکان برگزاری جشن های حضوری وجود ندارد، اما شور و نشاط غدیر در سیمای شهر به تصویر کشیده شده‌ است.
گلباران شهر مشهد
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص فضاسازی شهر مشهد از گل‌آرایی شهر با توزیع و کاشت بیش از ۵۰۰ هزار بوته گل فصلی تابستانه در سطح مناطق ۱۳ گانه شهر، همزمان با عید سعید غدیر خبر داد.
مهدی یعقوبی افزود: پنج نشان ویژه گل‌نوشته نیز در میادین شریعتی، بسیج، فلسطین، بیت المقدس و غدیر جانمایی شده و ۱۰ نشان گل مناسبتی نیز در عرصه میدان شهدا، لچکی‌های میدان شهدا و میادین شریعتی، توحید و جانباز نصب شده‌است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ متر مربع از فلاورباکس‌های سطح شهر تعویض و واکاری شده‌است و ۱۰ نشان نوشتاری نیز در میادین بسیج، امام خمینی، فرودگاه، فردوسی، لچکی های میدان جانباز و آیلند میانی بولوار احمدآباد در میان فضای سبز این نقاط نصب شد.
معاون شهردار مشهد افزود: در حوزه آذین‌بندی و نورپردازی شهری نیز اقدامات مختلفی نظیر نمایش ۳۴ نشان شمسه، ویژه تبریک دهه ولایت، آذین بندی ویژه میدان فجر و میدان امام علی (ع)، تعویض هزار و ۲۵۷ پرچم روی عرشه پل‌ها و میادین، اکران تبریک دهه ولایت با استفاده از ۱۵۰ نشان خاص نوری خورشیدی، اکران ۴۰ عدد نشان نوری "یا علی(ع) " در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی و اکران ویژه تبریک دهه ولایت با استفاده از ۱۰۶ چراغ گوبو در دستور کار قرار دارد.
یعقوبی اضافه کرد: در این ایام خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به صورت ویژه تنظیم و شست و شو می‌شود، نورافشانی شهر مشهد به مناسبت عید غدیر و برگزاری جشن بزرگ ولایت در بوستانهای کوهسنگی، چهل بازه، ارم و اردیبهشت از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده است.
کاروان‌های شادی در مشهد
۱۱۰ کاروان شادی خودروی و موتوری نیز به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت و عید غدیر در خیابان های مشهد به حرکت درآمده‌اند.
رییس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در این خصوص اظهار کرد: اجرای هزار سرود در خودروهای ون‌ با عنوان "پاتوق سرود"، حرکت پنج تریلی آذین‌بندی شده با عنوان کاروان های شادی، برگزاری نمایشگاه غدیر در کوهپارک، برگزاری ۱۴ جشن بزرگ شهری با ظرفیت ۱۰ هزار نفر و برگزاری ۵۰۰ جشن محله ای و جشنواره محله آرایی با کمک های مردمی در مشهد از اقدامات این معاونت به مناسبت عید غدیر است.
مجتبی منتظری افزود: همچنین به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت و امامت چهار هزار عنوان برنامه در این شهر اجرا شد.
میزبانی از زائران حرم رضوی در عید غدیر
آستان قدس رضوی نیز از اجرای تمهیدات لازم برای میزبانی از زائران بارگاه مطهر امام رضا(ع) و مفروش کردن بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع از اماکن متبرکه رضوی به‌صورت ویژه برای رعایت فاصله‌گذاری در عید غدیر خبر داد.
بنا بر این گزارش، بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) آماده میزبانی از زائران و مجاورانی است که در شب و روز عید فرخنده غدیر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به این سرای بهشتی مشرف می‌شوند که در این راستا فرش آرایی ویژه صحن‌های مرکزی و پیرامونی با ۱۳۰ هزار مترمربع و رواق‌ها با ۲۶ هزار مترمربع انجام شده و تمام پیش‌بینی‌های لازم برای مفروش کردن حرم مطهر به‌ویژه در زمان اقامه نماز و برگزاری جشن‌ها لحاظ شده است.
مراسم روز عید غدیر نیز از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه در رواق امام خمینی(ره) آغاز می‌شود، برگزاری کرسی های تلاوت رضوی در جوار عترت در شب و روز عید غدیر در محل ایوان مقصوره گوهرشاد از دیگر برنامه های حرم رضوی است.

جشنواره آذین بندی محلات در مشهد
معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز از برگزاری جشنواره عکس از آذین‌بندی محلات به مناسبت عید سعید غدیر خبرداد.
یوسف اسماعیل زاده اظهار کرد: این برنامه مشارکتی ویژه دهه ولایت با مشارکت بنیاد غدیر، صدا و سیما و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در سطح محلات مشهد برگزار می‌شود.
وی افزود: شهروندان می‌توانند با ارسال تصاویر با موضوع آذین‌بندی خانه، محله یا مغازه به نشانی اینستاگرامی bonyad_ghadir_khorasan در این رویداد فرهنگی شرکت کنند.
معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به جوایز پیش‌بینی شده برای این جشنواره، خاطرنشان کرد: به پنج برگزیده اول این جشنواره ربع سکه بهار آزادی تعلق می‌گیرد، پنج کمک هزینه سفر به قم به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و ۵۰ عدد جایزه ۲ میلیون ریالی شامل جوایز معنوی و فرهنگی برای برگزیدگان این جشنواره نیز تخصیص یافته است.
اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار تا ۸ مردادماه جاری است و آثار برگزیده از شبکه استانی تلویزیون خراسان رضوی، پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: سفره‌های گسترده اطعام نیازمندان و کاروان شادی نیز با مشارکت سازمان فرهنگی و اجتماعی و بنیاد غدیر به مناسبت این ایام درحال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟