برنامه‌ریزی ویژه برای مدیریت خشکسالی و کرونا در خراسان جنوبی


برنامه‌ریزی ویژه برای مدیریت خشکسالی و کرونا در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: خشکسالی و کرونا دو بحران جدی و مهم بوده که برای مدیریت آنها در استان برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گرفته و اقدامات متعددی انجام شده است.

حمید ملانوری، امروز پنجشنبه ۷ مرداد در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت عید سعید غدیر از اقدامات انجام شده برای مهار دو بحران خشکسالی و کرونا گفت.

به گزارش ایسنا، وی در این دیدار که معاونان استاندار و جمعی از مدیران کل ستادی استانداری نیز حضور داشتند، ضمن تبریک عید سعید غدیر اظهار کرد: به لحاظ کرونا با وجود مرز مشترکی که با افغانستان داریم و به‌واسطه همجواری با استان‌های کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان که با کرونای دلتا درگیر هستند، با تلاش‌های همه دستگاه‌ها و همراهی مردم فهمیده استان، خوشبختانه شرایط مطلوبی داریم.

استاندار خراسان جنوبی به دامنه شیوع این بیماری اشاره و تصریح کرد: آمار ابتلا و شیوع بیماری افزایشی است اما نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم.

وی گفت: در حال حاضر پنج شهرستان استان قرمز، سه شهرستان نارنجی و سه شهرستان نیز زرد است.

ملانوری علت اصلی شیوع کرونا را پروتکل‌شکنی‌ها عنوان کرد و گفت: با این وجود نرخ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی از بحران خشکسالی گفت و افزود: این بحران اثرات جدی بر بخش‌های کشاورزی، دامداری، فعالیت‌های اقتصادی و از همه مهمتر منابع آبی دارد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، قبل از فرارسیدن فصل گرما، با راه‌اندازی قرارگاه آب استان به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، تجهیزات و امکانات تمامی دستگاه‌های اجرایی را بسیج کردیم تا در خدمت تامین آب شرب مردم و دام استان باشند.

وی با تاکید بر اینکه آبرسانی سیار به کیفیت آب موجود در شبکه نیست گفت: همه تلاش ما این است که جایی بدون آب نماند و خوشبختانه امسال به‌ندرت با مشکل و اعتراضی مواجه هستیم.

ملانوری افزود: همین چند وقت پیش ۱۲ شبکه آبرسانی روستایی در استان افتتاح شد و ۱۸ شبکه هم تا پایان ماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه تامین علوفه دامی اشاره کرد و با تاکید بر رشد پنج برابری آن به نسبت مدت مشابه سال گذشته گفت: اوایل سال گذشته هر ماه سه تا چهار هزار تن علوفه و نهاده دامی وارد استان می‌شد اما تا ماه گذشته این رقم به ۲۲ هزار تن در ماه رسیده است.

وی تصریح کرد: برای تامین نیاز دام موجود استان، خروج تمامی تولیدات نهاده‌های دامی داخلی را ممنوع کردیم و از همه ظرفیت‌ها برای رفع نیاز موجود، استفاده می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: علت اصلی بروز این مشکل وجود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دام مازاد است که طی سال گذشته از چرخه خارج نشده‌اند و به منظور حذف این دام مازاد با کمک جهاد کشاورزی و امور عشایری، برای خرید دام برنامه‌ریزی کردیم.

وی بیان کرد: طی قراردادی با استان یزد، بخشی از دام را برای کشتار و عرضه به بازار به این منطقه می‌فرستیم تا سرعت کار بیشتر و شرایط مدیریت شود.

ملانوری به موضوع بازار مرغ استان هم اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که شد، بازار مدیریت شده و تلاش ما بر این است که در روند جوجه‌ریزی تا کشتار و عرضه مرغ، مشکلی پیش نیاید.

وی اظهار داشت: با این شرایط بحرانی، حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، سیاسی، توسعه و پشتیبانی استان با تعاملات بین دستگاه‌ها به خوبی پیش می‌روند.

استاندار خراسان جنوبی یکی از موضوعات اصلی استان را اشتغال و فعال کردن پیشران‌های اقتصادی دانست و افزود: ستاد توسعه خاوران را با این اعتقاد راه‌اندازی کردیم که هم شعار سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" را محقق کنیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بر پایه منابعی که در استان وجود دارد، اجرایی کنیم.

وی گفت: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان کاملا اجرایی می‌شود.

ملانوری گفت: تا امروز ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی دارای اهلیت در استان انجام شده که وارد استان شدند و کارهای اجرایی نیز شروع شده است.

وی افزود: قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را راه‌اندازی کردیم که جلسات مکرر و مستمر دارد و موانع را برطرف می‌کند و کوتاه شدن زمان پاسخ به استعلامات از مهمترین نتایج سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و این قرارگاه است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به تلاش‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته، سرمایه‌گذاران زیادی از سراسر کشور ارتباط گرفتند و به حضور و فعالیت در استان خراسان جنوبی ترغیب شده‌اند.

وی گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هم تاکنون بخش خصوصی در استان بیش از ۵۰ میلیارد تومان کمک کرده است.

ملانوری افزود: این جریان را مبارک و حاصل لطف خدا می‌دانیم که موجب همدلی، همگرایی و وحدت بین مسوولان شده و هم اینکه رویه‌ای را ایجاد کند که این رویه، پایه حرکت‌های توسعه‌ای استان شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی