به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید


به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

یکی از مادران می‌گفت:«وقتی هدیه را آوردید و گفتید خانه‌تان را برای عید غدیر تزیین کنید،کیک بپزید و جشن بگیرید،پیش خودمان...

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ بزرگ‌ترین عید بیاید و دست بچه جهادی‌ها خالی باشد؟ عید محبوب فرشته‌ها از راه برسد و چراغ خانه‌های محبوب خدا روی زمین خاموش باشد؟ باشکوه‌ترین جشن سال بیاید و کسی نباشد لبخند بنشاند روی لب بچه‌های حاشیه شهر؟... برای اهالی گروه «امام حسنی‌ها» – که سال‌هاست شهره‌اند به سفره‌داری کریمانه نیمه رمضان - همین سئوال‌های خودمانی پشت صحنه کافی بود برای اینکه دوباره پاشنه‌های عاشقی‌شان را وربکشند و این بار به عشق «حضرت پدر»، نور و شادی ببرند به خانه‌های فراموش‌شده.

سراپا شور و شوق بودند برای به راه‌انداختن بساط جشن غدیر اما یادشان نرفت که قرار گذاشته‌اند هر قدمی که در مسیر فعالیت‌های خیریه برمی‌دارند، رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد، که تمیز و قشنگ و شکیل باشد، که شأن دریافت‌کننده آن خدمت را حفظ کند و... اینطور است که حالا بعد از گذشت 3 سال، به لطف ایده‌های جذابی که از دل‌های مشتاق و ذهن‌های خلاق برآمده، دست امام حسنی‌ها برای برپایی جشن عید غدیر در دل بچه‌های مناطق محروم حاشیه شهر حسابی پر است. امسال هم هدیه‌های چشم‌نواز و جذاب این گروه خوش‌فکر، چند روز مانده به روز عید، یکی از شیرین‌ترین غافلگیری‌ها را برای بچه‌های حاشیه پایتخت رقم زد و خانه دل‌های کوچکشان را با ریسه‌های محبت مولا (ع) چراغانی کرد. با گفت‌وگوی ما با «مهدیس جعفرزاده»، مسئول خواهران جمعیت مردمی امام حسنی‌ها همراه باشید تا با بسته عیدانه غدیر این گروه بیشتر آشنا شوید.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

برای جشن مشهور آسمان‌ها چه کرده‌ایم؟

آن‌هایی که دستی بر آتش فعالیت‌های خیریه دارند، گروه «امام حسنی‌ها» را با برنامه افطاری ماه مبارک رمضان و بسته‌های افطاری شکیل و خاص‌شان برای خانواده‌های کم‌برخوردار و در کنارش، برنامه متفاوت «مادر قهرمان من» برای بزرگداشت مادران سرپرست خانوار می‌شناسند. حالا اما عید غدیر هم به عرصه فعالیت‌های این گروه اضافه شده. از ماجرای ورود این گروه به بحث جشن غدیر، آن هم با یک هدیه جذاب دیگر که می‌پرسم، «مهدیس جعفرزاده» می‌گوید: «اوایل، ما هم مثل بسیاری از گروه‌های جهادی و خیریه، سعی می‌کردیم در بحث تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق برای خانواده‌های کم‌برخوردار و موارد مشابه فعالیت کنیم. اما از یک جایی به بعد، با توجه به اینکه خوشبختانه گروه‌های فراوانی در این زمینه مشغول خدمت‌رسانی هستند، تصمیم گرفتیم در این مسیر، روی فعالیت‌های فرهنگی متمرکز شویم. با این نگاه، هیچ برنامه‌ای را بدون پیوست فرهنگی اجرا نکردیم. بعد از جا افتادن برنامه‌های افطاری نیمه رمضان و روز مادر، از 3 سال قبل، دل‌ها و فکرهایمان به سمت عید غدیر رفت. این اتفاق، دلیل مشخصی هم داشت؛ غدیر، بزرگ‌ترین عید ما شیعیان است و در روایات، تاکید فراوانی بر بزرگداشت این عید شده.

ببینید، اتفاقی که درباره اعیاد ملی ما رقم خورده، این است که همیشه تاکید شده و می‌شود مثلاً شب چله و شب عید نوروز، هرطور شده و با هر امکاناتی، در خانه‌ها جشن و دورهمی برگزار شود. به همین دلیل، این اعیاد تبدیل به سنت‌های ثابت خانواده‌های ایرانی شده. اما چنین اتفاق خوبی برای عید غدیر که بزرگترین عید شیعه است، در جامعه ما نیفتاده. در عظمت عید غدیر، روایات فراوانی وارد شده و حتی سفارش شده 3 روز برای آن جشن گرفته شود. بزرگان دین ما توصیه کرده‌اند: در روز عید غدیر حتماً جشن بگیرید، لباس نو بپوشید، هدیه بدهید، اطعام کنید، قرض بدهید و.... با خودمان فکر کردیم چنین عید بزرگی، جای کار فراوانی در حوزه فرهنگی دارد. بنابراین از 3 سال قبل، عید غدیر هم به تقویم فعالیت‌های ما اضافه شد.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

به نام غدیر و برای بچه‌ها

«ایده‌پردازی و طراحی‌هایمان را براساس همان 3 محور مورد اشاره در روایات شروع کردیم؛ جشن گرفتن، هدیه دادن و تا حدی اطعام کردن. از طرف دیگر، دیدیم ما در برنامه‌هایمان، کمتر به بچه‌ها پرداخته‌ایم و سهم آنها در فعالیت‌هایمان، کمرنگ بوده. اینطور بود که فکر کردیم با محوریت بچه‌ها، هدیه طراحی کنیم و به‌واسطه آن، جشن عید غدیر را به خانه‌های خانواده‌های کم‌برخوردار در حاشیه شهر ببریم. دوست داشتیم این حرکت، بهانه و مقدمه‌ای شود برای اینکه جشن عید غدیر در خانواده‌ها تبدیل به یک سنت شود و همه هر سال این عید را – با هر سطح از امکانات - جشن بگیرند. به این ترتیب، عید غدیر از همان کودکی در ذهن و قلب بچه‌ها، بزرگ و مهم و دوست‌داشتنی خواهد شد.»

حالا نوبت طراحی هدیه بود. هدیه‌ای که قرار است غدیر را به روز شاد و دوست‌داشتنی برای بچه‌ها تبدیل کند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بچه‌های امام حسنی کلی درباره این موضوع فکر و مباحثه کردند. اما بشنوید از نتیجه این همفکری‌ها: «ایده اولیه این بود که برای عید غدیر یک بسته هدیه با محوریت بچه‌ها و با هدف برگزاری جشن خانگی طراحی کنیم. خب، معمولاً برای یک جشن خانگی چه کارهایی انجام می‌دهیم؟ چه چیزهایی لازم داریم؟ خانه را تزیین می‌کنیم، کیک می‌پزیم و... ما همه اینها را در بسته عیدانه غدیر قرار دادیم. به این ترتیب که پودر کیک برای بچه‌ها گذاشتیم که با کمک مادرها به‌راحتی و با کمترین امکانات می‌توانند آن را آماده کنند. علاوه‌ بر این، وسایل تزیین خانه به همان شیوه سنتی و دوست‌داشتنی را برایشان تدارک دیدیم.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

این بار، ریسه‌کشی با بچه‌هاست

«وسایل تزیین خانه برای عید غدیر، شامل ریسه، پرچم و بادکنک است که به شکل کاردستی کودکانه طراحی شده. به‌این‌ترتیب، خود بچه‌ها در آماده‌سازی این وسایل تزیینی مشارکت خواهند کرد. بچه‌ها با مدادرنگی داخل بسته، لامپ‌های سفید موجود را رنگ‌آمیزی می‌کنند و با نخ، آن‌ها را کنار لامپ‌های رنگی قرار داده و ریسه خودشان را می‌سازند. علاوه‌بر لامپ‌های کاردستی، عکس زیبای شهید حاج قاسم سلیمانی را که قهرمان همه ماست، در بسته قرار داده‌ایم تا بچه‌ها آن را هم برای هرچه زیباتر شدن ریسه‌شان استفاده کنند. بادکنک‌های سه‌رنگ مزین به نام مبارک امیرالمؤمنین (ع)، وسیله جذاب بعدی در این تزیینات محسوب می‌شود که توسط خود بچه‌ها باد خواهد شد.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

قبل از چاپ شعار غدیر روی پرچم

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

بعد از چاپ

حالا نوبت پرچم است؛ پرچم زیبایی که با هنر خود بچه‌ها آماده می‌شود. برای این منظور 2 پارچه رنگی، 2 شابلون و رنگ گواش در بسته قرار داده شده. بچه‌ها با استفاده از این شابلون‌ها و رنگ‌ها، دو پرچم زیبا با شعارهای «منم عاشق حیدر» و «علی فاتح خیبر» درست می‌کنند و در تزیین خانه‌شان از آنها استفاده می‌کنند. یک ریسه منگوله‌ای هم در بسته وجود دارد که بچه‌ها به کمک مادران‌شان می‌توانند آن را به پایین پرچم‌ها بدوزند و جلوه بیشتری به آنها بدهند.»

*بسته هدیه غدیرانه «امام حسنی‌ها» در یک نگاه

می‌دانستی ما یک قهرمان بزرگ داریم به نام امام علی (ع)؟

مهدیس جعفرزاده نمی‌گذارد کار به طرح این سئوال برسد که: پس تکلیف پیوست فرهنگی هدیه غدیری‌تان چه می‌شود؟ درحالی‌که یکی از این بسته‌ها را باز می‌کند، می‌گوید: «بسته هدیه غدیری ما برای بچه‌ها که با شعار «همه شادیم در بهترین روز خدا» تقدیمشان می‌شود، فقط شامل وسایل تزیین خانه و درست کردن کیک نیست. بخش اصلی این هدیه که برای ما اهمیت بسیار زیادی هم دارد، همان بخشی است که بار فرهنگی بسته غدیری ما را بر عهده دارد. ما در این هدیه، مستقیماً سراغ واقعه غدیر نرفتیم چون بچه‌ها در سنین پایین شاید نتوانند درک درستی از این اتفاق داشته باشند. به جای آن، محوریت این بسته هدیه غدیری را روی معرفی شخصیت امیرالمؤمنین (ع) گذاشتیم.

با خودمان فکر کردیم همیشه به بحث عطوفت و مهربانی ائمه اطهار (ع) پرداخته شده و همه حتی بچه‌ها با این بُعد شخصیت آنها آشنا هستند اما به بحث قهرمان بودن ائمه (ع) خیلی کم پرداخته شده. این در حالی است که در انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری، انواع و اقسام قهرمان‌های خارجی برای بچه‌ها ساخته شده و بچه‌های ما هم تحت‌تاثیر آن‌ها هستند. این قهرمان‌های خارجی، تبدیل به الگوهای خیالی بچه‌های ما شده‌اند درحالی‌که ما یک قهرمان واقعی و یک الگوی بزرگ به نام امام علی (ع) داریم اما فعالیت چشمگیر و موثری برای معرفی او به بچه‌ها صورت نگرفته.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

بنابراین به جای اینکه روی مهربانی امیرالمؤمنین (ع) تاکید کنیم، روی بحث قهرمان بودن ایشان تمرکز کردیم تا به بچه‌ها بگوییم این شخصیت قهرمان در روز عید غدیر از طرف خداوند به‌عنوان جانشین پیامبر اکرم (ص) انتخاب شد. خب، ابزار ما برای معرفی این قهرمان بزرگ چه بود؟ ما برای این هدف، قصه فتح خیبر توسط امیرالمؤمنین (ع) را محور این بسته عیدانه برای بچه‌ها قرار دادیم. فتح خیبر، همان واقعه بزرگی بود که قهرمان بودن امیرالمؤمنین (ع) در میان جمع اصحاب و یاران پیامبر (ص) را در باشکوه‌ترین شکل به نمایش گذاشت. این حادثه علاوه‌براین، بحث دشمن‌شناسی را هم می‌تواند به بچه‌ها آموزش دهد. بنابراین، داستان فتح خیبر به‌عنوان محور بسته عیدانه غدیر انتخاب شد و برای طرح این داستان، 2 محصول طراحی کردیم؛ کتاب و ماکت.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

کتاب «بهترین روز خدا»، هدیه گروه امام حسنی‌ها به بچه ها در روز عید غدیر

کتاب‌خوانی، چاشنی کیک‌خوران روز عید

«داستان کتابی که در بسته هدیه قرار داده‌ایم، داستان یک جشن خانگی در روز عید غدیر است که در خلال آن، ماجرای فتح خیبر توسط امیرالمؤمنین (ع) هم روایت می‌شود. این کتاب، ابتکار خود ما در جمعیت مردمی امام حسنی‌هاست. وقتی بعد از جست‌وجوی فراوان در حوزه کتاب کودکان، متاسفانه کتاب خوب و جذابی که قصه این فتح را با زبانی مناسب این گروه سنی روایت کرده باشد، پیدا نکردیم!، نگارش و طراحی کتابی با این موضوع را به چند نویسنده، طراح و تصویرساز کتاب کودکان سفارش دادیم و الحمدلله این کتاب با عنوان «بهترین روز خدا» برای بسته عیدانه غدیر ما آماده شد.

بچه‌ها با کمک پدر و مادرهایشان این کتاب را می‌خوانند و با متنی ساده و جذاب، با ماجرای تاریخی فتح خیبر توسط امیرالمؤمنین (ع) آشنا می‌شوند و به چنین قهرمانی افتخار می‌کنند. در این کتاب، قهرمانان داستان ما شعاری دارند با این عنوان: «منم عاشق حیدر/ علی فاتح خیبر». این شعار از دل کتاب استخراج و روی شابلون اجرا شده. در بخش قبل هم اشاره شد که بچه‌ها با استفاده از شابلون و رنگ داخل بسته و ابر اسفنجی، خودشان این شعارها را روی پارچه‌ها چاپ می‌زنند و پرچم‌های زیبایی برای تزیین خانه در روز عید غدیر درست می‌کنند. یک ارزش افزوده هم برای این کتاب در نظر گرفته‌ایم و آن، نسخه کتاب صوتی است. بارکد این کتاب صوتی در پشت کتاب درج شده و بچه‌ها با گوشی پدر و مادرشان می‌توانند آن را اسکن کرده و داستان کتاب را گوش کنند و لذت ببرند.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

ماکت فتح قلعه خیبر توسط امیرالمومنین(ع) در بسته عیدی غدیر

به صحنه نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید!

اما بشنوید از یک غافلگیری جذاب. وقتی بچه‌ها جعبه هدیه غدیر را باز می‌کنند، در کنار ریسه‌ها، بادکنک‌ها، پرچم‌ها و کتاب داستان، بسته‌ای شامل چند ماکت شبیه شخصیت‌های کتاب داخل بسته می‌بینند و کنجکاو می‌شوند از ماجرای این بسته سردربیاورند؛ ماجرایی که برای اهالی گروه امام حسنی‌ها، حکایت یک تیر و چند نشان بوده. جعفرزاده انگار هنوز هم از طراحی این بخش برای بسته عیدانه امسال ذوق دارد، لبخندبرلب می‌گوید: «بخش جدید و جذاب بسته عیدانه امسال که حسابی هم از آن استقبال شده، بحث جعبه‌ای است که این هدایا را در آن قرار داده‌ایم. با خودمان فکر کردیم بیاییم استفاده بهینه از این جعبه داشته باشیم و کاری کنیم دور انداخته نشود و کاغذش هدر نرود بلکه کاربردی باشد. این ایده مطرح شد که این جعبه را تبدیل به ماکت کنیم، ماکت همان داستانی که کتابش را در بسته قرار داده‌ایم؛ داستان فتح خیبر.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

بنابراین یک ماکت 3 تکه‌ای شامل قلعه خیبر، شتر و درختان نخل در جلد داخلی جعبه طراحی شد که آن دو تکه هم بعد از برش، به دو طرف قلعه چسبانده می‌شود. علاوه‌براین، در یک بسته جداگانه، ماکت شخصیت‌های این قصه شامل پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و «مَرحَب»(همان قهرمان یهودیان خیبر که امام علی (ع) با او مبارزه می‌کنند و شکستش می‌دهند) را قرار داده‌ایم.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

ماکت امیرالمؤمنین (ع) را در 3 موقعیت مختلف داریم؛ وقتی پرچم را از دست مبارک پیامبر اکرم (ص) می‌گیرند، در حال مبارزه با مرحب و در صحنه باشکوهی که درِ قلعه خیبر را از جا می‌کَنَند. بچه‌ها وقتی بسته هدیه را دریافت می‌کنند، بعد از ساخت کاردستی‌ها و تزیین خانه با آنها، طبق توضیحاتی که در جعبه نوشته شده، می‌توانند با قیچی، اجزای این ماکت را جدا کرده و بعد، با استفاده از این اجزا، یک صحنه نمایش براساس داستان فتح خیبر بسازند و با آن بازی کنند.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

برای این منظور، برای ماکت‌های شخصیت‌های داستان، هم پایه گذاشته‌ایم که بچه‌ها بتوانند آنها را در صفحه نمایش مقابل قلعه قرار دهند و هم اینکه چند عدد نِی در بسته قرار داده‌ایم که بچه‌ها با چسباندن نی به پشت ماکت شخصیت‌ها، بتوانند آنها را در دست گرفته و از پشت صفحه نمایش برای همدیگر نمایش اجرا کنند؛ نمایشی براساس همان داستانی که در این کتاب خوانده‌اند.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

تزیین خانه ها با اقلام بسته غدیرانه گروه امام حسنی‌ها- عید غدیر1400

وقتی 8 هزار خانه به عشق غدیر در سراسر کشور تزیین شد

«جامعه هدف اصلی بسته‌های عیدانه غدیر ما، بچه‌های عزیز خانواده‌های کم‌برخوردار مناطق محروم حاشیه شهر هستند؛ همان بچه‌هایی که خیلی‌هایشان هیچ‌وقت هدیه‌ای دریافت نکرده‌اند و تجربه‌ای از جشن ندارند. تمام انگیزه و امید ما در آماده‌سازی و توزیع این بسته‌های عیدی، نشاندن لبخند بر لب این بچه‌ها و شاد کردن خانواده‌هایشان بوده. امسال 8 هزار بسته هدیه غدیری آماده کردیم که بخش اصلی این بسته‌ها، سهم این بچه‌های عزیز حاشیه‌نشین شد. علاوه‌بر 50، 60 گروه زیرمجموعه جمعیت مردمی امام حسنی‌ها در تهران و شهرستان‌ها، گروه‌های خیریه و جهادی دیگری هم این بسته‌ها را از ما دریافت کردند تا برای مخاطب هدف خودشان توزیع کنند. البته باید بگویم از بقیه بچه‌ها هم غافل نبودیم...»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

تزیین خانه با اقلام بسته عیدانه غدیر توسط بچه ها

مسئول خواهران جمعیت مردمی امام حسنی‌ها مکثی می‌کند و در ادامه می‌گوید: «همان‌طور که اشاره شد، هدف مطلوب نهایی برای ما این است که عید غدیر، برای همه بچه‌ها و خانواده‌ها به یک عید محبوب و یک سنت تبدیل شود. بنابراین یک بخش از این بسته‌ها را هم به‌عنوان محصول فرهنگی، اختصاص دادیم به دوستان و مخاطبانی که کارهای ما را با علاقه دنبال می‌کنند و دوست دارند به مناسبت عید غدیر، هدیه‌ای متناسب با این جشن برای بچه‌هایشان تهیه کنند. خانواده‌ها، گروه‌های فرهنگی و خیریه‌ها در روزهای منتهی به عید غدیر با مراجعه به صفحه امام حسنی‌ها در اینستاگرام، از سراسر کشور این بسته‌ها را سفارش دادند و ما هم برایشان ارسال کردیم.

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

تزیین خانه ها با اقلام بسته غدیرانه گروه امام حسنی‌ها- عید غدیر1399

مسابقه‌ای هم ترتیب داده‌ایم و قرار است از میان عکس‌هایی که بچه‌ها از خودشان و تزیینات غدیری خانه‌هایشان با استفاده از اقلام این بسته برایمان می‌فرستند، به قید قرعه به تعدادی جایزه بدهیم. خانواده‌هایی که این بسته را خریداری کردند، حسابی از تنوع و جذابیت‌های اقلام آن استقبال کردند و اعتقاد داشتند جای چنین محصولات فرهنگی تا الان خالی بوده. خوب است بدانید قیمت این بسته را کاملاً به‌عنوان یک محصول فرهنگی و در کمترین میزان ممکن تعیین کرده‌ایم. عوایدی که از محل فروش این بسته‌ها حاصل می‌شود هم، صرف آماده‌سازی تعداد بیشتری بسته هدیه برای بچه‌های مناطق محروم و تأمین هزینه فعالیت‌های گروه خواهد شد.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

بسته عیدانه غدیر و اقلام تزیینی و فرهنگی داخل آن

امروز که فرشته‌ها خوشحالند، شما هم جشن بگیرید

هرچند تمام اعضای جمعیت مردمی امام حسنی‌ها در ذوق و شوق آماده‌سازی بسته‌های عیدی غدیر سهیم هستند، اما حکایت حال‌وهوای آن‌هایی که برای توزیع بسته‌ها به مناطق حاشیه شهر می‌روند، چیز دیگری است. هیچ‌کس مثل آنها نمی‌داند این هدیه غیرمنتظره، با دل بچه‌های این محله‌های محروم چه می‌کند. «فاطمه حسینخانی» که چند سالی است پای ثابت توزیع بسته‌های افطاری، هدایای روز مادر و حالا بسته‌های عیدی غدیر است، تا دلتان بخواهد، تجربیات قشنگ و دلنشین دارد از ارتباط بی‌واسطه با گیرندگان عزیز این هدایا. او که وظیفه پخش بسته‌ها در محله‌های محروم شهرستان اسلامشهر را بر عهده داشته، می‌گوید: «ما به خانه‌هایی سر می‌زنیم که آنقدر گرفتار فقر همه‌جانبه هستند که تجربه‌ای از چیزهایی مثل هدیه و جشن و تفریح ندارند. در این خانه‌ها، پدر و مادرها آنقدر گرفتار مسائل اقتصادی هستند که اصلاً نمی‌توانند به دیگر نیازهای بچه‌هایشان فکر کنند. شاید باورتان نشود، در یک خانه که 3 بچه زیر 6 سال دارند، بچه‌ها تا به حال مداد رنگی ندیده بودند و اصلاً نمی‌دانستند با این مداد و کاغذ چه باید بکنند! مادرشان از دیدن هدایای ما از خوشحالی گریه‌اش گرفته بود. می‌گفت: «هر وقت شما از این هدایا برای بچه‌ها می‌آورید، من بین کارهای خیاطی و بسته‌بندی، فقط به این اندازه وقت پیدا می‌کنم که موقع باز کردن بسته‌ها، خوشحالی بچه‌ها را تماشا کنم...»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

نزدیک عید غدیر وقتی درِ این خانه‌ها را می‌زدیم، تاکید داشتیم بسته را حتماً به دست خود بچه‌ها بدهیم. از بزرگترها می‌خواستیم صدایشان بزنند. وقتی به بچه‌ها می‌گفتیم: برایتان هدیه آورده‌ایم، باورشان نمی‌شد. بعضی‌هایشان آنقدر ذوق‌زده می‌شدند که همان جلوی در جعبه را باز می‌کردند و با دیدن هرکدام از هدیه‌ها چشم‌هایشان برق می‌زد. حالا یکی‌یکی می‌پرسیدند: «خاله! این چیه؟ این چطوری درست میشه؟ چه جوری با این بازی کنیم؟...» و ما هم در حد چند دقیقه، برایشان درباره عید غدیر و وسایل داخل بسته حرف می‌زدیم. می‌گفتیم: «عید غدیر، روزیه که امام علی (ع) از طرف خدا انتخاب شد. خدا و فرشته‌ها در این روز خیلی خوشحالند. ما دوست داشتیم در این روز، شما هم خوشحال باشید و جشن بگیرید. به خاطر همین، این وسایل رو براتون آوردیم که خونه‌تون رو باهاش تزیین کنید، کیک بپزید و شاد باشید...»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

حواسمان باشد؛ روح بچه‌ها هم گرسنه می‌شود

«شرایط طوری است که اغلب خیریه‌ها تمام همتشان را صرف تهیه غذا برای خانواده‌های محروم و بچه‌هایشان می‌کنند. اما یادمان نرود، این بچه‌ها چشم و روحشان هم گرسنه می‌شود و نیاز به رسیدگی دارد.»

حسینخانی نفس بلندی می‌کشد و در ادامه می‌گوید: «خوشحالی بچه‌ها موقع دریافت این هدیه‌ها، به حدی است که نمی‌شود توصیفش کرد. در خانواده‌ای که متشکل از 4 خواهر و برادر معلول است که پدر و مادرشان را از دست داده‌اند و خواهر و برادر بزرگتر با حمایت گروه ما در خانه کار بسته‌بندی انجام می‌دهند، بچه‌ها از دریافت این بسته‌های غدیری طوری ذوق‌زده شدند که ما را به گریه انداختند. با توجه به اینکه آنها خودشان شرایطش را نداشتند، چند روز بعد دوستان ما رفتند برای پخت کیک و تزیین خانه به آنها کمک کردند و شادی‌شان تکمیل شد.»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

خانم! امسال هم هدیه غدیری دارید؟

«پارسال که بسته غدیری‌مان را به محله‌های محروم حاشیه شهر بردیم، تاکید داشتیم دم در بسته‌ها را تحویل ندهیم. برای 4، 5 دقیقه داخل خانه‌ها می‌رفتیم و در یک مهمانی سرپایی، عید غدیر را تبریک می‌گفتیم، هدایا را به بچه‌ها می‌دادیم و از ماجرای این بسته‌های عیدی برایشان می‌گفتیم. واکنش بچه‌ها را نمی‌توانم با کلمات توصیف کنم؛ بعضی‌هایشان از خوشحالی بغض می‌کردند، بعضی‌ها بسته‌ها را بغل می‌کردند و... حال پدر و مادرها هم همین‌قدر خوب بود. می‌گفتند: «شرایط زندگی طوری است که ما تا به حال حتی نتوانسته‌ایم یک اسباب‌بازی 2 هزار تومانی برای بچه‌هایمان بخریم! این هدیه شما خیلی باارزش است. تا به حال چنین چیز قشنگ و شکیل و مرتبی به‌عنوان هدیه به دست ما نرسیده بود.» اینطور بود که آنهایی که شماره ما را داشتند، از یک ماه قبل از عید غدیر با ما تماس می‌گرفتند و می‌پرسیدند: «خانم! امسال هم از آن بسته‌ها برای عید غدیر دارید؟» این برای ما خیلی خوشحال‌کننده بود که هدایای غدیری آنقدر روی بچه‌ها تأثیر گذاشته بود که امسال هم منتظرش بودند.»

«فاطمه وفامهر»، از دیگر اعضای جمعیت مردمی امام حسنی‌ها، لبخندبرلب ادامه می‌دهد: «اتفاقات قشنگ عید غدیر پارسال، امسال هم تکرار شد. یکی از خانواده‌ها که فرزند معلول داشتند، می‌گفتند فرزندشان بیشتر از 10 سال است از خانه بیرون نرفته. این بچه وقتی هدیه ما را دریافت کرد و محتویاتش را دید، آنقدر خوشحال شده بود که انگار به تمام آرزوهایش رسیده...»

به نمایش خانگی «فتح خیبر» خوش آمدید/ وقتی جشن عید غدیر به خانه‌های فراموش‌شده رسید

بچه های اعضای گروه امام حسنی‌ها که اولین دریافت کنندگان بسته های عیدانه غدیر بودند

این اولین تجربه جشن در خانه ما بود

«طبق روال همیشگی، ما بسته عیدانه غدیر را هم ابتدا به خانه بردیم و برای بچه‌های خودمان آزمایش کردیم تا هم واکنش بچه‌ها را ببینیم و هم نقاط ضعف احتمالی آن را شناسایی کنیم. نتیجه، خیلی خوب بود اما باز هم نگران بودیم. نمی‌دانستیم این بسته‌ها در خانه‌های عزیزانی که مد نظر ما بودند و شرایطی متفاوت از خانه‌های ما دارند، چه اتفاقی رقم خواهد زد؟ اما وقتی بعضی از آنها عکس‌هایشان از تزیین خانه و پخت کیک را برایمان فرستادند، دیدیم همه‌چیز همان‌طور پیش رفته که دلمان می‌خواست.»

وفامهر مکثی می‌کند و می‌گوید: «می‌دانید، قشنگی ماجرا به این بود که این هدایا فقط روی بچه‌ها تأثیر نگذاشته بود. یکی از مادران می‌گفت: «وقتی هدیه را آوردید و گفتید خانه‌تان را برای عید غدیر تزیین کنید، کیک بپزید و جشن بگیرید، پیش خودمان گفتیم: چه کاریه؟! در این شرایط، برای چی باید اینهمه هزینه کنیم؟ اما وقتی بسته هدیه‌تان را باز کردیم و دیدیم همه‌چیز برای تزیین و جشن (بادکنک، پرچم، پودر کیک و...) داخلش گذاشته‌اید و نیازی به تهیه هیچ‌چیز نیست، خیلی خوشحال شدیم. راستش را بخواهید، ما تا به حال کیک نپخته بودیم. با پودر کیک شما، این را هم تجربه کردیم. وسعمان فقط به خرید 3 تا موز می‌رسید. خریدیم و برای تزیین کیک استفاده کردیم. این اولین تجربه جشن و دورهمی شاد در خانه ما بود.» و ما خدا را شاکریم که هدفی که از طراحی این بسته‌ها مد نظر داشتیم، یعنی بردن شادی به این خانه‌ها در روز عید غدیر، محقق شد.»

*برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های جمعیت مردمی «امام حسنی‌ها» به نشانی emamhasaniha216@ مراجعه کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)