آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور


آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

استان ها –ایرنا–فعالیت دولت دوازدهم به روزهای پایانی نزدیک می شود و رییس جمهوری همزمان با عید غدیرخم درهشتاد وششمین افتتاح برنامه ها، طرح های ملی، بهره برداری ازطرح های ملی ریلی و آزاد راهی وزارت راه و شهرسازی در استان های یزد،فارس،زنجان،قزوین، اصفهان، البرز و مازندران را افتتاح کرد.

به گزارش ایرنا ، طرح هایی که امروز با ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شد، ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است. به گفته سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی که در مراسم افتتاح های امروز حضور داشت، ارتقای ایمنی، افزایش حمل مسافر و بار و کاهش زمان سفر از دستاوردهای مهم پروژه های افتتاح شده امروز است.

مسیر ریلی شیراز – مشهد، چهار ساعت کوتاه شد

سفر به مشهد مقدس ، کعبه آمال و آرزوی هر ایرانی شیعه و به طور کلی شیعیان دنیاست و چه بهتر که طی طریق برای رسیدن شماری از هموطنان از جمله مردم فارس به بارگاه امام هشتم شیعیان ، چهار ساعت هم کوتاه تر شود که امروز ، این مهم به وقوع پیوست چرا که نخستین افتتاح امروز رییس جمهوری افتتاح خط ریلی یزد - اقلید بود که با این افتتاح مسیر ریلی شیراز – مشهد، حدود ۳۲۰ کیلومتر یعنی چهارساعت کوتاه‌تر شد.

آنطور که استاندار فارس گفته است این حدود ۳۲۰ کیلومتر مسافت کم شده، شامل ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهرهای یزد و اقلید در شمال استان فارس و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی است.

پیش از این استان فارس در مسیر ریلی شیراز – اصفهان – تهران از موهبت خطوط ریلی برخوردار بود و مسافران مشهد مقدس ناگزیر به پیمودن مسیر اضافه بودند که با افتتاح خط ریلی اقلید – یزد، این مسیر به مدت چهار ساعت کاهش یافت.

آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

با بهره‌برداری از این خط ریلی، آرزوی مردم استان فارس برای سفر کوتاه‌تر به مشهد مقدس محقق شد و شهر اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز حلقه اتصال این استان به خطوط ریلی شرق کشور شد.
عنایت الله رحیمی ، استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ همزمان با افتتاح این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعه ای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه،‌ ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهره‌برداری رسید.
استاندار فارس، ارزش روز هزینه ساخت فاز نخست بهره برداری این طرح را افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:‌ تاکنون، بیش از ۳۳ هزار تن ریل، ۴۷۰ هزار قطعه تراورس و ادوات متناظر، افزون بر ۷.۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۱.۹ میلیون و۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی به کار رفته است.
به گفته استاندار فارس، این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را داراست و در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه‌آهن کشور، محقق خواهد شد.

بهره برداری از خط ریلی راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر

قبل از اینکه به افتتاح بعدی بپردازیم لازم است مثلث گردشگری بین سه استان یزد ، اصفهان و فارس را یاد آور شویم و با توجه به این مثلث است که مسیر راه آهن یزد - اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی شد و اینکه افتتاح دیگر رییس جمهوری برای امروز در همین راستا بود. یعنی ،خط ریلی راه آهن مسیر یزد به اقلید فارس که به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور از آن یاد می شود.

با افتتاح این خط ریلی که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی استان یزد است، ارتباط یزد با استان فارس که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و علمی ایران است برای نخستین بار از طریق خط ریلی برقرار شد.

آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

این طرح ملی به طول ۲۷۰ کیلومتر از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری است که ۲۴۵ کیلومتر آن در استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد و برای بهره برداری از آن ۱۴ هزار میلیارد ریال هزینه و برای ۸۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

گفته می شود که راه آهن یزد - در سال اول بهره برداری، قابلیت حمل بیش از سه میلیون تُن بار را دارد.با افتتاح این طرح ایستگاه اقلید به حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور تبدیل شده است و مسیر ریلی شیراز تا مشهد ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود، در طول مسیر این طرح تقاطع های مختلفی بر روی محورهای یزد - بندرعباس، یزد - خاتم ، یزد - ابرکوه ، ابرکوه - سورمق و آزاد راه اصفهان - شیراز ساخته شده است.

افتتاح ۱۰۶ کیلومتر از راه آهن زنجان - قزوین

و اما امروز رییس جمهوری ۱۰۶ کیلومتر از پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین را نیز با ویدئو کنفرانس و با هزینه ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین در سفر مقام معظم رهبری به زنجان در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده بود.

به گفته سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی که در مراسم افتتاح یاد شده سخن می گفت: ۲ فاز دیگر نیز با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت قرار دارد که سال گذشته پیشرفت ۴۰ درصدی داشت.

بلندترین تونل خاورمیانه در آزاد راه تهران – شمال گشایش یافت

و اما همزمان با عید سعید غدیرخم تونل البرز به عنوان بلندترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۵ کیلومتر با پیام تصویری رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان قطعه دوم آزاد راه تهران – شمال به طور آزمایشی گشایش یافت.

معاون وزیر راه وشهرسازی در آیین گشایش تونل البرز اعلام کرد: این تونل منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال و ابتدای منطقه سه این آزادراه را به یکدیگر متصل می کند و موجب ایمنی و کاهش طول مسیر و کاهش مصرف سوخت می شود ضمن آنکه زمان سفر در آزاد راه تهران - شمال ۴۵ دقیقه کاهش می یابد.

وی ادامه داد: برای ساخت این تونل و جاده های دسترسی آن بیش از چهار هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

آزاد راه تهران شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر دارای چهار قطعه یا منطقه است که قطعه نخست آن اسفندماه سال ۹۸ به طول ۳۲ کیلومتر زیر بار ترافیک رفت.

آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر دارای ۵۹ تونل و۲۹ دهنه پل بوده که اکنون در دست ساخت قرار دارد که برآورد اولیه منابع مالی برای آن حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است .

در مجموع بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تامین می‌شود.

باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال تا پایان ١٤٠٠ به بهره برداری می رسد و باند برگشت نیز در سال آینده راه اندازی خواهد شد.

قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال به طول حدود ۴۵ کیلومتر اکنون در دست احداث قرار دارد و قطعه چهارم این آزاد به طول ۲۱ کیلومتر بین مرزن آباد – چالوس در استان مازندران احداث شده که اوایل سال ۹۲ زیر بار ترافیک رفت.

رییس جمهوری: می دانم مردم ما در این سه سال و نیم با مشکلات زیادی روبرو بودند

رییس دولت تدبیر و امید امروز و در هشتاد و ششمین آیین افتتاح طرح‌های ملی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود گفت: امروز آخرین پنجشنبه این دولت است و پنجشنبه هایی که با افتتاح سر و کار داشتیم از آغاز سال ۹۹ شروع شد. بسیار خوشحالم چون فکر نمی کردم خداوند به ما توفیق دهد هر هفته افتتاح و در این افتتاح ها حضور داشته باشیم و آن را به مردم اعلام و دل مردم را شاد کنیم.

وی افزود: می‌دانم مردم ما در این سه سال و نیم با مشکلات زیاد و جنگ اقتصادی روبرو بودند که کرونا هم به آن اضافه شد و شرایط را سخت تر کرد. شرایطی مانند خشکسالی هم امسال حاکم شد و مشکلات را چند برابر کرد اما در عین حال وقتی مردم می بینند این پروژه های عظیم به دست جوانان و مهندسان خودشان افتتاح می شود در یک روز قادریم صدها کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم، بسیار مهم است.

روحانی خاطرنشان کرد: تنها یک پروژه امروز ۲۷۰ کیلومتر بود و ۲۷۰ کیلومتر راه آهن از یزد به اقلید بهره برداری شد و قطار مسافربری و باری حرکت خود را آغاز و راه را چند ساعت نزدیک کرد. مسیر کوتاهتر شد که هم برای تولیدگران، معادن بزرگ و مسافران رفاه به وجود آورد و هم توانستیم در ۲ نقطه ریل را ۲ خط کنیم.

روحانی با بیان اینکه در دو خطه شدن ریل هزینه ها کمتر و ارزانتر است، ادامه داد: رقم هایی که امروز برای دو خطه شدن اعلام می‌شود بیشتر است که این را از وزیر راه و شهرسازی جویا می شوم.

رییس جمهوری گفت:۲ خطه شدن ریل برای سرعت و امنیت و آسان تر شدن دسترسی های مردم مهم است. روحانی با اشاره به بهره برداری ۲خطه ریلی در اصفهان و زنجان گفت: همه اینها برای ما حائز اهمیت است. ۲ طرح بزرگ دیگری که ریل‌گذاری آن به اتمام رسیده اما ۱۰ روز تا کامل شدن کار دارد که افتتاح نکردم که یکی پروژه بستان آباد به تبریز بود که تا ایستگاه خاوران پایان یافت که به دلیل برخی مسائل فنی ۱۰ روز برای حرکت قطار زمان نیاز است.

آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

وی ادامه داد: با این که امروز پیشنهاد افتتاح داشتیم کلمه افتتاح را در این دو پروژه به کار نبردم و گفتم افتتاح نشود چون خواستم دو هفته هم کار انجام و در دولت بعدی افتتاح شود. پروژه دیگر خاش زاهدان است که همه کارهای آن انجام و تکمیل شده است و این دو پروژه در هفته های آتی به بهره‌برداری می رساند
رییس جمهوری تصریح کرد: پروژه هایی برای آخر سال می ماند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن یکی از افتخارات ماست که راه آهن را در دولت تدبیر و امید از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر رساندیم.

وی افزود: معضل دیگر امروز حل شد. تونل کندوان و اطرافش در زمستان با مشکلات زیاد مواجه می‌شد که امروز این تونل بسیار بزرگ البرز به دست ایرانیان که طولانی ترین تونل جاده و ششمین تونل با این طول در غرب آسیا است به بهره برداری رسید.

رییس دولت دوازدهم همچنین اضافه کرد: یکی از کارهایی که مایل بودم در این دولت انجام شود اما نشد ورود قطار سریع السیر به کشور بود. اواخر دولت یازدهم خواستم راه آهن اصفهان با سرعت ۲۵۰ یا بالای ۳۰۰ کیلومتر افتتاح شود که وارد فاز جدید می‌شدیم. ریل با سرعت ۳۰۰ کیلومتر را هم برقی بود و هم مسیر را کوتاه می کرد در قم اعلام کردم که نشد.

وی راه آهن اینچه برون، کاسپین رشت، ارومیه، تبریز، یزد اقلید، زاهدان خاش، اردبیل، سنندج و چهارمحال و بختیاری را از جمله طرح های آماده افتتاح دانست که به زودی در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود و ابراز امیدواری کرد هر روز در دولت سیزدهم شاهد افتتاح طرح های این چنینی باشیم.

افزایش هزار کیلومتری آزادراه‌های کشور در دولت دوازدهم

وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه‌های کشور در دولت یازدهم ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بود که اکنون با اضافه شدن هزار کیلومتر به طول آزادراه‌ها، کشور دارای سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، امروز در مراسم ویدیو کنفرانسی محمد اسلامی گفت: در هشت سال گذشته شبکه ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال ریلی کشور در این روزهای پایانی و حداکثر پایان سال از ۱۴ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد. تا قبل این افتتاح یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر، خط ریلی افتتاح شده که مهم‌ترین آن بهره‌مندی پنج استان از خطوط ریلی بوده است.

وی افزود: اکنون ۲ خط ریلی بین‌المللی از ایستگاه گرگان به اینچه برون و ایستگاه خاف به هرات افغانستان نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. نکته مهم این است که هشت پروژه دیگر ریلی نیز سه استان کردستان، اردبیل و چهار محال و بختیاری به یکدیگر متصل می‌کند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که رخ داده، در ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد.

وی اظهار داشت: حجم پروژه‌های در دست اجرا و مطالعه وزارت راه درست به اندازه میزان پروژه‌هایی است که از ابتدای سال ۹۲ داشتیم، حدود ۱۰ هزار کیلومتر در دست مطالعه و اجرا وجود دارد که امروز ۶۰۰ کیلومتر از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که تقریبا بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته را افتتاح خواهیم کرد.

آخرین افتتاح های رییس دولت دوازدهم به کام راه های کشور

وی با بیان این‌که قرارگاه خاتم در پیشبرد پروژه‌های وزارت راه نقش کلیدی ایفا کرده است، تاکید کرد: پروژه‌های مهم امروز ما امروز قرارگاه خاتم نقش مهمی ایفا کرده است. امروز بهره‌برداری از خط راه‌آهن یزد-اقلید انجام می‌شود که ۲۷۱ کیلومتر است و باعث می‌شود مسافتی که برای رسیدن به جنوب شرق کشور طی می‌شود، حدود ۴ ساعت کمتر پیمایش داشه باشد و در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حجم باری که به واسطه این خط در هفته جابه‌جا می‌شود به ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. استان فارس با اتصال به این خط می‌توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند. امروز با فرمان رییس جمهوری قطار مسافربری که خانواده شهدا را به مشهد اعزام می‌کند از دو سمت حرکت خواهد کرد.

اسلامی تاکید کرد: پروژه مهم دیگر پروژه راهبردری خط جدید استان آذربایجان شرقی - تبریز است که سال گذشته میانه - بستان‌آباد به صورت حضوری توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تاکید کرد: قرار بود تا قبل از پایان دولت دوازدهم این خط به تبریز متصل شود، ما نیز در ایستگاه خاوران که اولین نقطه مساعد برای این کار بود، خط راه‌آهن را متصل کردیم. ضمن این که بلندترین، زیباترین و بزرگ‌ترین پل فلزی قوسی کشور به طول هزار و ۱۰۰ متردر این مسیر با تکنولوژی جدید ساخته شده است که در هفته‌های آینده حرکت قطار از آن مسیر آغاز خواهد شد.

اسلامی افزود: اگر با معضلات و کاستی‌هایی که در چند هفته اخیر به وجود آمد، مواجه نشده بودیم قطعا می‌توانستیم قطار را از خاوران حرکت دهیم. این خط حدود پنج و نیم ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد که گام بزرگی است و جذابیت متفاوتی برای راه‌آهن در ناحیه شمال شرق کشور به وجود خواهد آورد.

مثلث ریلی یزد - فارس- اصفهان تکمیل شد

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور در حاشیه افتتاح راه آهن اقلید – یزد گفت: مسیر راه آهن یزد - اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی یزد – فارس – اصفهان شد.

این مقام مسئول در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: راه آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می‌شود و پس از عبور از شهرهای نی ریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می‌شود.

خطیبی ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ٢٧٠ کیلومتر در راستای تامین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با احداث آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را به وجود با کاهش ٣١٠ کیلومتری مسیر به وجود می‌آورد.

او با بیان اینکه این طرح ریلی در اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد، گفت: این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت: پیش بینی می‌شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سال‌های حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

وی بیان کرد: اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

خطیبی همچنین توسعه زیر بناهای حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی را یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور دانست و گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در راستای همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی، توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال دالان ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان‌ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان