14 دهیاری مهدیشهر به ادوات مهار آتش‌سوزی در عرصه‌ها تجهیز شدند


14 دهیاری مهدیشهر به ادوات مهار آتش‌سوزی در عرصه‌ها تجهیز شدند

سمنان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: 14 دهیاری و روستاهای حاشیه جنگل این شهرستان برای مشارکت و تسریع در مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی تجهیز شدند.

حمیدرضا عبدوس روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ساکنان ۶ ییلاق شهرستان مهدیشهر مانند ییلاقات هیکو، سیاه‌کوه، گت بزنگاه و اطاق‌سرا با توجه به افزایش خطر آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی به دلیل شرایط آب و هوایی به تجهیزات اولیه مهار آتش‌ تجهیز شدند.
وی ادامه داد: در هنگام وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی سرعت عمل ارزشمند است و هر ثانیه که زودتر برای مهار آتش اقدام شود به همان میزان از خسارت‌ بر طبیعت جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مردم محلی که در عرصه‌ها حضور دارند در تسریع در مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و جلوگیری از خسارت احتمالی نقشی مهم دارد.
عبدوس تصریح کرد: مردم محلی به دلیل اینکه منطقه و مسیر را به خوبی می‌شناسند در کاهش زمان رسیدن به محل آتش‌سوزی با توجه به اینکه بیشتر مناطق فوق بحرانی مهدیشهر در مناطق صعب‌العبور قرار دارند نقشی کمک‌کننده دارند و اداره منابع طبیعی این شهرستان استفاده از ظرفیت مردمی را در اولویت کاری خود داد.
وی یادآور شد: جنگل‌های ارس و عرصه‌های مرتعی جزو ۳۰ هزار هکتار منطقه فوق بحرانی شهرستان مهدیشهر از لحاظ آتش‌سوزی هستند که غالبا در مناطق سهل‌العبور هستند و اطلاع‌رسانی سریع جوامع محلی و اقدامات زودهنگام تا زمان رسیدن یگان حفاظت برای مهار آتش ارزشمند است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر خاطرنشان کرد: سه پایگاه مردمی مهار آتش‌سوزی در روستاهای این شهرستان برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی به بهره‌برداری رسیده است که نقشی کمک کننده دارد.
به گزارش ایرنا، بطری‌های شیشه ای در فصل گرم مانند عدسی عمل می کنند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطری‌های شکسته و اجسام منعکس کننده نور در طبیعت بپرهیزند.
هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین از پیک نیک و منقل برای روشن کردن آتش استفاده کنند.

وسعت عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان مهدیشهر در حدود ۱۹۸هزار هکتار و در مناطق کوهستانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید