پنج خبر کوتاه از شهرستان های یزد و میبد


پنج  خبر کوتاه از شهرستان های یزد و میبد

یزد- ایرنا- نورانی شدن آسمان یزد در شب عیدغدیر، برگزاری جشنواره مهارت در مرکز فنی حرفه‌ای خیرالنسای میبد ،افتتاح دفتر هیات سوارکاری در منطقه صفاییه یزد و پیش بینی گرد و خاک در استان و تاکید بر حضور نوجوانان در ستادهای نمازجمعه از جمله خبرهای کوتاه 24 ساعت گذشته استان است.

آسمان شهرها و روستاهای یزد در شب عید غدیرخم در مراسمی با حضور اقشار مختلف مردم مومن و ولایتمدار این استان نورافشانی شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم‌ همراه با مولودی‌خوانی در برخی میدان ها و بوستان ها و در برخی مناطق در فضای باز حسینیه‌ها و مساجد به نحو باشکوهی برگزار شد.

همچنین کاروان‌ شادی خودرویی مردمی به مناسبت عید غدیرخم و بزرگداشت دهه امامت و ولایت با عنوان «غدیر تا ظهور» در مرکز استان و ۱۰ شهرستان‌ به راه افتاد.

همچنین این جشن‌ها به صورت گسترده با رعایت نکات بهداشتی بر اساس سنت دیرینه اسلامی در روز پنجشنبه به نحو باشکوهی در سطح استان و همراه با اجرای متنوع برنامه‌های فرهنگی و هنری ادامه دارد .

هجدهم ذی‌الحجه یادآور روز مهمی است که رسول خدا (ص) پس از مناسک حج مردم را در غدیرخم جمع و فرمان خدا بر امامت و ولایت حضرت علی (ع) را به امت ابلاغ کرد.

واقعه غدیر نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشت و در این واقعه پیامبر اسلام (ص) مهم‏ترین ماموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند و آن به منزله رساندن پیام رسالت است.

عید غدیرخم به منزله عید بزرگ شیعیان با اعلام امامت حضرت علی (ع) را باید به حق بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین عید در جهان ذکر کرد.

میبد

جشنواره محصول کاربافی، زیلو بافی و نمایشگاه مهارت ها همراه با اجرای برنامه تجلیل از مربیان به مناسبت روز ملی کارآفرینی در مرکز فنی حرفه‌ای خیرالنسای شهرستان میبد برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای میبد به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف گرامیداشت هفته ملی مهارت (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) این مراسم با به نمایش گذاشتن دستاوردهای مرکز یادشده برگزار شد.

طیبه دهقانی، ارایه ۲ هزار نفر ساعت آموزش در سال و ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی انگی صنایع دستی را تاکنون به عنوان عملکرد فنی و حرفه‌ای میبد ذکر کرد که به دنبال ارایه آموزش در ۷۰ حرفه است.

وی از جمله آموزش‌ها را میناکاری سفال ، تاسیسات و پکیج کار کولرگازی و طراحی دوخت عنوان کرد که هر سال تعدادی هنرجویان متقاضی فراگیری آن هستند.

همچنین سید علی فاطمی معاون مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای میبد گفت: با توجه به فراخوان محصولاتی از رشته کاربافی و زیلوبافی دریافت شد که از میان آنها محصول ۲ نفر انتخاب و به جشنواره راه یافت .

مرکز فنی حرفه‌ای یادشده از سال ۷۹ شروع به کار کرد، هم اکنون ۱۱ نفر از بانوان با این مرکز آموزشی و هشت نفر از آقایان به عنوان مربی با مرکز فنی حرفه‌ای امام خمینی(ره) میبد همکاری دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

یزد

دفتر هیات سوارکاری شهرستان یزد به مناسبت عید غدیرخم با حضور معاون اداره‌کل ورزش و جوانان و رییس هیات سوارکاری استان، چهارشنبه شب افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، رییس هیات سوارکاری استان یزد به اهمیت گسترس این ورزش و صنعت مهم پرورش این حیوان به دلیل ظرفیت‌های مناسب آن اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت و فضای مناسب برای فعالیت هیات‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله برنامه‌های مهمی است که به جد پیگیری می‌شود.

سعید ابوطالبی با قدردانی از همکاری بخش‌های مختلف با هیات سوارکاری استان در تحقق اهداف، پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های مدون بر اساس تقویم اجرایی را در مناطق مختلف خواستار شد که نقش مهمی در گسترش این رشته پرمخاطب دارد.

وی از رییس هیات سوارکاری شهرستان یزد که نقش مهم در بالندگی این صنعت دارد، قدردانی کرد و استقرار دفتر هیات در مرکز استان را در محل مجتمع سوارکاری صفاییه دلیلی بر متمرکز کردن فعالیت‌های این هیات در راستای بهینه‌سازی عملکرد و رونق این مجموعه ذکر کرد.

همچنین سید احمد هاشمی معاون اداره‌کل ورزش جوانان یزد با قدردانی از فعالیت‌ هیات سوارکاری استان و همکاران و مدیریت جدید آن و اقداماتی که تاکنون برای گسترش آن در استان صورت گرفت، بر صنعتی شدن پرورش اسب و ارتقای ابعاد آن اشاره کرد و تلاش بیشتری را در این مورد خواستار شد.

همچنین نادر دهقانی دبیر هیات سوارکاری استان یزد در مورد عرضه و تقاضا در این صنعت و تقویت رشته‌های مختلف ورزش سوارکاری را راهکاری در راستای جذب عموم علاقه‌مندان و دوستداران به رشته‌های مختلف این رشته و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا ذکر کرد.

در پایان این مراسم به مناسبت عید غدیرخم، از سادات میهمان و ورزشکاران فعال مجموعه سوارکاری صفاییه یزد تجلیل شد.

یزد یکی از خاستگاه‌های پرورش اسب در ایران است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از آثار خشتی جهان و لزوم توجه به حوزه‌های مختلف گردشگری می‌تواند زمینه خوب و تازه‌ای برای جان گرفتن این صنعت درآمدزا و فراموش شده اسب‌سواری و پرورش آن باشد.

هم اکنون حدود ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس اسب و سرمایه گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ کورس مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری در یزد برگزار می‌شود.

در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در تمامی شهرستان‌ها هیات سوارکاری فعال است.

یزد

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان ۴۸ ساعت آینده عمدتاً صاف و در ساعات بعدازظهر و اوایل پنجشنبه شب و فردا گاهی وزش باد نسبتاً شدید با احتمال گرد و خاک پیش‌ ینی می‌شود.

سید عباس میرحسینی روز پنجشنبه در گف و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از اوایل هفته آینده افزایش نسبی دما و در ساعات بعدازظهر و شب گاهی افزایش ابر و افزایش سرعت باد نیز برای استان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای شهر بافق با ۴۰ درجه و گاریزات تفت با ۱۹ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان بود.

کارشناس هواشناسی استان اظهار کرد: دمای هوای امروز شهر یزد ۲۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان است .

وزش توفان همراه با گرد و خاک همه ساله در فصل بهار و تابستان بخش‌هایی از مناطق استان به ویژه دشت یزد- اردکان را فرا می‌گیرد.

استان یزد در مرکز جغرافیایی کشور قرار دارد که به علت وجود عرصه های بیابانی تعدادی کانون های فرسایش بادی در آن وجود دارد.

یزد

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد گفت: ستادهای نمازجمعه باید زمینه حضور هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان را در ستاد و این آیین عبادی سیاسی پررنگ‌تر کنند.

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی این شورا، حجت‌الاسلام سید جمال‌الدین نجم‌الهدی در دیدار با امام جمعه و معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اشکذر افزود: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی کارها باید به صورت تشکیلاتی باشد و ستادهای نمازجمعه باید فعالیت‌ها خود را به صورت تشکیلاتی انجام دهند.

وی با قدردانی از تمامی فعالان این عرصه و ستادهای نمازجمعه شهرستان ادامه داد: رسانه یکی از مهمترین ارکان ستاد نمازجمعه‌ است و در این راه باید هزینه کرد و نباید آن را به فراموشی سپرد.

همچنین امام جمعه و اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان گزارشی از وضعیت و اقدامات یکسال گذشته ارایه کردند، هم اکنون نمازجمعه در ۲۸ پایگاه عبادی سیاسی استان یزد اقامه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه