معرفی برگزیدگان جشنوارۀ «نیمه پنهان»


معرفی برگزیدگان جشنوارۀ «نیمه پنهان»

در آیین اختتامیۀ نخستین جشنواره عکس «نیمه پنهان» که با معرفی برگزیدگان، تقدیر از اصحاب رسانه و همچنین تجلیل از هاشمی نسب نمین، عکاس پیشکسوت همراه بود، رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره نوید داد که برای برگزاری دور دوم آن به صورت ملی و با هدف کمک به میراث تاریخی و فرهنگی ایران، تلاش خواهد کرد.

وحید مؤمن زاده، دبیر جشنواره عکس نیمه پنهان، در آیین اختتامیه این جشنواره که شامگاه گذشته (چهارشنبه_ششم مردادماه) در سالن همایش شهر رؤیاها برگزار شد، گفت: اغلب جشنواره‌هایی که با موضوع بناهای تاریخی برگزار می‌شود، خواستار تولید تصاویری کارت‌پستالی از آن‌هاست است اما اگر واقع‌بین باشیم، باید نیمۀ پنهان این بناها را هم ببینیم.

وی ادامه داد: میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان، میراثی ارزشمند است و حفظ آن بر تمام شهروندان واجب و ضروری اما متأسفانه سالانه و ماهانه و روزانه، شاهد شنیدن اخباری هستیم که به موضوع تخریب یک بنا یا نقض حریم آن می‌پردازند و اگر همۀ نگاه‌ها به سمت همان تصویر کارت‌پستالی باشد، دیر یا زود زیبایی‌های اصفهان را از دست خواهیم داد.

دبیر جشنواره عکس «نیمۀ پنهان» تصریح کرد: ازآنجاکه حفاظت از این آثار وظیفه تک‌تک شهروندان است و آگاهی‌رسانی نسبت به این وظیفه امری لازم، شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان اقدام به نشر فراخوان این جشنواره کرد و ۱۲۸۰ اثر از ۱۱۲ عکاس تا اتمام مهلت در نظر گرفته‌شده، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

مؤمن زاده افزود: پس از انجام داوری، ۴۹ اثر در بخش نمایشگاه چاپی و ۵۸ اثر برای بخش نمایشگاه دیجیتال پذیرفته شد و در نهایت، ۱۰۷ اثر را در کتاب جشنواره به چاپ رساندیم که امشب از آن رونمایی خواهد شد.

علی معینی، رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز در ادامه اظهار کرد: استقبال عکاسان از اصل جشنواره بی‌نظیر بود چراکه حرف تازه‌ای می‌زد و قرار نبود تنها یک آرشیو عکس کارت‌پستالی از میراث فرهنگی تهیه کند.

وی ادامه داد: محدودیت‌های کرونایی همۀ ما و بیش از همه، ما را درگیر کرد چراکه شاهدیم مشاغل و بخش‌های مختلف به کار خودشان ادامه می‌دهند اما مجموعه‌های زیر نظر شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان، بیش از یک سال است با تعطیلی اجباری روبرو شده و به همین دلیل نیز نتوانستیم آیین اختتامیه جشنواره عکس نیمه پنهان را زودتر از این تاریخ برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سپاهان (وابسته به شهرداری اصفهان) خاطرنشان کرد: باوجوداین که این کنش‌های فرهنگی_هنری و اجتماعی وظیفه سازمان ما نیست اما تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف آن ورود کنیم.

معینی افزود: طراحی جشنواره «حیات و ممات» برای مستند نگاری مرگ در تخت فولاد و زندگی در مجموعه‌های مختلف با تأکید بر کوه صفه، تلاش برای برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی با نام «شاردن» در حوزه گردشگری و همچنین تعطیل کردن باغ‌وحش صفه از جملۀ این اقدامات بوده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عکس پنهان، برپایی این جشنواره را قدمی برای مستند نگاری شهر و پیدا کردن ضعف‌ها از دریچه دوربین عکاسان دانست و تأکید کرد: این جشنواره با برپایی آیین اختتامیه تمام نمی‌شود بلکه با چاپ کتاب جشنواره و رایزنی با مسئولان مختلف به‌منظور ملی کردن آن ادامه خواهد داشت با این هدف که مسئولان امر را ترغیب به حفظ و حراست از ابنیه تاریخی ایران کرده باشیم.

بعد از اتمام این سخنان، از راضیه کشاورز، نیما آتش، سمیرا دردشتی، سمیرا قاسمی، پیمان شاه سنایی، درناز فخر، مجتبی جهانبخش، احسان امینی، امیر طاهری و برنا موسوی به‌عنوان فعالان رسانه، از شهرام احمدزاده، محمد آذربرزین و وحید مؤمن زاده به‌عنوان عوامل اجرایی جشنواره و همچنین، از میر عبدالله هاشمی نسب نمین به‌عنوان عکاس پیشکسوتی که با ثبت عکس‌هایی از آسیب‌های وارده به پل خواجو در دهه هفتاد مانع تردد ماشین از روی این پل شده بود، تقدیر شد.

هاشمی نسب، پیش از دریافت لوح تقدیر خود به همه توصیه کرد تا زنده‌اند به یکدیگر محبت کنند چراکه نیکی و بدی در گردش است و در نهایت به خود انسان‌ها بازمی‌گردد. او از عموم مردم خواست که در خدمت به وطن خود کوتاهی نکنند و همچنین، به عکاسان توصیه کرد که آرشیو اصولی آثار خود را جدی بگیرند.

رونمایی از پوستر کتاب و نمایشگاه جشنواره و اهدای گواهی حضور به‌صورت نمادین به چند تن از کسانی که آثار آن‌ها پذیرفته‌شده بود، از دیگر بخش‌های اختتامیه جشنواره عکس نیمه پنهان بود.

شهرام احمدزاده ترکمانی نیز بیانیۀ هیأت داوران را به نمایندگی از حمیدرضا صیادی و محمدرضا مؤمنی به این شرح قرائت کرد: «عکاسی به‌عنوان رسانه‌ای پویا و پرکاربرد نقش مهمی در زندگی بشر ایفا کرده، تا حدی که این نقش را در مدرنیته و پیشرفت‌های روزافزون جهان معاصر به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انکار کرد.

عکاسی دارای وجوه متعددی است که آن را در مقام رسانه‌ای تأثیرگذار و عمومی مقبولیت بخشیده، خصوصاً قابلیت بازنمایی سریع، واقع‌گرایانه و عملکرد گزارشی دوربین که فاکتور مستندسازی واقعه یا وضعیتی را ممکن می‌سازد. بدین گونه، عکس، به سبب پذیرفته شدن به‌عنوان ابزاری در راستای القای واقعیت، همواره بیانگر روایتی است ازآنچه در جامعه می‌گذرد.

یکی از وجوه کاربردی عکس و عکاسی نگاه اصلاح‌گرایانه به معضلات است که با تکیه‌بر وجه بازنمایانه دوربین و با نگاه دغدغه‌مند عکاس تکمیل می‌شود و جنبه‌ای پژوهشی ایجاد می‌کند. در تاریخ عکاسی، نمونه‌های زیادی در این زمینه می‌توان جست و تأکید جشنواره عکس نیمه پنهان که با محوریت نشان دادن تخریب‌ها، ناملایمتی‌ها و آسیب‌هایی که به دلیل رفتار غیرمسئولانه و اهمال در نگهداری میراث فرهنگی را تهدید می‌کند برگزار شد نیز بر همین امر بود.

هنر معماری هر سرزمین مبین بخشی از فرهنگ و هنر و زیست مردم آن سرزمین است و انعکاس وضعیت این بناها در جهت ثبت دوره‌ای و حفاظت آن‌ها می‌تواند اثری قابل‌توجه داشته باشد.»

عضو هیأت داوران نخستین جشنواره عکس نیمه پنهان ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به‌صورت ملی برگزار شود و تداوم داشته باشد تا به‌تبع آگاهی جامعه، اتفاقات خوبی برای سرزمینمان بیفتد.

پس از ایراد سخنان، برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

نفر اول: فاطمه پیشخوان

نفر دوم: مهدی تمیزی

نفر سوم: علی نجات‌بخش اصفهانی

اثر زهره لک و مریم کریمی نیز از سوی هیأت داوران شایستۀ تقدیر شناخته شد.

در پایان مراسم اعلام شد که نمایشگاه عکس آثار برگزیده جشنواره عکس نیمه پنهان، از هشتم مردادماه در گالری نگرش افتتاح می‌شود و تا ۲۵ مرداد برای تماشای آن فرصت هست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید