امانت غدیر را باید تا روز قیامت به نسل‌های بعدی برسانیم


امانت غدیر را باید تا روز قیامت به نسل‌های بعدی برسانیم

یک کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: امانت غدیر را باید تا روز قیامت به نسل‌های بعدی برسانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن سیدحاتمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای اینکه به عمق واقعه غدیرخم پی ببریم باید از سه منظر آن واقعه عظیم را مورد بررسی قرار بدهیم، اول شناخت شخصیت امیرالمومنین علی(ع) و دوم اهمیت ولایت حضرت علی(ع) و سوم اثبات ولایت وی از حدیث متواتر غدیر خم.

وی افزود: وقتی به شخصیت حضرت علی (ع) نگاه می‌کنیم با شخصیتی روبرو می‌شویم که نظیر ندارد، چه از نظر ایمان و شجاعت و چه از نظر درایت و سیاست.

سیدحاتمی با اشاره به فرمایش رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه اگر آسمان‌ها و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان‌ علی(ع) را در کفه دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمان‌ها و زمین برتری خواهد یافت، ادامه داد: حضرت علی(ع) از نظر مدیریت جامعه اسلامی در بالاترین مرتبه قرار داشتند که نمونه مفصل این توانایی دستورالعملی است که در نامه 53 نهج‏البلاغه معروف به "عهدنامه مالک اشتر" آمده که منشوری است از شیوه حکومت‏داری امیرالمؤمنین و روح این فرمان بر اساس "عدالت اسلامی" قرار دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت علی(ع) از هر نظر توانایی رهبری جامعه بشری را بعد از حضرت رسول اکرم (ص) داشت، هم ایمانی راستین که از مسیر حق منحرف نشود و هم کاردانی که توانایی اجرای دستورات دین را در جامعه داشته باشد، اضافه کرد: این دو ویژگی را قرآن کریم نیز برای کارهای اجرایی معیار قرار داده است.

وی با بیان اینکه وقتی به ادیان مختلف نگاه می‌کنیم همه به نوعی متوقف شده‌اند، تصریح کرد: در مورد اهمیت ولایت حضرت علی(ع) می‌توان گفت که زمانی یک دین همیشه زنده است که همیشه امام و رهبری داشته باشد تا افراد سردرگم نشوند و همیشه پناهگاهی داشته باشند تا دچار انحراف نشوند.

سیدحاتمی با بیان اینکه پویایی که در فقه شیعه مشاهده می‌شود در هیچ مکتبی پیدا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: همه این موارد مرهون امامت امامان معصوم(ع) است که پرچم غدیر را یک به یک به هم رسانده‌اند تا به امام زمان (عج) رسیده است.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: باید بیشتر قدر غدیرخم را بدانیم، زیرا اگر غدیر نبود، امانتی نبود و نبوت بی‌حاصل می‌شد، زیرا هر چند دین وجود داشت ولی کامل نبود و به زودی از این دین هم اثری نمی‌ماند، وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که وقتی اهل بیت توسط اکثر جامعه کنار گذاشته شدند چه بر سر دین آمد.

وی گفت: در مورد اثبات ولایت حضرت علی(ع) از خطبه غدیرخم باید به این نکته توجه کنیم که نیازی نیست که شخصی که این خطبه را مطالعه می‌کند حتما به زبان عربی تسلط داشته باشد تا معنای لفظ(مولی) را در( من کنت مولی فعلی مولاه) بتواند به درستی تشخیص بدهد که به معنای دوست است یا سرپرست، بلکه خود متن خطبه ظاهر من الشمس است که در مورد ولایت مولی علی (ع) می باشد.

سیدحاتمی با بیان اینکه وظیفه مردم در برابر این امانت الهی سنگین است، گفت: غدیر امانتی است با آن دین تمام و نعمت به کمال خودش می‌رسد و رضایت خداوند به آن دین با امام و جانشین حاصل می‌شود، امانتی که حضرت رسول اکرم (ص) با این همه تاکید به ما رسانده‌اند تا آنرا حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی تا روز قیامت برسانیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید