تیغ کرونا و دریا بر گردن محمودآباد


تیغ کرونا و دریا بر گردن محمودآباد

ساری - ایرنا - طی یک ماه اخیر کرونا و دریا دست به دست هم دادند و 30 نفر را در محمودآباد به کام مرگ بردند به طوری که به صورت میانگین روزانه یک نفر در این شهرستان جان باخت.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۸ ماه از همه گیری ویروس کرونا می گذرد و این بیماری تاکنون چهار پیک شدید را رد کرده و اکنون به اعتقاد مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، این استان در سخت ترین موج آن قرار گرفته است.

موج پنجم کرونا که این بار با سویه دلتا وارد استان مازندران شد در کمتر از پنج روز نیمی از استان را به قرمزی کشاند که شهرستان محمودآباد به علت هجوم بالای مسافران و نزدیکی به شهرستان آمل که مبدا سویه دلتا کرونا و پیش قراول شهرهای مازندران بود در کمتر از ۷۲ ساعت از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد.

این روزها با توجه به تعطیلات تابستان و تعطیلی چند روزه تهران نه تنها بار کرونا و گردش ویروس در نزدیک ترین شهر ساحلی به پایتخت سنگینی می کند بلکه فوتی های دریا نیز بار سنگینی بر دوش بیمارستان و کادر درمان و شهرستان وارد کرده است.

بنابر اعلام رسمی پزشکی قانونی مازندران از ابتدای تابستان تاکنون بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در دریا مربوط به محمودآباد بوده است ؛ شهرستانی که مسافران آن به حرف ناجیان گوش نمی کنند تا طعمه دریا شوند و شهروندان نیز به علت هجوم مسافران و شلوغی شهر حرف های مسئولین شبکه بهداشت و کادر درمان را پشت گوش می اندازند و در این میان تنها چیزی که نصیب شهرستان می شود ، افزایش جانباختگان است.

تیغ کرونا و دریا بر گردن محمودآباد

فوت ۱۲ نفر در آب های محمودآباد

از اوضاع وخیم دریای محمودآباد کافی است به حوادث چند روز اخیر اشاره کرد: در تاریخ چهارم مرداد ماه یک دختر تهرانی وارد دریا شد که با اقدام بموقع ناجیان نجات یافت،در صبح همان روز یک جوان قمی نیز به علت نامعلوم در منطقه ممنوعه و با وجود تذکر ناجیان وارد آب شده بود که هنوز جست و جو برای یافتن پیکر او ادامه دارد. سوم مرداد ماه نیز یک گروه دوستانه ۶ نفری از گرمسار در نیمه شب وارد آب می شوند که یکی از آنها که تبعه افغانستان بود ، جان خود را از دست داد .همچنین در تعطیلات پایان هفته گذشته نیز ۲ نفر یکی برای شنا در منطقه ممنوعه و دیگری به علت برخورد با قایق موتوری در آبهای محمودآباد جان خود را از دست دادند.

رییس هیات نجات غریق محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : موقعیت جغرافیایی شهرستان محمودآباد به دلیل اینکه نزدیک ترین شهر ساحلی به پایتخت است سبب شده است که این شهرستان به یکی از شهرهای ساحلی پرمسافر استان تبدیل شود.

الیاس خادمی افزود : محمودآباد ۱۳۶ کوچه منتهی به دریا دارد که امکان حضور مسافر در تمام نقاط ساحلی را فراهم می سازد و سهولت دسترسی به دریا در مناطق کور تبدیل به تهدید شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه تاکنون ۱۲ نفر در آب های ساحلی محمودآباد جان خود را از دست دادند، ادامه داد : با وجود اعلام استانداری مازندران مبنی بر تعطیلی طرح دریا و خودداری مسافران و مجاوران از شنا در دریا ، متاسفانه مسافران هیچگونه توجهی ندارند و در مناطق ممنوعه و یا ساعت های اتمام کار ناجیان وارد دریا می شوند.

خادمی عدم توجه مسافران به هشدارهای ناجیان و همچنین ممنوعیت طرح دریا و کمبود ناجی را مهم ترین مشکل این روزهای آب های ساحلی محمودآباد عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود تلاش شبانه روزی ناحیان که حتی حقوقشان را دریافت نکرده اند ، به علت سهل انگاری مسافران و مردم به هشدارها ، آمار غرقی ها همچنان بالا است.

رئیس هیات نجات غریق محمودآبادهمچنین از کمبود امکانات ناجیان نیز انتقاد کرد و گفت: ناجیان ما با دست های خالی در حال فعالیت هستند و نه تنها جت اسکی و قایق برای نجات جان افراد غرق شده تامین نشده بلکه حتی ابتدایی ترین نیاز یعنی تیوپ هم ندارند و یک سایه بان نیز برایشان وجود ندارد و باید در دل گرما زیر آفتاب سوزان ساحل مستقر باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ ناجی در سواحل محمودآباد مشغول به کار هستند، افزود : با وجود اینکه طبق جلسات استانداری مجوز ۱۰۰ ناجی در شهرستان داده شده است ولی ناجیان به علت پرداخت نشدن مطالباتشان حاضر به کار نیستند.

با توجه به شیوع کرونا و قرمز شدن مازندران در تاریخ ۱۲ تیرماه براساس مصوبه استانداری مازندران تمامی طرح های سالم سازی در دریا تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

تیغ کرونا و دریا بر گردن محمودآباد

فوت ۱۸ محمودآبادی در موج پنجم کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که در موج پنجم کرونا ۱۸ نفر در شهرستان محمودآباد جان خود را از دست دادند که نسبت به ماه های قبل رشد زیادی داشته است.

دکتر عباس توان وضعیت کرونایی شهرستان را بحرانی و وخیم توصیف کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از شهرستان محمودآباد در بیمارستان ها بستری هستند که ۴۳ نفر در بیمارستان شهدا و ۶۰ نفر دیگر هم در بیمارستان و مراکز درمانی شهرهای اطراف تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان محمودآباد تنها یک بیمارستان دارد، گفت: روند افزیشی بیماران بستری از یک سو و مراجعه افراد غرق شده از سوی دیگر مشکلات کادر درمانی را دو چندان کرده است .

مدیر شبکه بهداشت درمان محمودآباد افزود : در این شرایط حاد کرونایی متاسفانه نیروهای اورژانس ما بیشتر در گیر غرقی های دریا هستند که کار را به شدت سخت کرده است.

وی توضیح داد : وقتی یک غرقی به بیمارستان اعزام می شود اکثر نیروهای بیمارستان و اورژانس را درگیر می کند و همه مجبورند برای نجات جان این فرد تلاش کنند که با توجه به ظرفیت و امکانات محدود بیمارستان و پر بودن تخت های بیمارستان ز بیماران کرونایی، اوضاع از کنترل خارج می شود.

تشدید نظارت در ساحل و بازار

فرماندار محمودآباد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اوضاع کرونایی شهرستان بحرانی است و تعداد بیماران بستری نسبت به موج های قبلی رشد صد درصدی داشته است.

خسرو طالبی افزود : متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بین مردم چه در سواحل و چه در بازار و اماکن عمومی بشدت پایین است که با توجه به این شرایط پیش بینی می شود وضعیت قرمز در شهرستان ادامه یابد.

وی پرتردد و پر مسافر بودن شهرستان محمودآباد را پاشنه آشیل کنترل ویروس در این شهرستان عنوان کرد و گفت : با وجود تمامی هشدارها برای عدم سفر به استان های شمالی در تعطیلات سواحل شهرستان شلوغ می شود که کنترل کرونا را سخت کرده است.

طالبی همچنین به دوچندان شدن مشکلات کادر درمان در زمان شلوغی مسافر و در نتیجه افزایش غرقی اشاره کرد و افزود :مراجعه افراد غرقی به بیمارستان و مدیریت ساحل مشکلات شهر را دو برابر کرده است.

فرماندار محمود آباد با بیان اینکه طی دو روز گذشته تجمعات در ساحل کمتر شده است، گفت: چهار اکیپ نظارتی در سطح شهرستان و سواحل از امروز فعال شدند و محدودیت های کرونایی تشدید و برخورد با متخلفان جدی‌تر خواهد شد.

وی در خصوص سواحل شهرستان نیز توضیح داد : تمامی ورودی به دریا در سرخرود با نیوجرسی مسدود شده است و در محمودآباد نیز ورودی با ماسه و خاک بسته و راه دسترسی به دریا با ماشین وجد ندارد.

فرماندار محمودآباد ادامه داد: با توجه به راه های فرعی که وجود دارد امکان بستن تمام راه ها و کوچه های منتهی به دریا وجود ندارد ولی خواهش ما این است مردم و مسافران با توجه به وضعیت وخیم کرونایی شهرستان ما را یاری نمایند و از تجمع در ساحل و ورود به دریا خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل