روزی برای اکمال دین


روزی برای اکمال دین

سنندج - ایرنا -  دریای غدیر متلاطم از موج انسانها و قافله سالاری چون محمد(ص) است و افق اسلام هنوز چشم انتظار طلوع خورشیدی‌ که با دمیدن آن بر طومار دین، مُهر اکمال خواهد خورد.

به گزارش ایرنا، محمد(ص) پس از زیارت خانه توحید، با کاروانیان از حج برگشته، با چهره ای مطمئن، با دستانی پربار از فیض دیدار، با ره‌توشه‌ای از طاعت و توفیق زیارت بیت‌الله‌الحرام، پیشوای این قافله نورانی‌ است.

می آید تا در تداوم "رسالت"، امت را به "امامت"دعوت کند و آنان را در کنار برکه ای به نام"غدیر خم" که در معنی، ژرف تر از دریا و گسترده تر از سینه اقیانوس است با "امام", پیوند " ولایت" بزند تا مُبلغ بلوغ مکتب و "اکمال دین " شود و مسلمانان را پس از خویش، به رهبری فرزند ابیطالب ازسرگردانی و حیرت، نجات دهد.

و حالا پس از ۱٤۰۰ سال، غدیر حلقه وحدت امتی است که رو به یک قبله، یک خدای واحد را عبادت می کنند.

کردستانی‌ها هم چه شیعه و چه سنی این عید را فرصتی برای صله‌رحم و دید و بازدید می دانند و اهالی این استان در روز غدیر برای احترام به نسل نبی مکرم اسلام (ص) به دیدار سادات می‌روند، هرچند امسال دومین سالی است که کرونا همه این آداب را تحت تاثیر قرار داده است.

کلمه سیّد در زبان عربی به‌معنای آقا و بزرگ است که برای احترام به نسل و نوادگان پیامبر(ص) به آن‌ها نیز سید گفته می‌شود.

در شب عید غدیر مسلمانان در مساجد، عقد اخوت و برادری می خوانند تا دوستی و پیمان برادری خود را تحکیم کنند.

مولودی‌خوانی و برپایی جشن یکی از آداب‌ و رسوم رایج در این روز مبارک است و امسال در کردستان ۱۱۰ برنامه مختلف در شهرها و روستاهای استان اجرا شده و یا در حال اجرا بوده که رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی در اولویت آن است.

روزی برای اکمال دین
هیات مذهبی مروج غدیر
قرائت خطبه غدیر، برپایی ایستگاههای صلواتی توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه‌نشین از دیگر برنامه‌های روز عید غدیر در کردستان است.

رییس شورای هیاتهای مذهبی کردستان از برپایی ۷۵ ایستگاه صلواتی و سلامت در شب و روز عید غدیر خم در استان خبر داد و افزود: به مناسبت دهه ولایت ۶ هزار پرس غذای گرم توسط هیات مذهبی بین مناطق حاشیه شهر سنندج توزیع می‌شود.

نورعلی خزاعی افزود: تهیه و توزیع غذای گرم بین نیازمندان از عید قربان آغاز شده و تا عید غدیر ادامه دارد.

وی همچنین به راه‌اندازی کاروان خودرویی شادی ویژه غدیر در استان اشاره و اضافه کرد: این کاروان در روز عید غدیر در برخی از شهرهای استان راه‌اندازی می‌شود.

روزی برای اکمال دین

غدیر تلاقی وحدت
نماینده ولی فقیه در کردستان دیشب در جشن خیابانی غدیر که در قروه برگزار شد اظهار داشت: پیام اصلی غدیر اتحاد و همدلی بین مسلمانان است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی با بیان اینکه قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) به صراحت حجت بعد از نبی مکرم اسلام (ص) را معرفی کرده‌اند افزود: بعد از پیامبر اسلام (ص)، قرآن راه روشن را برای مسلمانان مشخص کرده و قوام قرآن به کسی است که قرآن را بفهمد و تفسیر کند و متولی این مساله در روایات متعدد حضرت علی (ع) است.

یکی از پیام های عید غدیر، پیروی از قرآن و عترت است و این عید غدیر در طول تاریخ محور انسجام امت اسلامی بوده و خواهد بود.

یکی از روحانیون حوزه علمیه قم در مراسم جشن بزرگ غدیر در سریش‌آباد با بیان این مطلب گفت: یکی از درس های مهم دیگر واقعه غدیر ولایت پذیری است که انسان باید این را در زندگی خویش داشته باشد.

حجت‌الاسلام مهدی طالبی تاکید کرد: در واقع غدیر مُبلغ اسلام سیاسی است یعنی دین از سیاست جدا نیست.

روزی برای اکمال دین
آسمان کردستان نورافشانی شد

شهرها را ریسه بسته‌اند، در همه خیابان‌ها ایستگاه صلواتی برپاست، آوای مداحی بلند است، اینجا همه جشن دارند.

دیشب آسمان مناطقی از کردستان نورافشانی و جشن‌هایی در مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های شهرهای مختلف برپا شد.

تاریخ هنوز طنین صدای پیامبر اکرم(ص) را که فرمودند: "اللهم وال من والاه و عاد من عاداه" را به گوش دارد.

ولایت غدیر، نه فراموش شدنی است و نه کهنه شدنی؛ ماندگار، پویا و زندگی ساز است.

غدیر، تجلی ولایت و رکن حیات معنوی انسان و روز اکمال دین و اتمام نعمت حق است و پیامبرگرامی اسلام در این روز، خواست تا جریان رهبری امت، از آغاز به دست پاکترین و شایسته‌ترین افراد باشد و آب زلال حق، در بستر تاریخ و زمان و در توالی نسل‌ها و اندیشه‌ها، آلوده نشود و دشمنان نتوانند از آب گل آلود، ماهیِ مراد خویش را بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟