تعویق آزمون ارشد از وظیفه وزارت بهداشت خارج است/ تاثیر اجرای طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی


تعویق آزمون ارشد از وظیفه وزارت بهداشت خارج است/ تاثیر اجرای طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.


تعویق آزمون ارشد از وظیفه وزارت بهداشت خارج است/ تاثیر اجرای طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح»، «تولید مقالات علمی؛ یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور »، «تعویق آزمون ارشد از وظیفه وزارت بهداشت خارج است»، «یادکردن مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی»، «تاثیر اجرای طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی» همراه بود.

شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکوری اظهار کرد: دانش آموزان در زمان انتخاب رشته باید باور‌هایی داشته باشند، یعنی مهارت‌ها و تخصص‌های خود را نسبت به آن افزایش دهند تا بعد از ورود به رشته مورد نظرشان رضایت بالایی داشته باشند و بتوانند شغل مورد نظرشان را با درآمد بسیار بالا به دست آوردند.

او افزود: بخش اصلی بیکاری دانش آموختگان مربوط به این موضوع است که آن‌ها در زمان انتخاب رشته به علایق و توانمندی‌های خود برای کسب مهارت‌ها توجه نکرده اند و بعد از ورود به آن نتوانسته اند تخصص شان را بالا ببرند، به همین علت بعد از فارغ التحصیلی مهارت خوبی برای ورود به بازار کار کسب نکرده اند.

نقی زاده تصریح کرد: داوطلبان بعد از کسب رتبه، محدوده انتخاب رشته دارند که باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های پیرامون و علاقه و توانمندی‌های خودشان متناسب با رشته‌ها به انتخاب دست بزنند که استفاده از دانش مشاوران و تجربه فارغ التحصیلان رشته‌های مورد علاقه داوطلبان راهکار خوبی است، اما گفتنی است که هیچ فردی نمی‌تواند بهتر از خود داوطلب و خانواده او رشته مورد نظر را متناسب با توانمندی هایش انتخاب کند؛ چرا که شناخت توانمندی ها راهی موثر برای انتخاب رشته صحیح و مناسب خواهد بود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: داوطلبان برای انتخاب رشته باید ضمن استفاده از تجربه دیگران به هیچ عنوان فریب مافیای کنکور که ادعا دارند با هر رشته‌ای می‌توان در هر دانشگاهی قبول شد را نخورند و نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی آن‌ها بی اعتنا باشند؛ بنابراین نکته بسیار مهم این است که افراد رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و بعد از ورود به دانشگاه به کسب توانمندی‌های شان و ارتقای آن‌ها بپردازند.

تولید مقالات علمی؛ یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متصدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشور است.

او افزود: در سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز نوآوری درون دانشگاهی کمک شده است.

صالحی عمران تصریح کرد: مراکز نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای شرایط مناسبی را جهت مستقر شدن شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است تا بتوانیم آن‌ها را به نحو احسنی حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: این موضوع قبلا در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خیلی مرسوم نبوده است؛ چرا که پایه آن مبتنی بر دانش نبوده و مسیر شرکت‌ها به جای دانش بنیان مهارت بنیان بوده است.

صالحی عمران تاکید کرد: با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم و امیدواریم این حمایت‌ها باعث تولید و توجه به آن‌ها شوند تا به اینصورت شرکت‌های دانش بنیان قدمی در راستای اقتصاد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی بردارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو‌های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشور‌هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

او افزود: بحث اصلی این است که تا چه میزان انسان‌های علمی در راس امور هستند و در سیاست، اقتصاد، بهداشت و ... فعالیت می‌کنند. باید گفت که انسان‌های علمی به هیچ عنوان در کشور حاکمیت ندارند؛ با تغییر دولت‌ها نگرش‌های سیاسی هم تغییر می‌کند، در واقع بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های غیر علمی در سازو کار توسعه دخالت می‌کنند و باعث عقب ماندگی کشور خواهد شد.

صالحی عمران تصریح کرد: پژوهش و فناوری هیچوقت از هم جدا نبوده و نباید به فراموشی سپرده شود. چرا که ما دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم، تکنیکال (technical) به معنای فنی و وکیشنال (vocational) به معنای حرفه ای. از این دو واژه ماموریت‌های این دانشگاه را می‌توان استخراج کرد لذا درمیابیم که این دانشگاه برای چه ماموریت‌هایی آمده و چه باید کرد. همچنین، وضعیت موجود و مطلوب تکنیکال و وکیشنال را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. این دو واژه کلیدواژه‌های مهمی هستند و ضرورت‌های پژوهشی در این دانشگاه را توجهیه می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: من معتقدم در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکزی که در دنیا آموزش‌های مهارتی را می‌دهند، پژوهش‌ها معنا‌های خاصی پیدا می‌کند. این معنا‌ها را می‌شود از این دو واژه استخراج کرد و می‌توانند به عنوان کلیدواژه‌های خوبی در سیاست گذاری‌های کلان و خرد پژوهشی راهنما باشند.

تعویق آزمون ارشد از وظیفه وزارت بهداشت خارج است

علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تعویق آزمون کارشناسی ارشد به علت شرایط وخیم کشور اظهار کرد: در خصوص تعویق آزمون کنکور، وزارت علوم و سازمان سنجش باید برنامه ریزی کنند و نظر دهند و اجرای این عمل از وظیفه وزارت بهداشت خارج است.

او افزود: تنها کاری که برای برگزاری کنکور ارشد کرده ایم این است که به آن‌ها پروتکل داده ایم تا بتوانند شیوه نامه‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و تجمع آن‌ها رعایت کنند.

یادکردن مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی

محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه جهاددانشگاهی کشور از بدو تاسیس، الگو سازی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه با استفاده از شعار «ما می‌توانیم» بوده است.

او افزود: جهاددانشگاهی همواره تلاش کرده تا با نگاه به توان داخلی و توجه به تجربیات و متخصصان و دانش پژوهشان ایرانی بتواند مشکلات دانش بنیان‌ها و دیگر معضلات موجود در جامعه را با راه حل‌های علمی و منطقی پیدا کند.

پورعابدی تصریح کرد: جهاددانشگاهی کشور طی ۴۰ سال اخیر علی رغم شرایط مختلف موجود در جامعه در ابتدای تاسیس خود در سال ۵۹ با کمک به مدیریت دانشگاه‌ها برای بازگشایی در زمان دفاع مقدس به منظور پشتیبانی شرکت‌های دانش بنیان و رزمندگان دفاع مقدس نقش‌های متفاوتی را با اولویت قرار دادن آن‌ها در زمان جنگ ایفا کرده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: توسعه و سازندگی کشور، فعالیت حرفه‌ای در زمینه بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور و بهبود و توسعه آن‌ها جزو فعالیت‌های اصلی جهاد دانشگاهی است و هم اکنون جهاددانشگاهی در حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه و کشاورزی و منابع طبیعی و پزشکی و علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر فعالیت‌های مختلفی را ایفا کرده است.

پورعابدی تاکید کرد: جهاددانشگاهی در دورانی که کشور با تحریم‌های ظالمانه‌ای رو به رو بوده سعی کرده تا برخی از نیاز‌های صنایع و سازمان‌های اجرایی را در حوزه‌های پزشکی و نیاز‌های دارویی و درمانی برای کشور رفع کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور در ادامه تصریح کرد: جهاددانشگاهی همیشه مورد لطف مقام معظم رهبری قرار گرفته است و ایشان در دیدار با جهادگران جهاد دانشگاهی همواره جهاد را به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی خطاب کرده اند.

پورعابدی گفت: مقام معظم رهبری مجموعه فعالیت‌های انجام شده از سوی جهاددانشگاهی طی ۴۰ سال اخیر را همیشه به عنوان فعالیت‌های نوین در حوزه پژوهش و فناوری علمی و آموزشی و فرهنگی مطرح کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: در جلسه فناوران و جوانان فعال جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری، جوانان توانستند بخشی از طرح‌ها و دستاورد‌های خود را در حوزه فناوری به مقام معظم رهبری نشان دهند و ایشان هم در این زمینه حمایت‌های خوبی از مجموعه جهاددانشگاهی داشتند و همین دیدار باعث شد تا جهاددانشگاهی در سال ۹۸ و ۹۹ مطابق ۱۵ میلیون یورو از سوی صندوق توسعه ملی برای طرح‌های فناورانه حمایت شود که هم اکنون برخی از این فعالیت‌ها با حمایت‌های همه جانبه دولت به ثمر نشسته و به اتمام رسیده است و برخی از آن‌ها هم در حال طی کردن مراحل نهایی خود است.

پورعابدی ادامه داد: امیدواریم که تا پایان امسال قسمت اعظمی از این طرح‌های فناورانه که عمدتا به کاهش وابستگی ایران به کشور‌های خارجی کمک می‌کند و می‌تواند به ارز آوری ایران و جلوگیری از ارز از کشور موثر باشد همواره تحقق یابد.

تاثیر اجرای طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی

محمدمهدی عرفان منش عضو هیئت علمی حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره طرح الف و ب دانشگاه آزاد برای بهبود حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این طرح، بهینه سازی زمان و عملکرد و فعالیت‌های اعضای هیئت علمی است.

او افزود: به منظور اجرای این طرح، اساتید بایستی زمان مشخصی را برای دانشجو صرف کنند و به همین نسبت هم به فعالیت‌های پژوهشی خود رسیدگی کنند و مسائل آموزشی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.

عرفان منش تصریح کرد: علی رغم اینکه تا حدودی نسبت به این طرح اعتراضات و انتقاداتی وجود دارد، اما بنده به دانشگاه این حق را می‌دهم که برای به نظم کشاندن مسائل پژوهشی و آموزشی چنین طرح‌هایی را همواره ادامه دهد و اگر بخواهیم کلیت آن را نگاه کنیم مسائل مربوط به همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های سراسری اگر انجام شود، به نظر طرح خوبی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اساتید مختار به انتخاب طرح الف و ب برای دانشگاه آزاد اسلامی بودند و این فرصت چندین بار تمدید شد.

او گفت: از آن جایی که اعضای هیئت علمی احساس می‌کنند که تناسبی میان حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد؛ بنابراین اجرای طرح الف و ب برای اعضای هیئت علمی بسیار موثر خواهد بود.

عرفان منش تاکید کرد: اعضای هیئت علمی که جذب مسائل پژوهشی و آموزشی دانشگاه می‌شوند این موضوع باعث خواهد شد تا نقد بیشتری نسبت به موضوعات داشته باشند و هدفمندتر عمل کنند.

وی با اشاره به تفکیک اعضای هیئت علمی گروه الف و ب در زمان تدریس اظهار کرد: از همان بدو تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی دو دسته استاد، یعنی اعضای هیئت علمی پاره وقت و اعضای هیئت علمی نیمه وقت داشته ایم. گروه الف باید در زمان مشخصی در دانشگاه حاضر شوند تا بتوانند مسائل درسی، پژوهشی و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان را همراهی کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید