برگزاری جشن‌های عید غدیر در همدان تا روز مباهله ادامه دارد


برگزاری جشن‌های عید غدیر در همدان تا روز مباهله ادامه دارد

همدان- ایرنا- دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان گفت: برگزاری برنامه ها و جشن های عید سعید غدیر خم از جمله راه اندازی کاروان های شادی با عنوان «از غدیر تا ظهور» تا روز مباهله (بیست‌وچهارم ذی‌الحجه) ادامه دارد.

مهدی صلواتیان روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: چندین برنامه تا پیش از رسیدن عید سعید غدیر خم برگزار شده است همچنین همزمان با روز عید غدیر، ساعت ۶ صبح امروز ۶۰ دوچرخه سوار مسیر میدان شریعتی تا باغ موزه دفاع مقدس را رکاب زدند.

وی اضافه کرد: دوچرخه سواران پرچم های سبز و سفید رنگ منقش به نام امیرالمومنی علی( ع) را در دست داشتند و در پایان این برنامه پس از برگزاری یک مسابقه به برگزیدگان و کسانی که نامشان علی و محمد بود جوایزی اهدا شد.

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان بیان کرد: همچنین ساعت ۱۰ صبح امروز دوچرخه سواران مسیر بلوار ارم را رکاب زدند و ساعت ۱۷ نیز بزرگترین کاروان با حضور ۳۰۰ دوچرخه سوار در شهرک شهید آیت الله مدنی از مسجد سید الشهدا (ع) تا حسینیه کهنوشی ها را رکاب می زنند.

صلواتیان بیان کرد: بیش از ۳۱۳ کاروان شادی در استان همدان از عید غدیر تا روز مباهله در سطح شهرهای استان همدان تردد می کنند و صبح امروز نیز ۳۰ تا ۴۰ کارناوال خودروهای تزئین شده و منقش به نام مبارک حضرت علی (ع) در سطح شهرها به راه افتاد.

وی ادامه داد: عصر امروز نیز کاروان موتورسواران در میدان باباطاهر تجمع کرده و از پیمودن کمرندی دور شهر همدان در میادین امام زاده عبدالله جمع می شوند.

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان اظهار داشت: همزمان با عید سعید غدیر خم پخت ۳۱۳ هزار پرس غذا در آشپزخانه دانشگاه های مفتح، آزاد بوعلی و دیگر دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفت که قرار است ظهر و عصر هنگام در بین افراد نیازمند و هیات های مذهبی توزیع شود.

صلواتیان افزود: مراسم جشن بزرگی در میدان اصلی شهر همدان از ساعت ۱۹ با حضور مردم دارالمومنین و سخنرانی حجت الاسلامی شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان برگزار می شود که ۷۲ تن از افراد به قید قرعه با قطار راهی مشهد می شوند.

وی برگزاری مراسم عهد اخوت، نورافشانی و سرود را از برنامه های جنبی جشن عید غدیر دانست و گفت: موکب و ایستگاه هایی در میادین اصلی شهر همدان از جمله آرامگاه بوعلی و بعثت راه اندازی شده که در آن برخی جوانان اقدام به ماشین نویسی می کنند.

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان گفت: آیین بازسازی واقعه غدیر در راستای معرفی، ترویج و انتقال فرهنگ غدیر به نوجوانان و نسل های آینده و الگو سازی عید غدیر با استفاده از آیات و روایات عصر جمعه در باغ موزه دفاع مقدس با حضور امام جمعه همدان برگزار می شود.

صلواتیان با بیان اینکه ۱۱۰ عنوان برنامه متنوع به مناسبت دهه ولایت و عید غدیر در استان برگزار می شود بیان کرد: برنامه هایی در مساجد در حال برگزاری است که به منظور پیشگیری از شیوع کرونا اجرای این برنامه ها در فضای باز مورد تاکید بوده است.

«غدیر خم» نام ناحیه ‌ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد مصطفی(ص) پیامبر بزرگوار اسلام، در ۱۸ ذی حجه سال ۱۰ هجری قمری، امام علی(ع) را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از طرف خداوند متعال اعلام فرمود که سالروز این واقعه به عید غدیر شهرت دارد.

۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است، در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403