شور غدیر در خیابان‌های رشت زیربارش باران


شور غدیر در خیابان‌های رشت زیربارش باران

رشت - ایرنا - مردم ولایت مدار مرکز استان گیلان در زیر بارش باران همراه با سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی، سالروز تاریخ سال امت اسلامی با پذیرایی و شادی جشن گرفتند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، هر ساله با فرا رسیدن عید غدیرخم مردم سراسر کشور این عید بزرگ را که معروف به عید سادات می باشد را با برنامه های جشن و سرور و همچنین پخش شیرینی، شکلات و چراغانی کردن کوچه ها و خیابان ها گرامی می دارند.

در گیلان نیز هر ساله این عید، با شکوه خاصی در شهرهای این استان به خصوص در رشت برگزار می شود اما امسال به دلیل بارش های تابستانی و همچنین شیوع کرونا، برگزاری این عید رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و دوستداران برپایی این عید، با پخش شکلات و شیرینی در خیابان ها ، روز غدیر خم را گرامی داشتند.

همچنین شب گذشته (چهارشنبه) در پیاده روی فرهنگی میدان شهرداری رشت نیز جشن عید غدیر خم برپا شد اما به دلیل بارش شدید باران این جشن زود به پایان رسید و مردم در خودرهای شخصی خود با روشن کردن چراغ ماشین و بوق زدن ، این عید را گرامی داشتند.

چراغانی و تزئین خیابان های اصلی شهر توسط شهرداری رشت و همچنین سایر شهرداری های شهراهی مختلف گیلان، از دیگر برنامه های امسال عید غدیر خم بود که جلوه زیبایی را به مناطق مختلف این استان داده است .

مساجد و پایگاه های سراسر استان گیلان نیز به دلیل عید غدیر خم ، چراغانی و تزئین شدند و همچنین جشن هایی نیز در این مکان ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و با پخش شیرینی و شکلات انجام شد.

از سوی دیگر تعدادی از کسبه و بازاریان جلوی مغازه و حجره های خود، شیرینی، شکلات و نقل توزیع کردند و تعدادی نیز مبادرت به پخش چای و شرینی کردند تا رهگذارانی که در زیر بارش باران احساس سرما می کردند ، با خوردن شیرینی و آشامیدن چای داغ، سرمای حاصل از بارش باران و کاهش دما را به فراموشی بسپارند.

علاوه بر این طی چند روز اخیر بازار فروش سکه و کارت مربوط به عید غدیر رونق یافت که این مسئله در بازار کتابفروشان رشت ملموس تر بود. طبق رسوم دیرینه ، سادات در این روز کارت و یا سکه عید غدیر را خرید می کنند تا به پاس گرامیداشت این عید بزرگ ، این کارت و سکه را به دوستان و خویشاندان خود اهداء کنند،

البته طی چند سال اخیر سکه و کارت های مربوط به عید غدیر خم تنوع زیادی یافته که می توان به کارت های گوناگون و زیبا و همچنین وسایلی همچون جا سوئیچی ، دکورهای کوچک ، قرآن های کوچک و زیبا و غیره اشاره کرد که این تنوع باعث شده تا سادات برای خرید، وقت بیشتری را در بازار سپری کنند.

از سوی دیگر طبق همین رسم زیبا ، مردم نیز در روز عید غدیر با تهیه کادو به استقبال سادات می روند و با اهدای آن به خانواده سادات ، روز عید غدیر را گرامی می دارند که در این بین ، بازار لباس فروشی نیز طی روز گذشته و امروز رونق زیادی یافته و به خصوص فروشندگان پیراهن و تی شرت طی هفته جاری به دلیل عید غدیرخم، بازارشان رونق زیادی داشت.

واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، حضرت امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کردند و حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی(ع) بیعت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید