از اعلام برگزاری جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» تا انتشار خاطرات حاج قاسم سلیمانی


از اعلام برگزاری جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» تا انتشار خاطرات حاج قاسم سلیمانی

هفته گذشته برگزاری جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام شد.


ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛
از اعلام برگزاری جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» تا انتشار خاطرات حاج قاسم سلیمانی

هفته گذشته برگزاری جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات هفته گذشته روی داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:

بیشتربخوانید

از تکذیب خبر درگذشت یک نویسنده تا برگزار نشدن جایزه ادبی پروین اعتصامی

جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» برگزار می‌شود

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری نهاد‌های دانشگاهی و فرهنگی داخل و خارج از کشور و چهره‌های فرهیخته حوزه علوم انسانی، جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» را آبان سال جاری برگزار می‌کند.

جشنواره بین المللی «یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی» با هدف بررسی ریشه‌ها، گسست‌های ادبیات معاصر فارسی با ادبیات کلاسیک، مروری بر جریان‌های ادبیات معاصر فارسی، بررسی زمینه‌های تأثیر و تأثر ادبیات در هنرهایی، چون سینما، تئاتر، موسیقی و همچنین در حوزه رسانه برگزار می‌شود.

ثبت نام ۷۶۹ کتابفروشی در طرح «تابستانه کتاب»

پس از طرح «بهارانه کتاب» که برای حمایت از کتابفروشی‌ها برگزار شد، شاهد اجرای طرح حمایتی دیگری از این قشر با عنوان طرح «تابستانه کتاب» هستیم. ثبت نام در این طرح از ۲۹ تیرماه آغاز شده و تا دو روز دیگر به پایان می‌رسد.

از زمان آغاز ثبت نام در طرح تابستانه کتاب تا امروز چهارم مرداد ماه، ۷۶۹ کتابفروشی برای عضویت در طرح ثبت نام کردند. از این میان ۱۸۲ کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۵۸۷ کتابفروشی در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند. تاکنون هیچ آماری از تعداد کتابفروشی‌هایی که در این طرح فروش دارند اعلام نشده است. پس از پایان مهلت ثبت نام، کار بررسی کتابفروشی‌ها برای عضویت در طرح آغاز می‌شود.

پرداخت مطالبات کتابفروشان در طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰»

مطالبات کتابفروشی‌های عضو طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسویه و پرداخت شد.

در طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» که با مشارکت و استقبال ۸۸۷ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور برگزار شد، ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ ریال به فروش رسید.

طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از ۱۷ خردادماه آغاز به کار کرد و با توجه به استقبال عمومی از آن و مطالبه کتابفروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح، تا ۲۵ خردادماه ادامه پیدا کرد.

تصویب خرید بیش از ۴ میلیارد تومان کتاب از ابتدای امسال تاکنون

خرید کتاب از ناشران یکی از طرح‌هایی است که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین منابع مورد نیاز کتابخانه‌های کشور برگزار می‌کند. در قالب این طرح ناشران کتاب هایشان را برای بررسی در هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد ارسال می‌کند و پس از بررسی تعدادی از کتاب‌های ناشران خریداری می‌شود.

از ابتدای امسال تا کنون هیئت انتخاب و خرید وزارت ارشاد در سه جلسه تعدادی کتاب را برای خرید انتخاب کرده است. از جمله در جلسه ۶۳۳ این هیئت خرید ۳۲۲ عنوان کتاب در ۵۳ هزار و ۱۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱ میلیارد و ۹۸۳ میلیون ۱۸۰ هزار تومان و در جلسات ۶۳۴ و ۶۳۵ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۸۱۴ عنوان کتاب در ۸۰ هزار و ۵۰۰ نسخه به مبلغ کل ۴ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان تصویب شد.

بخش‌های «پادکست» و «۹۰ ثانیه» جشنواره قصه‌گویی کانون تمدید شد

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامل پنح بخش «ملی»، «بین‌الملل»، «برترین قصه‌های کشور»، «قصه زندگی من» (۹۰ ثانیه) و «پادکست» است.بر همین اساس بخش «پادکست» تا ۵ مرداد و بخش «قصه ۹۰ ثانیه» این دوره از جشنواره تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ تمدید شد.«پادکست» بخش جدیدی است که برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی فرصتی تازه برای آن دسته از علاقه‌مندان به قصه‌گویی را فراهم کرده است تا از طریق ابزار‌های نوین به ترویج این هنر بپردازند.

برگزیدگان نخستین جایزه بزرگ غزل فارسی معرفی شدند

نخستین جایزه بزرگ غزل فارسی که در پاییز ۱۳۹۹ کار خود را با انتشار فراخوان آغاز کرده بود، با معرفی برگزیدگان در صفحه مجازی اش به کار خود پایان داد. در صفحه مجازی جایزه بزرگ غزل فارسی آمده است:

«با سلام خدمت اهالی ادبیات و شاعران و شعر دوستان
با توجه به شرایط فعلی کشور و شیوع دوباره بیماری کرونا اختتامیه‌ی جشنواره‌ی بزرگ غزل فارسی، در تاریخ مقرر، آنطور که باید و شاید قابل برگزاری نبود و نیست. در نظر داشتیم برنامه‌ای حضوری و مناسب شأن شما فرهیختگان و مخاطبان عزیز غزل فارسی برگزار کنیم.

امروز، اما در قالب این پست، بنا به عهد معهود نتایج جشنواره و برگزیدگان هر یک از بخش‌ها را اعلام میکنیم و به یاری خدا در آینده‌ای نزدیک آیین اختتامیه را در قالب لایو اینستاگرامی با حضور برگزیدگان و شعرخوانی و پرسش و پاسخ به جا می‌آوریم.»

خاطرات محافظ حاج قاسم سلیمانی چاپ شد

کتاب «من محافظ حاج قاسم» نوشته هاجر پورواجد، شامل خاطرات شفاهی پاسدار شهید وحید زمانی نیا، از محافظان همراه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد، به‌تازگی و همزمان با سالروز تولد این شهید، با همکاری موسسه فرهنگی و پژهشی مبین و انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب یکی از عناوین مجموعه «محافظان آسمانی» است و مطالبش در قالب داستان کوتاه ارائه شده‌اند. این مجموعه برای سه‌تن از محافظان سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد منتشر شده است.

شهید وحید زمانی نیا در سال ۱۳۷۱ در استان تهران در خانواده‌ای انقلابی دیده به جهان گشود. زندگی در محله شهر ری و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از همان کودکی وحید را شیفته اهلبیت (ع) کرد. وحید از دوران نوجوانی تصمیم گرفت پاتوق خودسازی و تهذیب نفسش را حرم سیدالکریم قرار دهد؛ طوری که هرگاه در تهران بود خودش را شب‌های جمعه به بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌رساند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی