حفظ و نگهداری بافت تاریخی دزفول نیازمند مشارکت بیشتر شهرداری است


حفظ و نگهداری بافت تاریخی دزفول نیازمند مشارکت بیشتر شهرداری است

دزفول- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: حفظ و نگهداری بافت تاریخی دزفول نیازمند مشارکت بیشتر شهرداری و سایر نهادهای مربوطه است.

مهدی چناری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود چهار ماه پیش با توجه به تخریب قسمت بیرونی خانه تاریخی اشعری و خطر ریزش خانه تاریخی علیداد قاسمی، برای جلوگیری از بروز حادثه نامه نگاری‌هایی با فرمانداری انجام دادیم که با همکاری فرماندار رفع مشکلات مرمت این خانه‌های تاریخی در نشست شورای تامین شهرستان مطرح شد.

وی ادامه داد: شهردار وقت در آن نشست پیشنهاد داد که شهرداری دزفول این ۲ ملک تاریخی را پس از کارشناسی توسط کارشناس رسمی دادگستری خریداری و یا نسبت به اهدای یک زمین به صورت معاوضه بر مبنای قیمت ملک اقدام کند که این پیشنهاد به تصویب شورای تامین رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: پس از گذشت چهار ماه و با وجود پیگیری‌های فراوان، لایحه خرید این ۲ ملک توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر سپرده شده است.

وی اظهارامیدواری کرد اعضای شورای شهر دزفول با توجه به حساسیت و اهمیت حفظ آثار تاریخی و بافت قدیم هرچه سریعتر و قبل از ریزش این بناهای تاریخی اقدام لازم را انجام دهند تا پس از خریداری توسط شهرداری، سازمان بازآفرینی شهرداری برای مرمت آنها اقدام کند.

چناری با بیان اینکه بافت تاریخی از مجموعه‌های ارزشمند دزفول وسعتی بیش از ۲۴۰ هکتار دارد، اظهارداشت: شهرداری دزفول در سالهای گذشته کمک زیادی کرده ولی نیاز است علاوه بر مرمت و بازسازی‌ در زمینه تملک بناهایی که مالکشان توان نگهداری ندارد، هم ورود کند.

وی ادامه داد: شهرداری با خرید سالانه یک یا ۲ بنای تاریخی می‌تواند کمک خوبی داشته باشد تا بتوان در آینده با استفاده از بودجه‌های دولتی و مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران آنها را مرمت و احیا کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه بافت تاریخی این شهر را نمی‌توان در یک مرحله مرمت کرد، اظهارداشت: اگر یک یا ۲ بنا مرمت، خریداری و بهره برداری شوند این بافت به صورت مرحله به مرحله آماده پذیرش گردشگر و اشتغالزایی می‌شود.

وی توجه به بافت تاریخی دزفول را موجب حفظ هویت این بافت دانست و افزود: انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند تا بافت تاریخی به عنوان یک سرمایه به خوبی حفظ و نگهداری شود.

بناهای تاریخی زیادی در دزفول وجود دارد که به علت ناتوانی مالکان برای مرمت و بازسازی شاهد تخریب و ریزش این گنجینه‌های تاریخی هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ