ولایت امیر المؤمنین در معراج پیامبر(ص)/باطن روز غدیر چیست؟


ولایت امیر المؤمنین در معراج پیامبر(ص)/باطن روز غدیر چیست؟

حجت الاسلام ضیایی نیا گفت: اعلام ولایت و وصایت امیرالمومنین(ع) در روز غدیر نیز دارای یک وجه و صورت ملکوتی است که پیامبر(ص) از آن پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ پس از پیامبر ختمی مرتبت، حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) حجت خدا بر خلق و خلیفه الله هستند و پس از ایشان ائمه معصومین (علیهم السّلام) طبق نصّ الهی حجت خدا در زمین و خلیفه الله و جانشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشند. در معارف شیعی متأخر به خلیفه و جانشین خدا بودن ائمه معصومین (علیهم السّلام) کمتر توجه و تبیین شده است. از دیر باز مقام خلیفه الهی مورد ادعای فرقه های مختلف از جمله صوفیه و گروههایی که به مشرب صوفیان علاقمند هستند و همچنین حکام و دیگر گروهها قرار گرفته است اما در واقع تنها انسانهای کامل و خلیفه ها و حجتهای خداوندی بر روی زمین منحصرا ائمه اطهار (علیهم السّلام) هستند.

احادیث بسیاری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السّلام) درباره فضایل و منزلت والای حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السّلام) به ما رسیده است و بعضی از احادیث به ابعادی از منزلت و فضایل حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) اشاره دارد که ولایت، حجه اللهی و خلیفه اللهی حضرت را به اثبات می رساند.

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام سید محمدصادق ضیایی نیا، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به، جایگاه حضرت علی (ع) در روایات و قرآن کریم گفت: خداوند تبارک و تعالی در آخرین آیه سوره یس می فرمایند: "فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ" یعنی: پس منزه و پاک است خدایی که (ملک و) ملکوت هر موجود به دست (قدرت) او و بازگشت شما همه خلایق به سوی اوست.

وی افزود: مفسرین قرآن کریم از این آیه استفاده می کنند که برای هر چیزی یک وجود ملکوتی وجود دارد اعمال انسان همه دارای باطنی هستند که پس از مرگ، انسان حقیقت عملش را مشاهده خواهد کرد و روایات فراوانی هم در مورد این موضوع از حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین وارد شده است.

حجت الاسلام ضیایی نیا تصریح کرد: این را بعنوان مقدمه عرض کردم تا به این مطلب برسم که اعلام ولایت و وصایت امیرالمومنین در روز غدیر نیز دارای یک وجه و صورت ملکوتی است که پیامبر اکرم سال ها پیش از واقعه غدیر در سفر معراج آن صورت ملکوتی ولایت امیر الومومنین ع را مشاهده کردند.

وی افزود: معراج یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اعظم(ص) است که به تصریح قرآن کریم در سایه عبودیت آن حضرت رخ داده است و در اولین آیه سورة اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سورة نجم می توان اشاراتی را دربارة آن مشاهده کرد. آغاز ماجرا در سورة اسرا چنین آمده است:

حجت الاسلام ضیایی نیا عنوان کرد: پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برد که گرداگردش را پربرکت ساختیم، تا نشانه های خود را به او نشان دهیم. او شنوا و بیناست. مقام والای امیرالمونین ع نزد پروردگار یکی از چیزهایی است که پیامبر اکرم در چند موقف این سفر شگفت انگیز و ملکوتی مشاهده کرده اند.

وی افزود: ابن عباس می گوید: به خدا قسم ما به علی بن ابیطالب ع امیرالمومنین نگفتیم تا اینکه رسول خدا ص او را امیرالمومنین نامیدند. به اینکه روزی در مدینه کنار پیامبر بودیم که حضرت علی ع آمد و به پیامبر سلام کرد و پیامبر در جواب او فرمود: سلام بر تو ای امیرالمومنین. در این هنگام من از این کلام پیامبر تعجب کردم و به پیامبر عرض کردم : آیا این لقبی که به علی ع دادید از روی محبت شما به علی ع است یا این که دستوری است از طرف خدا؟

حجت الاسلام ضیایی نیا عنوان کرد: پیامبر (ص) فرمود: به خدا قسم هیچ چیزی درباره علی ع نگفتم ام مگر اینکه آن را با چشم خود دیده ام. پرسیدم ای رسول خدا در مورد علی ع چه دیده اید؟ پیامبر ص فرمود : شبی که مرا به آسمانها بردند بر در هیچ دری از درهای بهشت نرفتم مگر این که روی آن نوشته شده بود: عَلیُّ بنُ ابیطالبٍ اَمیرالمُومِنینَ مِن قَبلِ اَن یُخلَقَ آدَمُ بِسَبعینَ الفَ عامٍ علی بن ابیطالب امیر مومنان است؛ هفتاد هزار سال قبل از اینکه حضرت آدم (ع) خلق شود.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !