بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟


بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

بیشتر افراد در پاسخ به این سؤال که بهترین ارز دیجیتال چیست پاسخ خواهند داد بیت کوین، اما در بازار فعلی که بیش از 6،000 ارز دیجیتال وجود دارد، پاسخ این سؤال کمی پیچیده‌تر است.  بهترین ارز دیجیتال کدام است؟ پاسخ به این سؤال تقریباً غیرممکن است؛ زیرا هر فردی برای انتخاب خود معیارهای متفاوتی […] نوشته بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را...

بهترین ارز دیجیتال کدام است؟

پاسخ به این سؤال تقریباً غیرممکن است؛ زیرا هر فردی برای انتخاب خود معیارهای متفاوتی خواهد داشت. برای برخی ممکن است قیمت و ارزش بازار مهم‌ترین عامل باشد، اما فرد دیگری ممکن است نوآوری و تأثیرات را معیارهای مهم‌تری بداند.

اگر به لیست 10 ارز دیجیتال برتر جهان از نظر ارزش بازار توجه کنیم، متوجه خواهیم شد نماینده بسیار لایقی از هر نوع ارز دیجیتال در این لیست حضور دارند. به همین دلیل، در این مطلب به معرفی ارزهای دیجیتال حاضر در رتبه‌های بالای این فهرست خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که ارزش بازار و قیمت هر کدام از رمزارزهای معرفی شده در این فهرست دائما در حال تغییر بوده و بهتر است برای اطلاع از قیمت‌های جدید، به صفحه قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

بیت کوین (BTC)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 752.9 میلیارد دلار قیمت: 40،136 دلار

بیت کوین اولین ارز دیجیتال است که از سال 2009 شروع به کار کرده است و می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران و کاربران بیشترین اعتماد را به آن دارند. این ارز دیجیتال بیشترین ارزش بازار، بیشترین قیمت و بزرگ‌ترین شبکه را دارد.

بیت کوین توسط شخص یا گروه ناشناسی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است. این ارز دیجیتال قرار بود پول آینده باشد و اگرچه امروز می‌توانید برای خرید بسیاری از کالاها و خدمات از آن استفاده کنید، اما برای خرید یک فنجان قهوه از آن استفاده نخواهید کرد، زیرا هزینه معاملات خیلی زیاد خواهد شد.

بیت کوین تقریبا مانند طلای آینده است؛ مثل طلا برای معاملات روزانه مفید نیست، اما اگر بخواهید مقداری ارزش ذخیره شده داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. بیت کوین به دلیل محدودیت عرضه 21 میلیون سکه‌ای که دارد، مشکلات تورم نخواهد داشت و همین مسئله، آن را برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب کرده است.

اتریوم (ETH)

بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 269.7 میلیارد دلار قیمت: 2،308 دلار

بی شک، رقیب اصلی برای عنوان بهترین ارز دیجیتال اتریوم است، اما اتریوم با بیت کوین رقابت نمی‌کند. لازم به ذکر است که بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین "ارز" نیستند؛ برخی مانند اتریوم فناوری‌های منحصربه‌فردی هستند که دارای یک عنصر ارزی نیز هستند. در مورد اتریوم، ارز آن اتر نام دارد و می‌توان آن را در برنامه‌هایی که روی پلتفرم اتریوم اجرا می‌شوند، استفاده کرد.

اتریوم رهبر فناوری قراردادهای هوشمند است. درحالی‌که بیت کوین تنها برای "ارز" بودن ایجاد شد، اتریوم در سال 2015 با چشم‌اندازهای گسترده‌تری توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) ساخته شد.

بلاک چین اتریوم قابل برنامه‌ریزی است، یعنی می‌تواند برنامه‌ها را به‌صورت غیرمتمرکز اجرا کند. این فناوری موارد استفاده بسیار زیادی را از فناوری‌های امور مالی گرفته تا بازی و هنر، ممکن می‌سازد.

لازم به ذکر است که نسخه بعدی اتریوم قرار است به‌زودی ارائه شود. گفته شده این ارتقا، مصرف انرژی این شبکه را تا 99.95 درصد کاهش خواهد داد.

تتر (USDT)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارز بازار: 61.8 میلیارددلار قیمت: 1 دلار

تتر در میان بقیه ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد است. این ارز دیجیتال رهبر دسته‌ای از رمزارزها به نام استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال باثبات محسوب می‌شود.

استیبل کوین‌هایی مانند تتر باثبات خوانده می‌شوند زیرا ارزش آن‌ها به یک دارایی سنتی متصل است. در واقع، ارزش تتر به دلار آمریکا متصل است.

این توکن‌ها برای سرمایه‌گذاران مزایای مشترک فناوری باز بلاک‌چین و ارزهای سنتی را دارند. تتر در سال 2015 راه‌اندازی شد و روی پلتفرم اتریوم کار می‌کند.

بایننس کوین (BNB)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 53.2 میلیارد دلار قیمت: 315.9 دلار

بایننس کوین در سال 2017 توسط بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم مبادلات راه‌اندازی شد. جالب است بداتید در زمان عرضه اولیه سکه‌ها، 100 میلیون توکن با قیمت 0.15 دلار به کاربران فروخته شد.

از بایننس کوین می‌توان برای پرداخت کارمزدهای معاملات در صرافی بایننس، خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال و پرداخت برای برخی کالاها و خدمات استفاده کرد.

صرافی بایننس هر سه ماه یکبار 20 درصد از سود خود را به بازخرید و از بین‌ بردن توکن‌های بایننس کوین اختصاص می‌دهد. این کار تا زمانی انجام خواهد شد که 50 درصد از کل عرضه بایننس کوین از بین برود. هدف از این روشی که بایننس در پیش گرفته، کمیاب‌تر کردن و در نتیجه باارزش‌تر کردن توکن‌ها است.

کاردانو (ADA)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 41.6 میلیارد دلار قیمت: 1.3 دلار

کاردانو که در سال 2017 تأسیس شد، یکی دیگر از سکه‌های دیگر مانند اتریوم است که رقیبی برای بهترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

این ارز دیجیتال نیز یک پلتفرم مستقر بر بستر بلاک چین است که از برنامه‌ها، سیستم‌ها و موارد استفاده تجارت و کسب‌وکار واقعی پشتیبانی می‌کند. کاردانو نیز یک فناوری بسیار امیدوارکننده است، اما مانند همه موارد دیگر، از نظر اندازه شبکه، راه زیادی تا رسیدن به اتریوم دارد.

آنچه کاردانو را منحصربه‌فرد کرده، آن است که این ارز دیجیتال اولین پلتفرم بلاک چین است که یک فلسفه علمی و یک رویکرد تحقیق محور را دنبال می‌کند. تیم توسعه آن متشکل از یک گروه بزرگ جهانی از مهندسان و محققان خبره بوده و این پلتفرم با تحقیقات گسترده ساخته شده است.

ریپل (XRP)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 33.5 میلیارد دلار قیمت: 0.73 دلار

ادعا و شهرت ریپل این است که سریع‌ترین دارایی دیجیتال را عرضه کرده و پرداخت‌های جهانی تقریبا آنی را امکان‌پذیر می‌کند. به همین ترتیب، برخی از ارائه‌دهندگان پرداخت از ریپل برای گسترش دسترسی خود، از کاهش هزینه‌های تبدیل ارز و تسویه‌حساب‌های سریع‌تر پرداخت استفاده می‌کنند.

XRP در سال 2012 توسط سه توسعه‌دهنده راه‌اندازی شد. آن‌ها یک شرکت خصوصی به نام OpenCoin ایجاد کردند (که اکنون Ripple Labs نامیده می‌شود) و 80 میلیارد ریپل به آن هدیه دادند. این همان چیزی است که ریپل را منحصربه‌فرد می‌کند. برخلاف تقریبا همه پروژه‌های ارزهای دیجیتال دیگر در جهان، اساسا ریپل یک پلتفرم است که برای سودآوری ساخته شده است.

در اواخر سال 2020، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه ریپل و دو بنیان‌گذار آن شکایت کرد و ادعا کرد که آن‌ها بیش از 1.3 میلیارد دلار از طریق ارائه یک اوراق بهادار ثبت نشده جمع‌آوری کرده‌اند. این دادخواست هنوز حل و فصل نشده است.

دوج کوین (DOGE)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 27.3 میلیارد دلار قیمت: 0.21 دلار

دوج کوین که خود را به‌عنوان "ارز اینترنتی جالب و دوستانه" معرفی می‌کند، در سال 2013 توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، بیلی مارکس و جکسون پالمر به‌عنوان طعنه‌ای به بیت‌کوین و محبوبیت گسترده ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شد. در واقع دوج‌کوین یک پروژه تقلید از بیت کوین بوده که یک سگ بامزه نماد آن است.

دوج کوین هیچ کاربرد واقعی ندارد (اگرچه برخی افراد برای دادن انعام کوچک در شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنند)، اما رشد و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این ارز دیجیتال همچنین آنچه را که اکنون به‌عنوان فضای میم کوین‌ها شناخته می‌شود، آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: پرداخت‌های دوج کوین به کوین بیس کامرس اضافه شد

یو اس دی کوین (USDC)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 27.2 میلیارد دلار قیمت: 1 دلار

یو اس دی کوین نیز مانند تتر یک استیبل کوین مرتبط با دلار آمریکا است. سازندگان این ارز دیجیتال پایدار، سیرکل (Circle) به شفافیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و این اطمینان خاطر را برای کاربران فراهم کرده‌اند که آنان همیشه می‌توانند با پرداخت یک یو اس دی کوین، یک دلار دریافت کنند.

پولکادات (DOT)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 14.2 میلیارد دلار قیمت: 14.3 دلار

بسیاری از پروژه‌های برتر ارزهای دیجیتال اهداف والایی دارند، اما هدف پولکادات یکی از والاترین اهداف است. هدف این پروژه این‌گونه توصیف شده است: «ایجاد یک وب کاملا غیرمتمرکز که کاربران آن را کنترل کنند.»

پولکادات که در سال 2020 راه‌اندازی شد، برجسته‌ترین پروژه بنیاد Web3 سوئیس است. اگر نسخه 1.0 وب برای تجارت در نظر گرفته شده باشد و نسخه 2.0 وب برای روابط اجتماعی، هدف Web3 را باید تمرکززدایی دانست.

فناوری پولکادات بلاک‌چین‌های مختلف را به هم می‌چسباند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات و مبادلات را منتقل کنند و به طور یکپارچه با یکدیگر کار کنند.

یونی سواپ (UNI)بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟بهترین ارز دیجیتال چیست؟ | کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

ارزش بازار: 11.2 میلیارد دلار قیمت: 18.9 دلار

بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین بیس و کوکوین انجام می‌شود. یونی سواپ که در سال 2018 راه‌اندازی شد، یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است که روی پلتفرم اتریوم اجرا می‌شود و تمامی هزینه‌های تراکنش آن باید به‌صورت اتریوم پرداخت شود.

برنامه یونی سواپ می‌تواند انواع مختلف توکن‌ها را به یکدیگر تبدیل کند اما به شبکه‌های مالی سنتی متصل نمی‌شود؛ یعنی امکان تبدیل دارایی‌ها به دلار آمریکا، یورو یا سایر ارزهای فیات وجود ندارد. البته کاربران این صرافی غیرمتمرکز می‌توانند دارایی‌ها خود را به برخی از استیبل کوین‌ها مانند تتر تبدیل کنند.

یونی سواپ همچنین ارز دیجیتال حاکمیت خود را نیز دارد، یعنی کاربران با داشتن این رمزارز، حق رأی دادن در مورد جهت توسعه پروژه را خواهند داشت.

صرافی یونی سواپ به‌تازگی از نظر حجم معاملات، کوین بیس را رد کرد و بسیاری از فعالان این حوزه عقیده دارند که یونی سواپ می‌تواند آینده صرافی‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: 100 توکن از رابط برنامه صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ حذف شد!

لازم به ذکر است که هنگام نوشتن این مطلب، ارز دیجیتال بایننس یو اس دی (BUSD) باارزش بازار 12.1 میلیارد دلار در جایگاه دهم قرار دارد، اما به دلیل اینکه در این فهرست، به معرفی دو استیبل کوین محبوب دیگر پرداختیم، یونی‌سواپ را که در جایگاه یازدهم قرار دارد، معرفی کردیم.

به نظر شما بهترین ارز دیجیتال کدام است و کدام رمزارز ارزش خرید بالایی دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی