سد گاوشان درمان اورژانسی بی‌آبی‌های کلانشهر کرمانشاه


سد گاوشان درمان اورژانسی بی‌آبی‌های کلانشهر کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - مشکل کمبود آب کلانشهر کرمانشاه قرار است با افتتاح فاز اضطراری تصفیه‌خانه که تامین آب شرب آن از محل سدگاوشان پیش بینی شده وارد مدار گردد تا هزار لیتر در ثانیه آب به خطوط توزیع آب شرب تحویل شود، به این امید که افت و کمبود آب شرب این کلانشهر یک میلیون نفری به حداقل ممکن برسد.

به گزارش ایرنا؛ خشکسالی، کمبود منابع آبی، افت فشار و قطعی آب در برخی محلات کرمانشاه به بحث پرهیاهوی این روزها تبدیل شده است و روزی نیست که خطر کمبود منابع آبی و تاکید برای مصرف بهینه تاکید نشود.

کاهش نزولات جوی از سهم عمده ای در این خشکسالی برخوردار است به گونه ای که کاهش بارش باران در استان طی ۵۰ سال گذشته نادر و کم سابقه اعلام شده است.

به نقل از آمار سازمان هواشناسی کشور درباره میزان کاهش بارندگی‌های کشور در سال زارعی جاری؛ کرمانشاه با ۱۸۰ میلی متر منفی نسبت به میانگین دراز مدت استان بیشترین میزان کاهش بارندگی را بین استان‌های کشور دارد.

علاوه بر برخی محلات و مناطق کرمانشاه که بالا و پایین شهر هم ندارد، نزدیک به ۴۶۰ روستای استان کرمانشاه با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت با تنش آبی و کم آبی روبرو است.

اما و اگرها برای جبران کمبود منابع آبی به مردم و مسولان مرتبط است، مصرف بهینه و خودداری از شستن خودرو، کوچه و باغات با آب شرب از جمله تاکیداتی است که همواره از سوی مسوولان به مردم و کشاورزان گوشزد می شود و از سوی دیگر باید پرسید که برنامه و پروژه های ادارات مربوطه برای مدیریت و جبران این کمبودها چیست؟

۳۰درصد ذخایر سد مخزنی خالی از آب است

از همین رو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، به ۱۲ سد مخزنی در استان با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی اشاره کرد و افزود: از این میزان تاکنون ۹۴۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است که نزدیک به ۷۰درصد است.

«محمودرضا شهلایی» ادامه داد: با تطبیق این میزان آب ذخیره شده در این تاریخ نسبت به زمان مشابه سال گذشته نزدیک به ۲۲درصد کاهش ذخایر آبی در پشت سدها را شاهد هستیم که دلیل اصلی آن کاهش شدید بارش ها و در نتیجه کاهش رواناب ها است و همین امر موجب شده است ذخیره سازی آب نسبت به سال گذشته کمتر شود.

وی با بیان اینکه شرایط ذخیره آبی استان تقریبا خوب است، افزود: باید منابع آبی موجود را همچنان مدیریت و رصد کنیم چرا که ممکن است در سال جدید آبی باز هم با کاهش نزولات آسمانی مواجه شویم.

شهلایی یادآور شد، بارش متوسط استان در سال آبی ۹۸ در حدود ۳۹۸میلی متر بوده است، حال آنکه که در سال آبی جدید یعنی در سال ۹۹، به ۲۹۷ میلی متر رسید که گویای کاهش ۲۵ درصدی است.

به گفته وی، یک سال آبی از ابتدای مهر ماه شروع و تا پایان شهریورماه سال بعد محاسبه می شود.

سد گاوشان درمان اورژانسی بی‌آبی‌های کلانشهر کرمانشاه

کاهش آب سدهای استان کرمانشاه

فاز اضطراری تصفیه خانه وارد مدار می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص تصفیه خانه آب شرب شهر کرمانشاه از محل سد گاوشان نیز گفت: این تصفیه خانه یک پروژه بسیار بزرگ و پیچیده است و برای ذخیره و تصفیه آب به میزان ۶۳ میلیون مترمکعب در سال طراحی شده و برای تامین آب شرب شهر تا افق ۱۴۱۵ در نظر گرفته شده است.

این مسوول با بیان اینکه این تصفیه خانه در خاورمیانه در نوع خود بی نظیر است، ادامه داد: متاسفانه شرایط ظالمانه تحریم و مسائل اعتباری و مالی باعث شد بهره برداری از پروژه با تاخیر روبرو شود لیکن قرار است فاز اضطراری آن تا چند روز آینده وارد مدار شده و تا هزار لیتر در ثانیه آب به خطوط توزیع آب شرب تحویل داده شود و امیدواریم با وارد مدار شدن این میزان آب شرب افت و کمبود آب شرب شهر به حداقل ممکن برسد.

وی ظرفیت تصفیه آب شرب را در این طرح در صورت تامین منابع مالی مورد لزوم و بهره برداری کامل ۲/۵ مترمکعب در ثانیه دانست و افزود: هدف نهایی ما نیز همین است.

شهلایی در پایان سخنان خود خواهان همکاری بیشتر مردم خصوصا کشاورزان استان برای صرفه جویی در مصرف آب شد و افزود: پرهیز از کشت محصولات پرآب‌بر در بخش کشاورزی توصیه می شود و در بخش خانگی نیز همواره رعایت الگوی مصرف مورد توجه قرار گیرد و ضروری است بین منابع و مصارف تعادل ایجاد شود.

لزوم پرهیز از آب شرب برای مصارف غیرضروری

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا از مردم خواست باتوجه به خشکسالی، کمبود بارش‌ها و همچنین کاهش منابع آبی در رعایت مصرف آب صرفه‌جویی کنند و از شستن فرش، حیاط، خودرو و محوطه اطراف منزل با آب شرب خودداری نمایند.

«فضل‌الله رنجبر» اظهار داشت: در بسیاری از محلات شهر کرمانشاه با کمبود آب شرب مواجه هستیم و در برخی از محلات، ساعات قطعی آب افزایش پیدا کرده است از همین رو از همه همشهریان درخواست دارم با هدف کمک به بسیاری از شهروندانی که با بی آبی و کم آبی مواجه هستند در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی با بیان اینکه سطح آب سراب قنبر شهر کرمانشاه نیز بسیار کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: همچنین سطح آب چاه های میان دربند که یکی از منابع مهم تامین آب بخشی از محلات شهر کرمانشاه است نیز بسیار کاهش یافته است از همین رو با کمبود تامین آب شرب مواجه هستیم.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: در بازدیدهای اخیری که از محلات حاشیه شهر کرمانشاه داشته ام به ویژه در دولت آباد، جعفرآباد، شاطرآباد، حکمت آباد، دره دراز و برخی از محلات دیگر متاسفانه درب منازل، خودرو و حتی حیاط را با آب شرب شست و شو می دهند که تقاضا دارم از این کار خودداری شود.

رنجبر ادامه داد: در وضعیت اضطراری کمبود تامین آب مواجه هستیم و با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آب می توانیم با صرفه جویی، از این چند ماه گرم سال عبور کنیم.

سد گاوشان درمان اورژانسی بی‌آبی‌های کلانشهر کرمانشاه

نمایی از تصفیه خانه آب کرمانشاه

آبیاری باغات با آب شرب را گزارش دهید

فرماندار کرمانشاه اضافه کرد در برخی از روستاها و مسیر انتقال آب به شهر کرمانشاه نیز مشاهده می شود از آب شرب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می کنند، از اهالی روستاها درخواست دارم در صورت مشاهده، این موارد را سریعا به فرمانداری کرمانشاه و شرکت آب و فاضلاب گزارش کنند و آدرس را اطلاع دهند.

وی افزود: با توجه به حمایت های استاندار کرمانشاه، دادستان و فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه در کوتاه ترین زمان با این افراد خاطی برخورد خواهیم کرد چرا که تامین آب شرب شهروندان یک ضرورت است.

رنجبر یادآور شد، جلسات خوبی با حضور استاندار و معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تشکیل شده است و همکاران شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای پیگیر هستند، در روزهای آتی بخشی از آب سد گاوشان به منابع تامین آب شهر کرمانشاه اضافه شود که امیدواریم به موقع بتوانیم این مقدار آب را تزریق کنیم ولی تا آن زمان به همکاری بیشتر مردم نیاز داریم.

رنجبر افزود: باید در این راستا امر به معروف و نهی از منکر کنیم تا از مصرف موارد غیرضروری جلوگیری شود تا بتوانیم آب شرب محلاتی که با مشکل مواجه هستند را به یاری خدا تامین نماییم.

۲۰درصد تامین منابع آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان است

در پایان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه با خشکسالی بی سابقه ای مواجه هستیم، گفت: امسال تاثیر این خشکسالی بیشتر بر تامین منابع آب شرب بوده است که یا چشمه و یا چاه است.

«علیرضا کاکاوند» با بیان اینکه ۲۰درصد تامین منابع آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان است، افزود: مابقی منابع تامین آب استان از چشمه و چاه است که با کاهش ۷۰درصدی آبگیری چشمه ها مواجه هستیم، چاه ها یا خشک شده اند و یا چهار لیتر بر ثانیه افت آبگیری داشته اند.

وی اضافه کرد، چون از زمستان گذشته پیش بینی شد که سال سختی پیش رو است جلسات مستمر و پیگیری هایی انجام شد و اکنون که در اوج گرمای تابستان قرار داریم به نسبت سالهای گذشته در وضعیت بهتری هستیم.

کاکاوند یادآور شد، آبرسانی در شهرهای استان به جز «کرمانشاه» و «بانه‌وره» در پاوه مشکلی وجود ندارد و در روستاها در سال گذشته در همین ایام مشابه نزدیک به ۱۸۰روستا با تانکر آبرسانی شد و اکنون ۱۳۷روستا با تانکر آبرسانی می شود که گویای بهترشدن وضعیت است، ناگفته نماند بیشتر نارضایتی مردم به ویژه در روستا بر اثر توزیع آب است که به عوامل متعددی همچون سوختن پمپ آب در روستا مرتبط است.

وی با تاکید براینکه متولی تامین آب شهر کرمانشاه آب منطقه ای است که طرح تامین آب از سد گاوشان را در نظر دارد، گفت: قرار براین بود این طرح در سال ۹۴ به بهره برداری برسد که هنوز انجام نشده ولی گفته شده که در این هفته به بهره برداری خواهد رسید و با بهره برداری از این فاز به صورت اضطراری بیشتر مشکلات حل می شود.

سد گاوشان درمان اورژانسی بی‌آبی‌های کلانشهر کرمانشاه

استفاده از آب شرب برای مصارف غیرضروری

۷هزار و ۱۳۰لیتر بر ثانیه رکورد بی سابقه مصرف آب کرمانشاهیان در روز عید قربان

این مسوول ادامه داد: برخی محلات کرمانشاه با افت فشار مواجه هستند و برخی محلات در ساعاتی با قطعی آب مواجه هستند که اوج این مشکل در روز عید قربان امسال بود، به شدت مصرف آب در این روز بالا رفت و پیک مصرف آب در این روز هفت هزار و ۱۳۰ لیتر بر ثانیه در شهر کرمانشاه گزارش شد که رکوردی بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اضافه کرد، در آن روز برخی مناطق مثل شهرک مهدیه با مشکل مواجه شد که به ناچار خط اضطرار برای آنان در نظر گرفته شد و برخی مناطق مثل سراب قنبر، باغ نی، فدک و جعفرآباد نیز با مشکل مواجه شد که چند روز بعد حل شد.

وی با ابراز پوزش به دلیل قطعی های ناخواسته و یا افت فشار آب در برخی محلات افزود: سال سختی پیش رو داریم و باید مصرف را مدیریت کنیم، این مصرف نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به نسبت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۲درصد افزایش داشته است.

کاکاوند با بیان اینکه در مجموع با هزار لیتر بر ثانیه در شهر کرمانشاه با کمبود آب مواجه هستیم، افزود: باید مدیریت مصرف صورت گیرد، آبیاری باغات و مزارع چه در شهر و چه در روستا نباید از آب شرب انجام شود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

گزارش از زهره کریم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی