کم آبی مزارع شالی گلستان را خشک کرد


کم آبی مزارع شالی گلستان را خشک کرد

گرگان - ایرنا - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری (مهر 99 تا کنون) گفت که وقوع خشکسالی کم سابقه در این استان سبب شده تا بسیاری از مزارع شالی با مشکل کم آبی مواجه و خشک شوند.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان به ایرنا، امیر یوسفی در نشست با برخی نمایندگان هیات‌ها و اعضای این اتاق، اظهار داشت: علاوه بر این، سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای در گلستان نیز کاهش قابل توجهی نسبت به سال زراعی قبل دارد که باید به منظور تامین علوفه مورد نیاز دام‌های استان، برنامه ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تاثیر خشکسالی سال زراعی جاری بر زراعت گندم گلستان به حدی بود که تولید این محصول در استان به ۶۵۰ هزار تن و کمتر از ۵۰ درصد از پیش بینی‌های انجام شده امسال رسید.

یوسفی اضافه کرد: باتوجه به تداوم خشکسالی در گلستان و پیامدهای زیانبار آن بر تولیدات کشاورزی استان، خواستار حمایت دولت از بهره‌برداران این بخش شد.

گزارش اخیر حسین دهقان مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه‌ای گلستان حاکیست، در پی خشکسالی سال جاری ذخیره آبخوان‌های استان حدود ۲۷۰ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۲۲ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد.

کشاورزان گلستان سال زراعی قبل، پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید کردند که امسال به دلیل وجود خشکسالی آمار تولید روند کاهشی دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این نشست صدور مجوز شیرین سازی آب دریای خزر توسط وزارت نیرو را تلاش برای پایداری و کمک به توسعه گلستان دانست و گفت: این مهم پس از سه سال ارایه نظر کارشناسی تصویب شد که باید هرچه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

علی محمد چوپانی افزود: آب‌های سطحی و زیرزمینی گلستان در حال خشک شدن است که باید در این زمینه اقدامات کارشناسی انجام گیرد تا کشاورزی و صنعت استان با مشکل جدی روبرو نشود.

وی همچنین بر ضرورت حمایت جدی مسوولان گلستان از بخش صنعت این استان با رفع موانع آن تاکید کرد.

همچنین برخی اعضای حاضر در این نشست نیز خواستار تامین آب و برق واحدهای تولیدی گلستان و حمایت بیشتر از واحدهای خسارت دیده از شیوع ویروس کرونا توسط دستگاه‌های مرتبط در این استان شدند.

هم اکنون در استان گلستان بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی اعم از حوزه صنعت و کشاورزی وجود دارد.

مطابق گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، این اتاق بیش از ۸۰۰ نفر عضو فعال دارد.

گلستان با بیش از یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام